ישראל צורפה למערכת הקטלוג של נאט"ו

המערכת נועדה ליצור מתכונת אחידה של שימוש במלאי ובציוד בכל המדינות החברות

ישראל צורפה למערכת הקטלוג של הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) והאגף למרכזים ורפואה (אלר"ם) בצה"ל נקבע כגורם הישראלי שיוביל את תהליך היישום בצה"ל ולקראת הקמת מרכז קטלוג לאומי.

ההסכם הרשמי לשלב את ישראל במערכת הקטלוג של נאט"ו נחתם בחודש יוני האחרון לאחר דיונים שנמשכו למעלה משנה ולאחר ביקור של קבוצת עבודה של נאט"ו בישראל וביקור גומלין של קבוצת עבודה ישראלית במטה נאט"ו בבריסל. בגלל האופי הצבאי של השיחות, אושרה ההחלטה בארץ על ידי סגן הרמטכ"ל, אלוף משה קפלינסקי. בשלב זה ישראל היא חברה מתלווה והיא תתקבל כחברה מלאה לשיטת הקטלוג של נאט"ו בתוך שלוש שנים.

מערכת הקטלוג (קודיפיקציה) של נאט"ו נועדה למסד מתכונת אחידה של שימוש במלאי ובציוד בכל המדינות החברות בנאט"ו. הרעיון המנחה הוא ליצור שפה לוגיסטית משותפת של נאט"ו, במיוחד במבצעים צבאיים, כאשר מפקד נאט"ו יכול למצוא את עצמו בסביבה אחת עם המדינות החברות כשכל אחת מהן משתמשת בנהלים אחרים בתחום הלוגיסטי.

המהלך לצירוף ישראל למערכת הקטלוג של נאט"ו החל לפני כשנתיים בעקבות ועדה שהוקמה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל, כיום אלר"ם, שבחנה את הצורך לקבוע במערכת הביטחון מתכונת אחידה בנהלים בתחום הרכש. הוועדה, שבראשה עמד ראש מטה אט"ל, תא"ל ראובן פירסט, קבעה כי אחד ממחוללי הבזבוז הגדולים במערכת הביטחון היא שפועלים בה כמאה גופי רכש עצמאיים.

בנוסף לכך, מצאה הוועדה כי בצה"ל פועלים במקביל עשרות גופי קטלוג, שאין ביניהם תיאום, הנמצאים בזרועות האוויר, היבשה, הים ובמודיעין. תופעה זו, היוצרת כפילויות ברכש וחוסר תיאום בין הארגונים השונים בצה"ל, גורמת לחוסר יעילות ולבזבוז. ההמלצה שהתקבלה היתה שעל מנת לייעל את הגופים הלוגיסטיים הנמצאים בזרועות צה"ל, יש להקים באט"ל מרכז קטלוג. תפקיד המרכז הוא לקבוע תג אחיד לכל פריט בצה"ל, שיהיה מעין תעודת הזהות שלו.

בכדי לבדוק את נושא הקמת המרכז יצא לפני כשנה צוות צה"לי רב זרועי למטה נאט"ו בבריסל, ובחן האם שיטת הקטלוג שם, הנפוצה בקרב חמישים מדינות, ניתנת ליישום בצה"ל. לשיטה של נאט"ו שני עקרונות: האחד הוא שכל פריט שמופיע במלאי מקבל תעודת זהות אחת, והשני הוא שבכל מדינה שהצטרפה למערכת הקטלוג של נאט"ו, יש גוף ארצי אחד שמאשר את השיטה וכך מאפשר ממשק עם שאר מרכזי הקטלוג הלאומיים.

מדינת ישראל אושרה כחברה נלווית למערכת הקטלוג של נאט"ו בנדבך הראשון. כעת דוחף מרכז הקטלוג באלר"ם להקמת מרכז קטלוג אחיד לכל צה"ל. המטרה היא להפוך את נושא הקטלוג האחיד לחלק מהתרבות הניהולית של צה"ל ולהתאימה לצורת העבודה של נאט"ו וצבאות העולם הערבי.

מפקד מרכז הקטלוג באלר"ם, רב סרן ליאוניד רצ'קובסקי, מציין כי לאישור ההצטרפות של ישראל למערכת נאט"ו יש תוצאות מיידיות. למרכז הקטלוג של נאט"ו, יש פרסומים תקופתיים של רשימות ציוד ופריטי אספקה המיועדים למכירה. כאשר הציוד יקוטלג באותה שיטה אחידה תוכל התעשייה הביטחונית הישראלית להיכנס למאגר הנתונים של נאט"ו וכך להציג את יכולותיה מול שאר חברות נאט"ו.