לינדנשטראוס ללא הפסקה: "אולמרט סייע למכללה האקדמית בירושלים לקבל קרקעות מהמינהל במחיר מופחת"

המשטרה חוקרת את הפרשה * פרקליטו של אולמרט: "לא נגיב על טיוטות דו"חות המבקר, כי זו הפרה של החוק" * מוקדם יותר היום: המבקר העביר ליועמ"ש דו"ח מיוחד ובו חשש לפלילים בהתנהלות אולמרט במרכז ההשקעות

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מככב גם בדו"ח מבקר המדינה הנוגע למכללה האקדמית להנדסה בירושלים, ולהטבות לכאורה שקיבלה ממינהל מקרקעי ישראל במסגרת עסקה לחכירת קרקעות בזק. כך נודע ל"גלובס".

על-פי הממצאים של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, אולמרט, בהיותו שר האוצר, התערב לכאורה לטובתו של מי ששימש נשיא המכללה, עוזי וכסלר. וכסלר שימש בעבר כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל וכיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים. אולמרט היה בעבר ראש עיריית ירושלים.

בתוך כך, לאחרונה זימנה היחידה למאבק בפשיעה כלכלית במשטרה מספר בכירים ממינהל מקרקעי ישראל בעניין זה. החוקרים בודקים את המחיר המופחת ששילמה המכללה האקדמית תמורת חכירת קרקעות בזק ממינהל מקרקעי ישראל. אחת השאלות שבודקת היחידה היא האם המכללה האקדמית להנדסה ירושלים התבקשה לשלם סכום נמוך בעבור הסכם החכירה בשל טעות שלא ניתן היה לגלות או שהיתה יד מכוונת בדבר.

על הקמת המכללה האקדמית להנדסה החליטו ב-1996 עיריית ירושלים, בראשות ראש העירייה דאז, אולמרט, הרשות לפיתוח ירושלים ברשות וכסלר ועוד שורה של גורמים, שלדעתם היה צורך דחוף בהקמת מכון להכשרה טכנולוגית בעיר. צוות ההקמה של המכללה שוכן בתחילה במשרדי הרשות לפיתוח ירושלים. בשלב מאוחר יותר עברה המכללה למבנים שבהם שכנה בעבר מכללת בזק.

ב-2003 השיבה בזק חלק מקרקעותיה למדינה במסגרת הסכם ההפרטה, בין השאר את הקרקע שהמכללה שכנה עליה. בינואר 2004 החליטה גם ועדת שרים לענייני ירושלים שיש להקים מכללה טכנולוגית עצמאית בירושלים ואף המליצה להחכיר לה את הקרקע ואת המבנים שבהם שכנה מכללת בזק. בהחלטה נכתב במפורש שההעברה תיעשה בכפוף לתנאים המקובלים במינהל.

עיסקת ההעברה אושרה במהלך 2006 בוועדת הפטור של המינהל ואחר כך בהנהלת המינהל. אישור ועדת הפטור נדרש מאחר שהקרקע הועברה משימוש ציבורי אחד לשימוש ציבורי אחר, ולכן לא היה צורך במכרז. בהחלטה נקבע שהמכללה תשלם למינהל שני סכומים נפרדים: 10 מיליון שקל בעבור ההסכם להחכרת הקרקע, ו-30 מיליון שקל בעבור השימוש במבנים. לטענת המינהל, בעקבות טעות אנוש, הוציא מחוז ירושלים של המינהל שובר תשלום בעבור הקרקע בלבד, בסכום של 10 מיליון שקל, אך לא הוציא שובר תשלום בעבור המבנים. המכללה לא התריעה על כך, אף שהיתה מודעת לסכום שעליה לשלם למינהל.

הטעות התגלתה בסופו של דבר בעקבות פניית משרד האוצר, שביקש לדעת מדוע החיוב נמוך כל כך. בעקבות פנייה זו התגלתה הטעות. לפי שעה המכללה טרם שילמה בעבור הסכם החכירה ובעבור המבנים ולכן העסקה טרם הושלמה.

המינהל מסר בתגובה שמדובר בטעות אנוש של פקיד במחוז בתהליך הנפקת החשבונית, לאחר שהעסקה אושרה כדין בוועדת העסקאות של המינהל. עם גילוי הטעות תוקנה החשבונית.

המינהל מחק שומות

בדו"ח של מבקר המדינה בעניין "מככבים" וכסלר וכן מנהלת מחוז ירושלים במינהל, אפרת שטראוס. על-פי ממצאי המבקר, המינהל מחק שומות בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים למכללה, לשעבר מכללת בזק. התיק טופל במחוז ירושלים של המינהל.

לפני כחודשיים הועברו טיוטות דו"ח המבקר לגורמים השונים המוזכרים בדו"ח, לרבות אולמרט. עו"ד אלי זהר, פרקליטו של אולמרט, אמר בתגובה: "אנחנו נמשיך לקיים את החוק. לא ניתן את תגובתנו על טיוטות דו"חות מבקר המדינה, כי זו הפרה של החוק".

המבקר מבצע בדיקה גם לגבי התנהלותה של היועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי נוימן. בין היתר נבדקת אפשרות כי זכאי נוימן פעלה לכאורה תוך ניגוד עניינים בקשר לנושאים המצויים בטיפולו של בעלה, עו"ד דורון נוימן. זכאי נוימן היא מועמדתו של שר התחבורה שאול מופז לתפקיד יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "משרד מבקר המדינה בודק נושאים שונים במינהל מקרקעי ישראל. חלק מכך יפורסם בקרוב, במסגרת הדו"ח השנתי של מבקר המדינה, וחלק מהנושאים עדיין בבדיקה".