"להשקיע במניות השורה השנייה והשלישית"

עמית כהן, סמנכ"ל ההשקעות בדש איפקס: "התמחור בשוק מלא, אבל עדיין סביר מבחינת רמות המכפילים" * "פער הריביות מול ארה"ב צפוי לגדול, והדולר כיום ברמת קנייה מעניינת" * המניות המומלצות: לאומי, פרוטרום, ברן, גולף, פלרם, וואלה, סייפן, דימרי וגב ים. מהדואליות: פילת מדיה וגיוון

יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, בן ברננקי, לא הפתיע, וגם הפעם השאיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי, כשהוא מותיר על כנו את פער הריביות השלילי מול השוק המקומי. עמית כהן, סמנכ"ל ההשקעות בדש איפקס, מאמין שהפער עוד יגדל ולכן מוצא את הדולר היום ברמת קנייה מעניינת. "הריבית בארה"ב הועלתה בגלל אינפלציה שנבעה ממחירי הנפט והקומודיטיס, וכתגובה לצמיחה חזקה בשנים 2004 ו-2005. קצב הצמיחה ירד בתקופה האחרונה, וברבעון השלישי עמד רק על 2.2%, ועימו ירדה גם האינפלציה. עם זאת, הפדרל ריזרב עדיין מודאג ורוצה שהריבית תמשיך לעשות את העבודה, ואני צופה כי הוא יתחיל במגמת הורדה לקראת אמצע השנה הבאה.

"לפיכך, פער הריביות מול ישראל צפוי לגדול. האינפלציה המקומית שואפת לאפס, ועל מנת לחזור למרכז יעד האינפלציה יהיה על הנגיד להוריד את הריבית בקצב מתון. סטנלי פישר פעל נכון, לדעתי, כשלא הוריד את הריבית בחצי אחוז במכה אחת, ומנע בכך זעזועים".

* האם פער הריביות יסייע בסופו של דבר לדולר להתרומם?

"הדולר הפתיע הרבה מאוד שחקנים בשוק, בעיקר באופן התנהלותו בזמן המלחמה. אני אישית לא ראיתי בדמיוני את הדולר מגיע לרמות הללו. מי שעד כה לא הייתה לו חשיפה דולרית, כדאי לו לדעתי להתחיל להיכנס אך במינון. אין ספק שמחיר הדולר היום מעניין, במיוחד לאור הערכה כי הריבית תמשיך לרדת והפער מול ארה"ב יעלה. מדובר בשתי כלכלות שצומחות בקצבים פחות או יותר זהים, והשכל הישר אומר שצריך לקבל ריבית גבוהה יותר".

* איך משפיעה הריבית על האפיק הסולידי?

"האפיק הצמוד אטרקטיבי, ותשואה ריאלית של 3.7% היא מעניינת, במיוחד כשצד ההיצע, כפי שנראה כיום במשק, מצומצם. בשווקים דומים הריבית הריאלית על הצמודים היא 2.8%-3%, ובארה"ב רק 2%".

* איך תסכם את המצב הכללי בשוק?

"המנהיגות שלנו הפנימה את מלוא כובד המשמעות של עמידה בתקציב, ומעבר לזה ההכנסות ממיסים גדלות וחברות ישראליות ממשיכות להימכר, כך שכסף זר זורם פנימה. יש עודף תקציבי ונראה כי נעמוד ביעד התקציב. מבחינת חברות הדירוג והמשקיעים הזרים זה חשוב מאוד מאחר שזה מעיד על חוזק, לכן יש סיבה טובה מאוד לכך שהם פה.

"הריבית חשובה ביותר כשבוחנים כדאיות השקעה, וכאשר היא נמוכה באופן יחסי משקיע יבקש חשיפות גבוהות יותר, במיוחד כאשר צפויות ירידות ריבית נוספות שנותנות אפסייד נוסף. גם האינפלציה היא אפסית, ואחרי הלחימה בצפון קיבלנו חיזוקים שחזרנו למסלול הצמיחה: המדד המשולב של בנק ישראל חזר לרמות טרום הלחימה, והמשק צפוי לצמוח ב-4% נוספים".

70% למניות המקומיות

* האם, לדעתך, המחירים בשוק גבוהים?

"התמחור מלא, אבל עדיין סביר מבחינת רמות המכפילים. לא ניתן להכליל את כלל חברות המעו"ף לגבי הערכת המדד, אך יש עוד מקום לעליות. באופן יחסי, אנו אחרי ארבע שנים של עליות, וזה מקשה על ההחלטה האם להיחשף לשוק המנייתי. אולם הניתוח צריך להיות פונדמנטלי, כפי שמנתחים כל מניה ומניה. אנחנו חושבים שבניירות הגדולים הערכים מלאים אבל סבירים".

* אתה מעריך שהמעו"ף ימשיך לעלות גם בשנה הבאה?

"קשה לי לחזות את העתיד, אך לדעתי שנת 2007 תהיה שנה מאוד סלקטיבית ו-וולטילית. ועדיין, אם לא תיפול עלינו איזו מכה, ואף אחד מגורמי הסיכון לא יתממש, אני מעריך שגם השנה הבאה תהיה חיובית. השוק יכול לעלות ב-2007 בעוד 10%-15%".

* מהם הסיכונים?

"בראש ובראשונה, התפתחויות במישור הביטחוני - מכיוון הפלשתינים ומצד איראן, סוריה ולבנון. ההנהגה שלנו לא זכתה ליותר מדי קרדיט, בלשון המעטה, על תפקודה בעת המלחמה בצפון, וישנה בציבור תחושה לא נוחה. בקונסטלציה של מנהיגות תחת איום אסטרטגי היא עלולה שלא לקבל קרדיט רב, וערעור היציבות השלטונית ישליך גם על שוק המניות. סיכון נוסף מגיע מכיוונם של השווקים האחרים בעולם. אם השווקים המתעוררים שוב ייכנסו לפאניקה, כפי שקרה במהלך 2006, ויהיה גל נוסף של מימושים, הדבר יכול להעיב גם על הבורסה המקומית. השווקים המתעוררים עדיין צומחים אמנם, אך רמת הסיכון והשונות גבוהה, לכן חייבים להיות מאוד עירניים".

* מה לגבי השוק האמריקני?

"הדו"חות של החברות האמריקניות לרבעון השלישי היו טובים, והציפייה היא להמשך המגמה החיובית. בתי ההשקעות עדיין אופטימיים, אך מה שמדאיג הוא שעל פי FIRST CALL, המרכזת את תחזיות האנליסטים לביצועי מדד ה-S&P, לראשונה אחרי 14 רבעונים רצופים הרווחיות צפויה לרדת מקצב דו ספרתי לרמות של 5%-6% בממוצע לשנת 2007. אני מאמין כי כל עוד לא תהיה נחיתה קשה בעקבות האטת הנדל"ן האמריקני, והריבית תתחיל לרדת, זו תהיה שנה חיובית. למרות, שאם מסתכלים על הגרפים העולים בשנים האחרונות מימוש רווחים יהיה מובן. אסור לזלזל בפסיכולוגיה".

* איך היית מרכיב את התיק המנייתי?

"70% מתיק המניות צריך לכלול מניות מקומיות ואת מרבית היתרה יש להשקיע בשווקים מפותחים, כמו אירופה וארה"ב. את השאר מומלץ להפנות לשווקים מתעוררים".

השוויים בנדל"ן הקדימו הערכים

* אילו מגזרים אתה אוהב?

"יש להשקיע יותר במניות מן השורה השניה והשלישית - תל אביב 75 והיתר. כמו כן, חברות שניזונות מהשוק המקומי ייהנו מהאווירה החיובית בו, חברות כגון בנקים, רשתות שיווק וחברות תקשורת - תחומים המאופיינים במספר מצומצם של שחקנים עם יתרונות לגודל, כשחלק גדול מכל שקל שנכנס יורד לשורה התחתונה".

* מה דעתך על הזינוק במניות הנדל"ן?

"אנחנו מאמינים כי השוויים הקדימו את הערכים, אך אם הריבית תמשיך לרדת היא תעשה טוב בעיקר לנדל"ן המקומי בתחום הייזום. חברות כגון דימרי, שהוא יזם מבצע, או גב ים שמשלבת נדל"ן מניב עם יזמות, יכולות להמשיך לעלות. באופן כללי המחירים גבוהים ומניות הנדל"ן נמצאות בשפיץ, אבל אם בודקים חברות ישראליות ברמת הפרויקט, הרי שמחירי הדירות והמשרדים ימשיכו לעלות. כשאני נוסע בכביש הרצליה ורואה את הפרויקטים של גב ים, אני רגוע. לדעתי, זה עדיף על חברה שקנתה קרקע ברומניה ולך תמצא לה עכשיו שווי..."

* מי עוד מומלצות?

"אני ממליץ על בנק לאומי . למרות שהוא הציג ברבעון השלישי תוצאות חלשות יחסית, מדובר בבנק השני בגודלו בארץ, שלאחר שיוכרו רווחי ההון ממכירת הנכסים בעקבות רפורמת בכר, הוא ייסחר ב-20% מעל ההון העצמי שלו. למרות ההתבטאויות של הנגיד על כך שיגדיל את התחרותיות, ועל אף שלמתחרה העיקרי, בנק הפועלים , יש יעילות תפעולית גבוהה יותר, המחיר של לאומי יותר אטרקטיבי ולדעתי הוא נסחר בדיסקאונט של 20%.

"מניה נוספת שאני אוהב היא פרוטרום . במחצית הראשונה של השנה היא הציגה תוצאות מאכזבות, בעיקר בשל התייקרות הנפט וחומרי הגלם ומזג אוויר לא נוח, אך כל אלו השתפרו ברבעון השלישי, והשיפור יימשך להערכתי לתוך הרבעון הרביעי וגם לשנה הבאה. הנהלת החברה מצויינת, ועל פי תחזית הרווח ל-2007 המכפיל שלה הוא 13, מכאן שזו השקעה בהחלט מעניינת.

"גם ברן נמצאת במומנטום עסקי חזק מאוד. המחזור ב-2007 צפוי לעלות ב-20% והרווחיות תעלה אף בשיעור גבוה יותר, ועל פי רמת המכפילים לפיה היא נסחרת מדובר במניה אטרקטיבית.

"מכיוון שאנחנו אוהבים מניות המוטות לשוק המקומי, גולף בהחלט עומדת בקריטריונים. התוצאות הכספיות שלה מצויינות, גם בהשוואה לשחקנים אחרים בתחום שלה, וכבר היום היא שחקנית מובילה בכל מה שקשור לכלי בית. בקרוב היא גם צפויה להיכנס לתחומים חדשים, כך שהצמיחה העסקית תימשך.

"פלרם הציגה רבעון חזק מאוד, במיוחד בזכות פעילות הפוליקרבונט, והשיפור עשוי להימשך. במקביל, היא מרחיבה את קווי ה-PVC בארה"ב, וצועדת באופן כללי בכיוון הנכון.

"עוד מניה מומלצת על-ידינו היא וואלה . הפרסום באינטרנט צפוי לגדול ב-2006 בשיעורים של 40%-50%, וב-2007 שיעור הצמיחה יהיה דומה, לכן מדובר במניה אטרקטיבית במיוחד.

"אנחנו מאמינים גם בטכנולוגיה של סייפן . תגובת השוק לאיבוד הלקוח מצידה, שבעקבותיו צנחה המניה בעשרות אחוזים, הייתה מוגזמת. האירוע גרם לפגיעה נקודתית, אך לא הקטין את סיכויי החתימה על חוזה עם לקוח מוביל בתחום הפלאש, דוגמת סמסונג.

"מבין הדואליות אני ממליץ על פילת מדיה . החברה חתמה על חוזים גדולים ואסטרטגיים, ונמצאת במומנטום עסקי חזק. חוזים בתחום שלה מניבים הכנסות תחילה מהרשיונות ולאחר מכן מההטמעה והשירות, כך שמדובר בחוזה לטווח ארוך. כמו כן, חוזה מצד שחקן מוביל יכול לשנות את פני החברה.

"דואלית נוספת היא גיוון אימג'ינג . החברה הציגה תוצאות מעודדת ברמה הטכנולוגית מהגלולה למעי הגס, ואישור מצד ה-FDA, לצד שיפורים ניהוליים ותפעוליים, יגרמו לאופטימיות רבה".