IDE טכנולוגיות של תשובה ועופר מתכננת להנפיק לפי שווי של 200-250 מ' ד'

החברה, שעוסקת בהקמה ותפעול של מתקני התפלה, עדיין לא החליטה אם לבצע את המהלך בת"א או בלונדון * IDE טכנולוגיות נמצאת בבעלות שווה של כי"ל וקבוצת דלק * החברה סיימה את 2005 ברווח נקי של כ-7 מיליון דולר

תחום התשתיות וההשקעות הירוקות מתחיל לייצר לאנשי העסקים המקומיים רווחים. ל"גלובס" נודע כי חברת איי.די.אי טכנולוגיות, שנמצאת בבעלות משותפת של כי"ל וקבוצת דלק (באחוזים שווים), החלה לקדם לאחרונה מהלך של הנפקה, על רקע הצמיחה המהירה בעסקיה בשנים האחרונות. ההנפקה עצמה צפויה להיות מתומחרת סביב שווי של כ-200-250 מיליון דולר, ולהתבצע בת"א או בלונדון לקראת סוף שנת 2007. החלטה סופית בנושא צפויה להתקבל על ידי בעלי החברה בשבועות הקרובים.

I.D.E Technologies, לשעבר הנדסת התפלה, עוסקת בהקמה והפעלה של מתקני התפלת מי-ים, מתקני ריכוז וטיהור שפכים תעשייתיים ומתקני קירור. קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה מחזיקה בחברה באמצעות דלק תשתיות, ואילו כי"ל שבשליטת החברה לישראל מחזיקה בחברה באופן ישיר.

על-פי ההערכות, בשבועות האחרונים החלו מנהלי החברה לגשש בשוק ההון המקומי, כמו גם הבריטי, על-מנת לבדוק את סביבת התמחור של החברה לקראת הנפקה עתידית שעשויה לצאת לפועל לקראת סוף 2007.

החברה, שנחשבת לבעלת צמיחה מואצת, סיימה את שנת 2005 עם רווח נקי של 7 מיליון דולר, וב-2006 היא צפויה להמשיך ולרשום גידול דו-ספרתי נמוך ברווח הנקי. בהתאם, שווי השוק שהוצמד לה לצורך ההנפקה המתוכננת מגלם מכפיל רווח סביב 25 על הרווח שהיא צפויה לרשום ב-2006, ומתבסס על הבנצ'מרק העולמי בענף.

לשם השוואה חברת HYFLUX הסינגפורית, הנחשבת לאחת החברות המובילות בתחום ההתפלה, נסחרת כיום בבורסת סינגפור לפי שווי של כ-868 מיליון דולר, המשקף מכפיל רווח נוכחי של 80 אך מכפיל רווח חזוי לשנה הקרובה של 26.

בקבוצת דלק, כמו גם בחברה לישראל השולטת בכי"ל, רואים חשיבות רבה בפיתוח פעילות התשתיות של כל אחד מהצדדים, עקב הצמיחה המהירה של התחום בשנים האחרונות כחלק מטרנד ההשקעות הירוקות. על-פי ההערכות, שתי החברות ניהלו בתקופה האחרונה מגעים לרכישת חלקה של השנייה, אך לא הגיעו לעמק השווה. זאת, בין היתר על רקע הפוטנציאל הרב הגלום בחברה, והרצון של כל אחד מהצדדים לשים את ידו על פרת המזומנים הפוטנציאלית, שפועלת באחד מהתחומים שנחשבים כיום "חמים" ביותר בעולם הפיננסי. עקב כך, צפויים כאמור השניים לפנות לשוק ההון, כשהחלטה סופית בנושא צפויה להתקבל כבר בשבועות הקרובים.

הנדסת התפלה, שמנוהלת על ידי אבשלום פלבר, הקימה בשנים האחרונות מתקני התפלה רבים מסביב לגלובס להתפלת מי-ים, כאשר בחלק מן המתקנים היא משמשת כמפעיל וחלקם הוקמו בקבלנות עבור הבעלים. מתקן ההתפלה המוביל של החברה בארץ ממוקם בעיר אשקלון והחל לפעול באוגוסט 2005 לפי שיטתBOT (Built Operate and Transfer), שיטה לפיה היזמים מממנים ובונים את המתקן, מפעילים אותו במשך 25 שנה עד תום תקופת הזיכיון ובתומה, הוא מועבר לבעלות הממשלה.

מתקן ההתפלה באשקלון, שנחשב לגדול והמתקדם מסוגו בעולם, מזרים כיום קרוב ל-100 מיליון קוב לשנה מים מותפלים המתאימים לשתייה ולחקלאות. המתקן עובד בטכנולוגיה של אוסמוזה הפוכה, שנחשבת לטכנולוגיה המתקדמת ביותר כיום להתפלת מים, אך צורכת אנרגיה רבה הדרושה לשם דחיסת מים בלחץ גבוה דרך פילטרים וממברנות. מלבד המתקן באשקלון, שהוקם בהשקעה של כמיליארד שקל, יש כיום להנדסת התפלה למעלה מ-360 מתקני התפלה בלמעלה מ-40 מדינות, בין היתר בדרום-אמריקה ואסיה, אשר מייצרים כ-1.2 מיליון מ"ק ביום.

המכרז הבולט בו זכתה לאחרונה החברה, בשיתוף עם קבוצת שיכון ובינוי, הוא להקמה ותפעול של מתקן ההתפלה בחדרה. זאת, לאחר שגברה על קבוצה שכללה את גרנית הכרמל, אוסיף, קרדן ושתי חברות ספרדיות. מתקן ההתפלה בחדרה מתוכנן לפעול גם הוא בקצב של כ-100 מיליון קוב בשנה, ועם השלמתו אמורה החברה להיות אחראית לכמחצית מהיקף מי-הים המותפלים במדינת ישראל.