נזיפה פומבית נדירה של ממשל בוש לישראל בגלל אישור התנחלות "חדשה"

דובר בסטייט דיפרטמנט על יישוב הקמת משכיות בביקעה: "הפרה של התחייבויות ישראל לפי מפת הדרכים"

בנזיפה פומבית נדירה, מתח אתמול (ד') ממשל בוש ביקורת קשה על החלטת ממשלת ישראל לאשר הקמת התנחלות "חדשה" בגדה המערבית.

"אנו מודעים לדיווחים על הקמת התנחלות משכיות", אמר דובר במשרד החוץ האמריקני, גונסאלו גאייגוס, לכתבים. "הקמת התנחלות חדשה או הרחבתה של התנחלות קיימת תהווה הפרה של התחייבויות ישראל לפי מפת הדרכים".

"ארה"ב קוראת לישראל לכבד את החייבויותיה לפי המפה ולהימנע מנקיטת צעדים שיוכלו להיראות (כפעולות) שיכריעו מראש את המו"מ העתידי על המעמד הסופי", אמר הדובר.

הוא הדגיש, כי הממשל מבקש "הסברים מממשלת ישראל" לגבי ההתפתחות החדשה. לדבריו, ארה"ב תוסיף לעבוד עם ישראל ועם הפלשתינים במאמץ לקדם את חזון הנשיא בוש של שתי מדינות שחיות בשלום זו בצד זו.

בעוד שהדברים נוסחו בלשון דיפלומטית זהירה, הם מהווים ביקורת חריפה על ההחלטה ליישב את משכיות, הממוקמת מעבר לגדר ההפרדה, בצד הפלשתיני.

את הביקורות הפומביות של ממשל בוש על ישראל ניתן למנות על אצבעות יד אחת "ועוד ישארו אצבע או שתיים", כדברי מקור ישראלי. התבטאות הסטייט דיפרטמנט דווקא עתה, אחרי המחוות של ראה"מ אהוד אולמרט, לנשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, חוללה מיד תהיות שמא מדובר בקצר תקשורתי, כלומר שדובר תורן במשרד החוץ חרג אולי מקווי ה"הנחיות", מדריך מפורט לדוברים, בשעה שרוב צמרת המשרד נמצא בחופשת גשר בין חג המולד לראש השנה האזרחית.

פקידים בסטייט דיפרטמנט מצאו עצמם במצב שבו היה עליהם לשכנע כתבים שדברי גאייגוס אכן משקפים את מדיניות ארה"ב ושהודעתו קיבלה אישור של בכירים בממשל.

למעשה, ארה"ב התנגדה מאז ומתמיד להקמת התנחלויות בגדה המערבת וברצועת עזה. התנגדות זו היתה חלק בלתי נפרד ממדיניות וושינגטון כלפי הסכסוך הישראלי פלשתיני, אם כי אופיה שונה במידת מה. בתחילה הגדירה ארה"ב את ההתנחלויות כ"בלתי חוקיות". עתה הן מוגדרות כ"מכשולים לשלום", שקובעים מראש את תוצאות המו"מ העתידי בין ישראל לפלשתינים.

במאמץ להוציא את הרוח ממפרשי ההתנגדות האמריקנית, אמר אתמול דובר בשגרירות ישראל בוושינגטון, כי משכיות "הוקמה ע"י ממשלת ישראל לפני כמעט 25 שנה; זו אינה התנחלות חדשה". הוא מצוטט הבוקר בניו יורק טיימס.

לפי הערכות של גורמים ישראליים, משקפת הביקורת הפומבית על ישראל את רגישות ממשל בוש כלפי כל התפתחות שעלולה לבטל את הפסקת האש בין ישראל לרשות הפלשתינית ולהצית התלקחות בקנה מידה מלא בין הצדדים דווקא בימים שלפני ההודעה הצפויה של הבית הלבן על אסטרטגיה חדשה במלחמה בעיראק.

כזכור, קבעה ועדת בייקר-המילטון, בין היתר, שסיום הסכסוך הישראלי פלשתיני (יחד עם הסכסוך הישראלי-סורי) חיוני להצלחת מאמצי הממשל להשכין שלום בעיראק. בעוד שהנשיא בוש רמז על הסתייגויותיו מרוב מסקנות הוועדה, הוא אמר, בשיחות פרטיות עם חברי הוועדה, שחלק ההמלצות שעוסק בסכסוך הישראלי-פלשתיני מקובל עליו.

לפי פרשנות בניו יורק טיימס, ההודעה על משכיות בלבלה דיפלומטים אמריקניים מפני שהיא מנוגדת לכאורה למאמצי אולמרט לחזק את עבאס באמצעות מחוות, לרבות מתן 100 מיליון דולר כסיוע הומניטרי לפלשתינים.

שרת-החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, מתוכננת להגיע לביקור בישראל באמצע ינואר, אם כי טרם נקבע מועד סופי לביקור. אין ספק, כי פרשת משכיות תהיה אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום. יש הערכות, שדיפלומטים ישראליים בוושינגטון, שכבר החלו לשמוע על מורת הרוח האמריקנית, יוסיפו לשמוע זאת ביתר שאת בימים שלקראת הביקור, בשיחות לקביעת סדר היום של רייס בירושלים.