מהפך בטבלה: רומן אברמוביץ' כבר לא הרוסי העשיר ביותר

איבד את הבכורה לאולג דריפסקה, איל האלומיניום של רוסיה, שהונו מגיע ל-21.2 מיליארד דולר

ככה זה שמשקיעים בכדורגל במקום בדבר האמיתי, מתכות למשל.

האיש העשיר ביותר ברוסיה, נכון לתחילת 2007, כבר אינו מיודענו רומן אברמוביץ', אלא אולג דריפסקה, אייל האלומיניום של רוסיה - כך על-פי הגיליון החדש של מגזין העסקים הרוסי Russian Finance.

דריפסקה כבש את צמרת הליגה היוקרתית של עשירי רוסיה עם הון שמגיע ל-21.2 מיליארד דולר, בעוד הונו של אברמוביץ' מסתכם ב-21 מיליארד דולר בלבד - כך דיווחה תחנת הרדיו המוסקבאית אקו, שציטטה את המגזין הרוסי. זאת ועוד: הונו של דריפסקה כמעט הוכפל מ-12.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, בעוד אברמוביץ' הגדיל את הונו מ-18.7 מיליארד דולר, כלומר ב-2.3 מיליארד דולר בסה"כ בשנה שחלפה.

לדברי אנליסט מהבנק המוסקבאי MDM, שהזדרז לדווח על הידיעה בפירוט, חלק ניכר מהמסחר באלומיניום, התחום שבו מתמקד דריפסקה, אינו שקוף במיוחד למשקיעים, אבל סביר שמחירי הסחורות הגבוהים בשנה שעברה הם שסייעו לדריפסקה להגדיל כך את הונו.

המכנה המשותף של ארבעת המובילים בליגת עשירי רוסיה - דריפסקה, אברמוביץ', מיכאיל פרוחורוב וולדימיר פוטאנין, שותפים לשעבר בחברת אינטרוס - הוא אחזקות משמעותיות במתכות. פרוחורוב ופוטאנין, אגב, מאיישים שניהם את המקום השלישי עם הון של 14.2 מיליארד כל אחד, ושניהם קפצו כמה מקומות בדירוג בשנה האחרונה. לפני שנה היה פרוחורוב שווה 6.7 מיליארד דולר ודורג במקום השמיני, ופוטאנין היה שווה 6.6 מיליארד דולר, ודורג במקום התשיעי.

קצת היסטוריה: פוטאנין היה הלא יהודי היחיד מבין שבעת הבנקאים האוליגרכים, שניהלו למעשה את רוסיה בתקופת כהונתו של בוריס ילצין כנשיא בשנות ה-90. הבנקאים הללו, שנקראו כך מפני שלכולם היו גם אחזקות בנקאיות, היו אחראים לניצחונו של בוריס ילצין, השיכור למחצה, בבחירות לנשיאות של 1996. כיום שוכנים כולם במקלטים שמצאו להם בחו"ל מאימת הקרמלין בפיקודו של ולדימיר פוטין. בוריס בריזובסקי, למשל, מתגורר בעיקר בלונדון, כמו גם מיודענו ולדימיר גוסינסקי, שמנסה להיפטר מהשותפות שלו עם משפחת נמרודי במעריב.

פפרוחורוב ופוטאנין הרוויחו יפה מעליית ערך החברות שלהם, נוריליסק ניקל ופוליוס, מפיקת הזהב הגדולה ברוסיה. המניות של החברות האלה הן שגרמו לשני הטייקונים להכפיל את הונם ואף יותר. השניים נמצאים כיום בעיצומו של תהליך של פיצול שתי החברות וחברות נוספות מקבוצת אינטרוס, שהיתה חברת האחזקות שבשליטת שניהם.

נחזור לאברמוביץ', שנראה כעת פחות רלוונטי, ונזכיר שהוא "כיהן" כרוסי העשיר ביותר במשך שלוש שנים רצופות, בשנים 2004-2006. דריפסקה היה סגנו בסקרים של 2005 ו-2006, ותפס את המקום הרביעי בסקר של 2004.

מיהו המלך החדש, דריפסקה? הוא השתלט על מפיקת האלומיניום השלישית בגודלה בעולם, רוסאל, בשנת 2000, וקנה את אחזקות המיעוט של רומן אברמוביץ' בחברה באוקטובר 2003.

חוץ מבעלות מלאה על רוסאל, דריפסקה מחזיק גם במניות השליטה ביצרנית הרכב גאס, ביצרנית המטוסים אוויה קור ובחברת הביטוח אינגוסטראך. שלא כמו אברמוביץ', שמחסל בשיטתיות את אחזקותיו במולדת הישנה, דריפסקה ממשיך להשקיע באימפריית העסקים הרוסית שלו. אברמוביץ' מכר בשנת 2005 את אחזקתו העיקרית, חברת הנפט סיבנפט, לענקית הגז הממשלתית גזפרום ב-13 מיליארד דולר.

אבל גם דריפסקה אינו בדיוק טייקון פרובנציאלי. בתחילת פברואר אישרו רשויות הפיקוח באיחוד האירופי את המיזוג של רוסאל עם SUAL הגרמנית שבשליטת ויקטור וקסלברג, ועם נכסי האלומיניום של גלנקור, חברת המסחר השווייצרית. התוצאה היא חברת האלומיניום מס' 1 בעולם. רוסאל תהיה הבעלים של 66% מהחברה החדשה.