ביהמ"ש לא מצליח למצוא מגשר לסכסוך בין מיקרוסופט ועיריית פ"ת

הפרשה החלה לפני שנה, כשמיקרוסופט הגישה נגד העיריה תביעה בסך 500 אלף שקל בטענה להפרת זכויותיה בתוכנות מחשב

בית המשפט המחוזי בת"א מחפש, מזה כחצי שנה, מגשר לסכסוך שבין חברת מיקרוסופט העולמית לבין עיריית פתח-תקווה. הפרשה החלה לפני שנה בדיוק, כשמיקרוסופט הגישה נגד העיריה תביעה בסך 500 אלף שקל, בטענה להפרת זכויותיה בתוכנות מחשב.

באמצעות משרד עוה"ד סורוקר-אגמון טענה מיקרוסופט, כי נודע לה שהתוכנות המקוריות של מערכת ההפעלה "חלונות", בין השאר תוכנות Office ו-Word, מועתקות ע"י עיריית פתח-תקווה ומשמשות אותה במחשביה לצרכיה העסקיים והציבוריים. לדברי מיקרוסופט, בידיה מידע מבוסס כי במחשבי העיריה מצויים תוכנות מפרות, שנוצרו תוך העתקה ושכפול לא מורשים של התוכנות המקוריות, שבהפקתן וביצירתן הושקעו מיליארדי דולרים.

בין היתר טענה, כי "עיריית פתח-תקווה - גוף ציבורי מכובד לכאורה, פועלת כפיראט ומפרה בגסות, בכל דרגות המשרה בה, מראש העיר וסגניו ועד לאחרון פקידיה, את זכויות היוצרים שלה בתוכנות".

החברה ביקשה מבית המשפט להוציא גם צו מניעה קבוע, האוסר על העיריה להעתיק ולעשות שימוש בתוכנות שהועתקו. כן ביקשה לחייב את העיריה במתן חשבונות ובתשלום פיצויים בסכום המוערך בשלב זה לצורכי אגרה ב-500 אלף שקל. העיריה טענה מנגד, באמצעות עוה"ד אהרון שפרבר ורונית אלפר ממשרד שפרבר-פריש, כי היא משתמשת בתוכנות חוקיות ומחזיקה רישיונות כדין לתוכנות אלה.

במרץ האחרון, החליט הרשם דוד גלדשטיין, לאחר ששני הצדדים הסכימו לכך, להעביר את התיק לגישור בפני עו"ד ד"ר שרה פרזנטי, מומחית בתחום הקניין הרוחני. בהחלטתו קבע גלדשטיין, כי "שכרה ישולם ע"י שני הצדדים בחלקים שווים". לא עבר חודש, ועו"ד אלפר הודיעה לבית המשפט, כי העיריה אינה מוכנה לקיים את הגישור בפני ד"ר פרזנטי. זאת, משום שכאשר הגיעה למשרדם ההזמנה לגישור בפניה, ובה פירוט שכר הטרחה, הם נבהלו. מדובר בסכום של 400 דולר לשעה, בתוספת מע"מ, שאמור להתחלק בין הצדדים. "לטעמה של העיריה", כתבה אלפר, "מדובר בשכר טרחה גבוה במיוחד, הגבוה בכפי 2 משכרי הטרחה הנדרשים בהליכי גישור, ומשכך, כפי שמופקדת על הקופה הציבורית, לא תוכל העיריה להסכים לשלם סכומים אלו בהליכי גישור". לכן, היא ביקשה מבית המשפט למנות מגשר אחר.

בינתיים, החליפה מיקרוסופט את הייצוג בתיק, ושכרה את שירותיה של עו"ד נעמי אסיא. הפעם הפנה גלדשטיין את הצדדים לעו"ד דניאל בוסתנאי, ממשרד פרל, כהן-צדק, לצר, המתמחה אף הוא בתחום הקניין הרוחני. ואולם, זו בדיוק היתה הבעיה. בוסתנאי הודיע לבית המשפט, שהוא מודה לבית המשפט על המינוי, אך מבקש לבטלו משום שהוא אינו יכול לשמש מגשר בתיק. הסיבה: משרדו של בוסתנאי מייצג את מיקרוסופט העולמית בענייני רישום סימני מסחר ובענייני קניין רוחני אחרים שלה, דבר היוצר ניגוד עניינים ברור, שמונע ממנו לגשר בתיק. כעת, ייאלץ גלדשטיין למצוא מומחה אחר בקניין רוחני, שינסה לגשר בין הניצים. מועמדים מוזמנים לשלוח הצעות לרשם גלדשטיין (שבינתיים יצא לחופשה בשל החקירה המתנהלת נגדו בפרשת "מאמנת הכושר") או למחליפו (ת.א. 2196/05).