יצחק תשובה: "המחיר של בז"ן אשדוד גבוה ביותר ממיליארד שקל מהמחיר הסביר"

לדבריו, בז"ן אשדוד יידרש לספק 80% מהתפוקה שלו לפז, שבעל השליטה בה צדיק בינו רכש את בז"ן אשדוד - וכך יהפוך בז"ן חיפה למונופול

"המחיר של בית הזיקוק באשדוד גבוה ביותר ממיליארד שקל מהמחיר הסביר" - כך אמר היום (ב') בעל השליטה בדלק , יצחק תשובה, שדיבר בכנס שערכה רשות ההגבלים העסקיים. לדברי תשובה, המחיר ששילם צדיק בינו, בעל השליטה בפז, עבור בית זיקוק אשדוד "נקבע בצורה אגרסיבית". כזכור, בינו רכש את בית הזיקוק באשדוד תמורת 3.2 מיליארד שקל.

תשובה הבהיר כי הוא אינו חושב שמדובר בעסקה לא טובה, אלא הדגיש שהמחיר מראה עד כמה התחרות בין חברות הדלק היתה אגרסיבית, וזאת למרות שהחברות שותפות בפי גלילות. תשובה הציע עבור בז"ן אשדוד מחיר הנמוך רק בכ-50 מיליון שקל, ואמר היום כי מדובר בעסקה טובה מאוד בראייה עתידית. בתשובה לשאלה אם הוא סבור שבינו עשה עסקה לא כלכלית, אמר: "הוא עשה טוב מאוד".

בתשובה לשאלה אם הוא מצטער על כך שלא זכה בבז"ן אשדוד אמר: "אני מברך את אלוהים על כל מה שעשיתי ועל כל מה שלא עשיתי". לדבריו, הסיבה שלא המשיך להעלות את המחיר היא המגבלות שהטילו על קבוצת דלק - היפרדות ממניותיה בים תטיס.

לדברי תשובה, אנשי עסקים יודעים להפריד בין שותפות לבין תחרות. במכרז על בתי זיקוק היתה תחרות בין כל חברות הדלק, למרות שבמשך חמישים שנה הן היו שותפות בפי גלילות. למשל, כל הבנקים מקימים קונסורציומים להלוואות והם שותפים באותה הלוואה, אך מתחרים על כל לקוח ולקוח. הוא ציין כי ניתן להיות אגרסיבי וגם להתחרות, זה נכון בכל העולם וגם בישראל.

עם זאת, אמר תשובה כי בז"ן אשדוד יידרש לספק 80% מהתפוקה שלו לצריכה הפרטית של פז. כתוצאה מכך ,לדבריו, כל חברות הדלק האחרות יידרשו לרכוש את הדלקים בבית זיקוק חיפה. כך, אמר, יהפוך בית זיקוק חיפה למונופול: מחיר הדלקים יעלה והשירותים יירדו.

לדברי תשובה, "חייבים למצוא תחרות לבית זיקוק חיפה. הדרך היחידה היא ליצור חיבור בין החברות לייבוא דלקים מאירופה, כי כל חברה בפני עצמה לא מסוגלת לייבוא דלקים, בגלל העלות הגבוהה. ברגע שקונים בריכוז גדול, זה יכול להביא למחיר זול יותר ויכול ליצור תחרות. בנוסף, צריך למצוא מקום אחסון לכל הכמויות האלה כדי שתהיה זמינות. תחרות מהסוג הזה היא לטובת הצרכן הקטן".

עוד ציין תשובה כי בעסקאות עתירות סיכון, החברות מעוניינות לחלק את הסיכון ביניהן ונכון להגביר את התחרות על ידי שיתוף פעולה. "אנחנו כקבוצת דלק גילינו תגלית מאוד גדולה של גז. מצרים החליטה פתאום שהיא רוצה למכור גז, והיתה תחרות בין מצרים לישראל לחברת חשמל והמחיר הוא בין הזולים בעולם. המשמעות היא שכולם נהנים וחברת חשמל חוסכת סכומי עתק. ברגע שמוצאים את המוצר, ברגע שמוצאים תגלית, אפשר ליצור תחרות", סיכם תשובה.