מפרק קבוצת מתוק תובע 13.5 מ' ש' משלושה דירקטורים: "אחראים לקריסת הקבוצה"

לטענת רו"ח יוכמן, שלושה דירקטורים לשעבר - רמי אביבי, יוסף קראוס ונחום גמליאלי - איפשרו לבעלי השליטה לרוקן את הקבוצה

המפרק של קבוצת מתוק, רו"ח צבי יוכמן, הגיש היום לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה על סך 13.5 מיליון שקל נגד שלושה דירקטורים לשעבר בקבוצה - רמי אביבי, יוסף קראוס ונחום גמליאלי - ונגד חברת הביטוח הפניקס , שביטחה את אחריותם המקצועית. זאת, בטענה לאחריותם לקריסתה הכלכלית של הקבוצה, שעסקה בתחום המזון, ולנזקים שנגרמו כתוצאה מכך לקבוצה, לנושים ולבעלי המניות מהציבור.

לטענת יוכמן, מעשיהם ומחדליהם של הנתבעים בתפקידם נעשו ברשלנות ותוך הפרת חובות הזהירות והמיומנות שחבו כלפי הקבוצה, וגרמו לקריסתה הכלכלית של הקבוצה. לדבריו, הפניקס חבה בתשלום מלוא סכום תקרת הביטוח בסך השווה ל-1.5 מיליון דולר.

קבוצת מתוק עסקה בייבוא, עיבוד, אריזה והפצה של מוצרי מזון, ורו"ח יוכמן מונה לפני חמש שנים לתפקיד מפרק הקבוצה. על פי כתב התביעה, חקירת המפרק העלתה כי בעלי השליטה, בני משפחת מתוק (מצויים בהליכי כינוס נכסים ופשיטת רגל), רוקנו את הקבוצה תוך ביצוע מעשי מירמה, ובכלל זה זיופי מסמכים, רישומים כוזבים בספרי החברות והעברת כספיהן באמצעות חשבוניות פקטיביות ומצגי שווא. מטרתם, נטען, היתה לגזול לכיסם את כספי החברות, להונות את בעלי המניות מהציבור ואת נושי הקבוצה, לרבות הבנקים, ולזכות באשראי ובמימון, שלא היה ניתן להם לולא התרמית.

לדברי יוכמן, הנתבעים התרשלו התרשלות חמורה במילוי תפקידם, וחרף קיומן של אינדיקציות ברורות בדבר אי סדרים חמורים בניהול הקבוצה, הם נמנעו מלנקוט באמצעי בקרה ופיקוח, שהיה בהם כדי לחשוף ואף למנוע את התנהלות בני משפחת מתוק.

כמו כן, טוען יוכמן כי הנתבעים נמנעו מלדווח ולהתריע בפני הגורמים המוסמכים על מעשיהם ומחדליהם החמורים של בעלי השליטה, ובכך איפשרו להם להביא לקריסת הקבוצה.

אביבי, שכיהן בעבר גם כמנכ"ל בנק כרמל ובמאי 2006, מונה כחבר ויו"ר ועדת הביקורת של החברה הציבורית ארזן אינטרנשיונל, שנמנתה על חברות קבוצת מתוק. החל מיוני 96' ועד יוני 99' שימש כדירקטור מקרב הציבור בחברה. בתקופה הרלבנטית (בין השנים 96'-99') שימש גם כיועץ לקבוצה ולבעלי השליטה בה.

קראוס שימש כנושא משרה בקבוצה, והחל ממארס 99' כיהן כדירקטור מקרב הציבור בארזן. גמליאלי, מנהל חשבונות ויועץ מס ששימש בעבר כמפקח ומבקר במס הכנסה, ייעץ וייצג את הקבוצה ובעלי השליטה בה, מנשה יהודית והרצל מתוק, בנוגע להיבטי המס של החקירה הפלילית שנוהלה נגדם. כמו כן, הוא עסק במתן ייעוץ וטיפול בנושאי מס שונים מטעם חברות הקבוצה, והכין חוות דעת שונות עבור ארזן במסגרת הליכי הנפקתה.

את המפרק מייצגים עוה"ד יאיר ליבוביץ ורווית לחמני ממשרד ב. לוינבוק ושות'; ואלון קלמנסון ושרון אזולאי-איל ממשרד קלמנסון ושות'. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2193/06).