ביהמ"ש העליון: קיבוץ לא חייב במס שבח בגין עיסקה עם קבלן להקמת שכונה קהילתית

עם זאת, העסקה מהווה עסקה רגילה המחייבת את הקיבוץ בתשלום מס הכנסה לעסק בעל אופי מסחרי

עסקה המבצע קיבוץ עם קבלן להקמת שכונת מגורים קהילתית לצד הקיבוץ איננה מהווה "מכירת זכות במקרקעין". לכן על הקיבוץ בשל עסקה זו לא מוטל מס שבח והקבלן איננו חייב במס רכישה על פי חוק מיסוי מקרקעין. עם זאת, העסקה מהווה עסקה רגילה המחייבת את הקיבוץ בתשלום מס הכנסה לעסק בעל אופי מסחרי. כך קבע היום (ג') ביהמ"ש העליון בפסק דין שקיבל ערעור של קיבוץ מפלסים וחברת הבנייה ליפשיר כנגד מנהל משרד מיסוי מקרקעין בבאר שבע.

הערעור הוגש על פסק דין של ועדת הערר, שאישרה את קביעת מנהל משרד מיסוי המקרקעין, לפיה העסקה, המתבססת על החלטה 737 של המנהל, מהווה מכירת זכות במקרקעין, ולכן הוטלו על הקיבוץ המיסים האמורים.

הקיבוץ החליט להקים בצמוד לו על משבצת קרקע שהוחכרה לו על ידי המנהל שכונה קהילתית של 138 יחידות דיור. הקיבוץ התקשר בחוזה עם קבלן - חברת ליפשיר - שהתחייבה לתכנן, לבנות ולשווק את הפרויקט, ולשלם לקיבוץ 50% מרווחי הפרויקט. המשתכן התחייב לשלם לקיבוץ סכום של 10,000 דולר תמורת ויתור הקיבוץ על זכויותיו בקרקע ובמגרש, ואילו לקבלן - 80 אלף שקל עבור הפיתוח. ההסכם בין המשתכן לקבלן נחתם לאחר שהמשתכן הופנה למנהל משרד מיסוי המקרקעין על ידי הקיבוץ בצירוף המלצה לחתום עמו על הסכם פיתוח ולהקנות לו בעתיד זכויות חכירה במגרש.

השופטת אסתר חיות קבעה - בהסכמת הנשיא אהרון ברק ואליעזר ריבלין - כי ביחסיים החוזיים בין הקיבוץ לקבלן לא מתקיימת העברת זכויות מקרקעין, ולכן אין לראות את העסקה כמכירת זכות במקרקעין. עם זאת, סבורה השופטת חיות, כי העסקה עשויה להצמיח חבות במס הכנסה שתוטל על הקיבוץ, שכן היא עסקה בעלת אופי מסחרי. השופטת מציינת כי לא נדרשה לקבוע קביעה כזו בערעור. את הקיבוץ ייצג עו"ד הדס בן נפתלי ואת מנהל משרד מיסוי מקרקעין עו"ד יריב אבן חיים. (ע.א. 4071/02).