ה-FBI בודק חשדות למעורבות של 52 חברות ב-backdating של אופציות

"תוך פחות מחודשיים גדל מספר התיקים הפליליים בפרשה ב-16%"

הבולשת הפדרלית של ארה"ב, ה-FBI, בודקת חשדות ש-52 חברות היו מעורבות בתיארוך לאחור (backdating) של אופציות למניות שהוענקו לבכירי החברות.

מספר החברות הנחקרות עשוי לגדול, אמר המנהל החדש של מחלקת החקירות הפליליות של ה-FBI.

תוך פחות מחודשיים גדל מספר התיקים הפליליים בפרשה ב-16%, אמר צ'יפ בורוס, סגן מנהל ב- FBI. "לא נהסס לנקוט בכל האמצעים. נחפש אותם וגם נמצא אותם", הדגיש בורוס.

בורוס אמר שמשרד המשפטים של ארה"ב יתנגד למאמצים להגמיש את החוקים החדשים שחוקק הקונגרס בתגובה לחשיפת פרשות הדיווח הפיננסי הכוזב, שהובילו לקריסת כמה חברות אמריקניות גדולות, כולל סוחרת האנרגיה אנרון וחברת הטלקום וורלדקום.

בראיון שנערך עימו, שיבח בורוס את חוק סרבנס-אוקסלי משנת 2002, שעורר התנגדות עזה במגזר העסקי בארה"ב.

בורוס ציין שה-FBI עושה מאמצים מיוחדים לחשוף מעשי מרמה בתעשיית קרנות הגידור המגלגלת 1.2 טריליון הדולר.

בשנת הכספים הנוכחית פתח ה-FBI 486 תיקי חקירה חדשים בחשד למרמה תאגידית, לעומת 423 תיקים ב-2005, על פי נתוני ה-FBI.

כמו כן, פתח ה-FBI 1,160 תיקי חקירה בחשד להפרת חוקי הסחר בניירות ערך של ארה"ב, לעומת 1,139 אשתקד.

עשרים מתיקי החקירה בחשד למרמה תאגידית מתייחסים למעשי מרמה בהיקף כולל של יותר מ-1 מיליארד דולר.

"הדעה הרווחת היא שמעשי מרמה כאלה פשוט נעלמו להם, אבל זה לא נכון. הם לא נעלמו", אמר בורוס.

ה-FBI פועל בשיתוף פעולה הדוק עם רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC), תובעים כלליים מטעם משרד המשפטים האמריקני, מחלקת ההונאות של משרד המשפטים, וגופים אחרים.

דבריו של בורוס עולים בקנה אחד עם דבריו של סגן התובע הכללי של ארה"ב, פול מקנולטי, שבמהלך ראיון ב-29 ביוני אמר שהחשדות למעשי מרמה תאגידיים עדיין ניצבים במקום גבוה בסולם העדיפויות של משרד המשפטים.

בורוס ציין שכאשר מקיש חוקר FBI על דלתו של מנכ"ל כלשהו, שולח הדבר מסר חזק לכל מנכ"לי החברות.

"אינני מעוניין בתשלומי קנסות במסגרת הסדרים שנועדו למנוע הגשת תביעות אזרחיות", אמר בורוס. "אם אני נכנס למשרד ועורך שם בדיקה, פירושו של דבר, שקיימים חשדות לביצוע מעשים פליליים לכאורה. במקרה כזה מפלס הפחד שונה לחלוטין ממפלס הפחד הכרוך בסתם שיחה עם סוכן FBI".

מניפולציות בלתי חוקיות באופציות נמנות עם תחומי הפשיעה הגואים, אמר בורוס. תיארוך לאחור של אופציות למניות מתבצע כאשר חברות מתגמלות בכירים באמצעות תיארוך לאחור של מועד הענקת האופציות לתקופה שבה היה מחיר המניה בשפל.

התיארוך לאחור נועד להגדיל את פוטנציאל הרווח ממימוש אופציות למניות. כ-130 חברות כבר הודיעו כי פתחו בבדיקה פנימית בחשד למניפולציות כאלה, או שגופים פדרליים פתחו בחקירה דומה.

התביעה הפלילית הראשונה בגין מניפולציה של אופציות מניות הוגשה נגד מנהלים בכירים לשעבר בברוקייד קומיוניקיישנס סיסטמס, הפועלת מסן חוסה שבקליפורניה, ונגד קומברס טכנולוג'י הישראלית.

בורוס אמר שמשרד המשפטים מעודד חברות להודות בביצוע מניפולציות כאלה.

"מנהלי חברות ישרים רוצים שהפרשה תבוא לקיצה, כדי שיהיה ביכולתם להמשיך בעסקים כרגיל", אמר בורוס. "אם הפרשה תיסחב, זה לא יהיה טוב בשבילם וזה גם לא יהיה טוב בשבילנו".

בהתייחסו לענף קרנות הגידור, אמר בורוס שה-FBI חושש נוכח העלייה במספר המשקיעים הקטנים יחסית, הנכנסים לקרנות הגידור בעיקר באמצעות קרנות פנסיה.

חששות ה-FBI נובעות מהעובדה, ששותפויות פרטיות כמו קרנות גידור, נועדו לעשירים. צוות שמינה נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לבדוק את החשדות למעשי מרמה תאגידיים, והכולל את נציגי ה-FBI, זיהה את תעשיית הגידור כ"איום בהתהוות".