תשובה צפוי להינות: נצבא מנהלת מכרז למכירת תיק הנכסים שלה בצרפת תמורת 270-290 מיליון אירו

אם יושלם המכרז צפויה נצבא ליהנות מרווחי הון של כ-100 מיליון אירו לפני מס * מדובר על 17 נכסים מניבים בצרפת שנרכשו לפני כ-3 שנים, 16 מתוכם מושכרים לפראנס טלקום * התשואה של נצבא על ההון העצמי בעסקה צפויה לעמוד על 280%

חברת נצבא , שבשליטת קובי מימון, מנהלת בשבועות האחרונים מכרז למכירת כל הנכסים המניבים שלה בצרפת לפי שווי של כ-270-290 מיליון אירו (1.5 מיליארד שקל), כך נודע ל"גלובס".

הנכסים רשומים בספריה של נצבא לפי שווי של כ-180 מיליון אירו, כך שהיא צפויה לרשום מהמהלך רווח הון של כ-100 מיליון אירו לפני מס, או 560 מיליון שקל, וזאת שלוש שנים בלבד מאז רכשה את הנכסים. גם אם בסופו של דבר תחליט נצבא שלא למכור את הנכסים במסגרת המכרז, הרי שתג המחיר על עסקיה בצרפת כבר הוטבע.

נצבא נכנסה לתחום הנדל"ן המניב בצרפת באפריל 2004. צעדיה הראשונים היו זהירים, והיא רכשה תחילה נכס מניב אחד תמורת כמה מיליוני אירו בודדים, אך בהמשך הבינה שכדי לייצר ערך בעסקאות נדל"ן מניב יש להתקשר בעסקאות בסדר גודל אחר.

כמה חודשים מאוחר יותר היא רכשה שמונה נכסים מניבים, שהושכרו לחברת הטלפוניה הגדולה בצרפת, פראנס טלקום, תמורת כ-58 מיליון אירו. ביוני 2005 ביצעה נצבא רכישה נוספת של מבנים המושכרים לפראנס טלקום, הפעם בתמורה לסכום כולל של 112 מיליון אירו, כך שבסך הכל רכשה החברה 17 בניינים להשכרה בצרפת, מתוכם 16 מושכרים לפראנס טלקום.

נכסים אלו רשומים בספריה של נצבא לפי שווי של כמיליארד שקל, נכון לסוף שנת 2005, ומכאן גם נגזר רווח ההון האדיר שתרשום החברה אם תחליט בסופו של דבר למכור את הנכסים במסגרת המכרז.

נצבא אינה היחידה שצפויה ליהנות ממכירת הנכסים בצרפת.

חברת הביטוח הפניקס מימנה את העסקה לרכישתם של שמונה מהמבנים המושכרים לפראנס טלקום ב-12 מיליון אירו, ובמקביל היא קיבלה אופציה (אותה מימשה ביום האחרון של 2006) לרכישת 10% מחברת נצבא אירופה המחזיקה בנכסים אלו, וזאת בתמורה להשקעה בהיקף כולל של 5 מיליון אירו.

בהנחה שהנכסים ימומשו במחירים האמורים, צפויה הפניקס לרשום רווח של כמה מיליוני אירו שינבעו לה מהצפת רווח ההון לבעלי המניות בנצבא אירופה, או לחילופין כתוצאה מעליית שוויה של נצבא אירופה כמשתקף מהעסקה.

מי שבוחן את תנאי העסקאות בהן התקשרה נצבא, מבין כי החברה לא מחפשת סיכונים מיותרים והיא שואפת לקום מהשולחן כשהז'יטונים אצלה ביד. על פי ההסכמים, פראנס טלקום הבטיחה את השכרת המבנים עד לחודש מארס 2008, ויש לה אופציה להאריכם עד שנת 2011. דהיינו, עד שנת 2008 הנכסים מושכרים בביטחון מלא לחברת הטלפוניה, ולאחר מכן אלמנט הסיכון שבעסקאות עולה בצורה משמעותית.

נצבא השקיעה בעסקאות הרכישה בצרפת סכום כולל של כ-180 מיליון אירו, אבל רק 24 מיליון אירו מתוכם מהון עצמי של החברה. אם אכן תושלם העסקה, היא עשויה לייצר לנצבא תשואה פנומנלית של 280% בתוך שלוש שנים על ההון העצמי של החברה - חלומה הרטוב של כל חברה בתחום הנדל"ן המניב.

נצבא הוקמה ב-1995 כחברה בת של נצבא התנחלות, שנשלטה על ידי חברי וגמלאי אגד. במחצית השנייה של 2006, לאחר מאבק ממושך שכלל אין סוף מתמודדים, הצליחה חברת איירפורט סיטי שבבעלות קובי מימון להשתלט עליה, באמצעות השקעה בהיקף כולל של 645 מיליון שקל שאיפשרה את רכישת השליטה בנצבא הציבורית.

בין המתמודדים האחרונים שהבינו את הפוטנציאל הגלום בנצבא היו בין היתר קבוצת מנופים פיננסיים , בראשותם של ג'קי בן זקן ואברהם ננקשווילי, ומשפחת שטרית. היום מתברר כי מימון עשה עסקה טובה, שלא לומר מצויינת, בהתחשב במחיר הצפוי בעסקה הנוכחית ובנכסיה האחרים של נצבא.

בסך הכל מחזיקה החברה בנכסים המשתרעים על קרקעות בשטח של כמיליון מ"ר ובמבנים בשטח של כ-143 אלף מ"ר. נכסי החברה מושכרים לכ-902 שוכרים שונים, כאשר השוכר העיקרי, חברת אגד, תורם כ-18% מהכנסות החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2006 הציגה נצבא רווח תפעולי של 144.2 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 118 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי נבע ברובו מפעילות הנדל"ן המניב בישראל ובצרפת, כשהפעילות הישראלית תורמת לשורה זו כ-73.1 מיליון שקל וזו הצרפתית (שעשויה להימכר) תורמת 65.5 מיליון שקל.

בנוסף, נבע לחברה רווח תפעולי של 5.6 מיליון שקל מפעילות מכירת הדירות, ובשורה התחתונה הציגה נצבא רווח של 43.3 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים, לעומת רווח של 38.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. סך הכנסותיה של החברה הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-254.8 מיליון שקל, וזאת לעומת 215.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.