"איזו טעות עשיתי. איבדתי כל זיכרון, הכל נמחק לי. אני אפילו לא יודע על מה אני צריך לייסר את עצמי"

(עדכון) - עו"ד קלגסבלד הודה והורשע בגרימת מוות ברשלנות: "יש לי אחריות מוסרית למשפחה ולחברה" * התביעה ביקשה מאסר ממושך; ההגנה - עבודות שירות * אמה של ההרוגה: "חיינו נהרסו כמו המכונית"

"מאז התאונה, החיים שלי רצופים בסבל וייסורים, חלקם נובעים מההתמודדות עם התוצאות הטראגיות של התאונה וחלק עם גל השנאה שהופנה אליי כתוצאה מכך". כך אמר היום עו"ד ד"ר אביגדור (דורי) קלגסבלד, שהודה והורשע בבית המשפט לתעבורה בת"א, בגרימת מותם ברשלנות של יבגניה וקסלר ובנה ארתור בן ה-5, בתאונת דרכים לפני כחמישה חודשים. העונש המירבי לו חשוף קלגסבלד הוא 3 שנות מאסר.

קלגסבלד הודה בעובדות כתב האישום המתוקן שהוגש נגדו, ששופץ במסגרת "הסדר דיוני" עם הפרקליטות, לאחר שלא השיג הסדר טיעון. התובע, עו"ד אלי שורץ-שואף, דרש מבית המשפט לגזור על הפרקליט הבכיר "עונש מאסר משמעותי וממושך", משום שמדובר ב"רשלנות ברמה הגבוהה ביותר, חמורה וממושכת העולה כרשלנות פושעת", שגרמה ל"תוצאות נוראיות".

לדבריו, "כולנו בני אדם וכולנו טועים", אולם הרצון שייצא מסר מבית המשפט "שאנשים בעלי שיעור קומה כמו הנאשם לא ינהגו כפי שהוא נהג".

פרקליטיו של קלגסבלד, עוה"ד דן שינמן, שמעון מזרחי ואילן סופר, ביקשו לגזור עליו עבודות שירות, כנהוג במקרים אלה. "כל שאנו מבקשים זה דין צדק של אחד האדם ולא של אדם מיוחס. מאז התאונה, הוא נענש יום יום בלינץ' שלא היה כדוגמתו, ברדיפה נוראה והוא עומד מול גל עצום של הכפשה והסתה. הוא מוצג כעשיר מושחת שנסע שיכור ומדבר בטלפון הסלולרי שלו. הוא חווה סבל נורא בעקבות הפרסומים בתקשורת".

לדבריהם, מדובר ברף נמוך של רשלנות. "אין לנו הסבר למה שאירע. הוא שתה רק כוס יין אחת בארוחת צהריים", לא דיבר בסלולרי, לא שלח SMS ולא התעסק בשום דבר ברכב בזמן התאונה. מדובר במצב של חוסר אוריינטציה רגעית, שיכול לקרות לכל אחד. אסונם הוא אסונו".

"איזו טעות עשיתי"

המילה האחרונה, כנהוג, היתה שמורה לנאשם. "כבודו", פנה קלגסבלד לשופט יצחק גרטי, "אתה אדם מספיק מנוסה, גם כשופט וגם כאדם, כדי להבין שזו לא קלישאה שחיי השתנו. אמרתי גם לעורכי דיני, אני במצב בלתי אפשרי, איזו טעות עשיתי. איבדתי כל זיכרון, הכל נמחק לי. אני אפילו לא יודע על מה אני צריך לייסר את עצמי".

"אני היום בן 53", הוא הוסיף, "עשיתי כל החיים שלי כדי לחיות חיים הגונים ומועילים ובמחיר של שלוש שניות של חוסר ריכוז, הכל ירד לטמיון. לא היו לי שלוש שניות כאלו קודם לכן ואני מקווה שלא יהיו לי בעתיד". לדבריו, הוא "מודע לכך, שכל הסבל והייסורים שלי הם כאין וכאפס לעומת הסבל של המשפחה והקורבנות הצעירים של התאונה. השאלה הקובעת בשבילי היא לא קבלת האחריות המשפטית, אלא האחריות המוסרית. אני מכיר בזה שיש לי חובה לנסות ולכפר - גם כלפי משפחת הקורבנות וגם כלפי החברה בכלל.

"לאחר ריצוי העונש, אני בהחלט מתכוון לנסות להקל על האסון של המשפחה, ולנסות לפעול בתחומים הללו (תאונות דרכים - נ.ש.) כדי לכפר על המעשה. עשיתי ניסיונות להיפגש עם המשפחה ולבקש את סליחתם. אני מבקש לפסוק לי את העונש שבית המשפט חושב שמגיע לי, ושיאפשר לי, למען המשפחה שלי, לחזור ולנסות לשקם את חיי".

בין עדי האופי לטובתו היו ראש המוסד לשעבר, צבי זמיר, הנשיא המייסד של המרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופ' אוריאל רייכמן, פרופ' אמנון רובינשטיין ופרופ' אריאל פורת, שהעידו על מצבו הנפשי הרעוע.

"אין משמעות לחייים"

מטעם התביעה העידה רק הסבתא ויקטוריה וקסלר, רופאה באיכילוב, שהחזיקה בידה את תמונת בתה ונכדה. "עכשיו אין יותר משמעות להמשך החיים", אמרה. "להגיד על ארתור שאהבנו אותו, זה כמו להגיד כלום. הוא היה החיים שלנו, הוא היה השמש שלנו. אחרי שקרה האסון הזה, האבא לא מסוגל יותר לנהוג. החיים שלנו נהרסו כמו המכונית שלהם". במהלך עדותה, הרכין קלגסבלד את ראשו ונמנע מליצור קשר עין.

מבחן בוזגלו ההפוך

העונש המירבי לו חשוף קלגסבלד הוא 3 שנות מאסר, אולם סקירת גזרי הדין בעבירות מעין אלה שערך "גלובס" בעבר העלתה, שהעונש המקובל בגרימת מוות בתאונות דרכים הוא 6 חודשי עבודות שירות בלבד, למעט כשמדובר בנסיבות מחמירות, כמו נהיגה בשכרות, השתוללות בכביש וכו'.

במערכת המשפטית מעריכים, כי קלגסבלד "ייהנה" ממבחן בוזגלו הפוך, ובית המשפט צפוי להחמיר עימו בשל היותו עו"ד ידוע ונוכח הלחץ הציבורי. מחוץ לבית המשפט, אגב, הפגינו כמה כ-30 הורים ששכלו את ילדיהם בתאונות דרכים, והחזיקו שלטים כמו: "הכביש הוא לא זירת קרב", "עבודות שירות - התנערות מעונש" ו"דין שווה לכל אזרח". הם אף התעמתו עם הפרופ' רייכמן ורובינשטיין.

רשלנות פושעת

מכתב האישום נמחקה המילה "פושעת" מהביטוי "רשלנות פושעת" בנהיגה. בנוסף, במקום שייכתב שהוא "נהג במהירות של כ-80 קמ"ש או אף מעבר לכך", נכתב שהוא נהג ב"מהירות של 80 קמ"ש", כך שלא ייקבע כי נהג מעל המהירות המותרת בחוק. עם זאת, לפי ההסדר הדיוני, הפרקליטות רשאית לטעון שיש להחמיר עם קלגסבלד משום שנהג ב"רשלנות פושעת" (ביטוי חסר משמעות משפטית) ובמהירות של "לפחות 80 קמ"ש".

הרשעתו, אגב, אינה צפויה להביא לשלילת רישיון עריכת הדין שלו, שכן אין מדובר בעבירה שיש עימה קלון. גזר הדין יינתן ב-26 באוקטובר. (ת"ד 11312/06).