נדנדה באחד העם, מימושים בנדל"ן: אפריקה ירדה ב-6.6% על רקע ההנפקה בלונדון

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] חודש מארס התאפיין בשיאים הן מבחינת רמת המדדים והן מבחינת מחזורי המסחר * טבע התממשה 1.7% ביום שאחרי הדוחות

יום תנודתי נוסף עבר על הבורסה של תל-אביב. אחד העם החלה את יום המסחר בעליות, ובמהלך היום שינתה את המגמה על רקע מסחר שלילי באירופה שנבע מאזהרות רווח שפרסמו מספר חברות. לקראת סוף היום חזרו המדדים לשייט סביב רמות הפתיחה, ובסוף היום נרשמה מגמה מעורבת.

למרות התנודתיות נראה, כי המשקיעים נותרים אדישים לנוכח הסערה הפוליטית שהתעוררה בעקבות פרסום דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד. הפעילים טוענים, כי המשקיעים מסתכלים יותר על אינדיקטורים כלכליים ועל מצב שוקי העולם מאשר על גורמים פוליטיים, ומכיוון שהנתונים הללו נראים חיוביים, הם אינם מוטרדים מהאי-ודאות הפוליטית. יחד עם זאת, מציינים גורמים בשוק, כי לא יהיה מנוס מתקופת מימושים לפני שהבורסה תיקח אוויר להמשך העליות.

בסוף יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-0.3% וננעל ברמת שיא של 1079.2 נקודות, כשהוא משלים עלייה שבועית של 1.6%. מדד ת"א 100 איבד 0.2% והתל-טק ירד ב-0.5%. מחזור המסחר נותר דשן כרגיל בתקופה האחרונה, והסתכם ב-3.06 מיליארד שקל.

מימושים במדד הנדל"ן

הבורסה פרסמה היום את סיכום חודש מארס, ממנו עולה כי חודש זה התאפיין בשיאים הן מבחינת רמת המדדים והן מבחינת מחזורי המסחר. ממוצע מחזור המסחר היומי עמד על 2.2 מיליארד שקל, ב-57% מעל למחזור המסחר היומי בשנת 2006, ויותר מפי 2 ממחזור המסחר היומי בשנת 2005.

ובחזרה להיום ולמניות עצמן. בשוק המניות המשיכה לבלוט היום אפריקה ישראל , שרשמה ירידה של כ-6.6% על רקע הפתיחה המגומגמת של מניית AFI DEVELOPMENT - חברת הנכסים שלה ברוסיה, שהחלה להיסחר היום בבורסה של לונדון. כמובן שהירידות במניה אינן מגמדות את ההישג של אפריקה, שהשלימה את ההנפקה הגדולה של חברה ישראלית אי-פעם ורשמה הצפת ערך מדהימה, אך נראה שלא יזיק לה "להתקרר" מעט מהראלי האחרון, שהביא אותה אל תקרת מחיר של כ-7 מיליארד דולר.

המימושים באפריקה סימנו היום, במקרה או שלא במקרה, גם מימושים במדד הנדל"ן שאיבד בסיום מערכו 2.2%. בין המתממשות היום גם החברה הכלכלית לירושלים שירדה ב-4.5% ונכסים ובנין שירדה ב-3%, כשמנגד קרדן אנ.וי - שהודיעה שתאמץ מדיניות דיבידנד - הוסיפה לערכה 1.6% (אך צריך לזכור שלמעשה לא מדובר בחברת נדל"ן, אלא בחברת אחזקות, ושהשיוך שלה למדד קצת מעוות את התמונה).

טבע איבדה מערכה 1.7% ביום שלאחר הדו"ח, כשרוב האנליסטים ממשיכים אמנם לשבח אותה על ההפתעות החיוביות שהיא סיפקה אתמול - שולי רווח גבוהים, מכירות חזקות של מוצרים אינובנטיים והעלאת התחזיות - אך נראה שהעיניים המתעניינות בטבע נשואות בעיקר למכרז על מרק הגרמנית, שצפוי להגיע לישורת האחרונה בימים הקרובים.

את העליות הובילו היום דווקא מניות הבנקים, שנראה היה כי נשארו קצת מאחור בתקופת העליות האחרונה. פועלים עלתה היום ב-0.3% ולאומי הוסיפה לערכה 0.8%.

עוד בלטה היום נייס שקפצה ב-3.5% על רקע הודעה על חוזה עם משרד ההגנה האמריקני לשבע שנים, עם פוטנציאל הכנסות של כ-70 מיליון דולר.

כי"ל הוסיפה לערכה 1.3%, כשברקע דווח שענק הפיננסים קפיטל גרופ האמריקני, שהפך באחרונה לבעל עניין בכי"ל, מימש חבילת מניות בסך 45 מיליון שקל. מכתשים אגן , שתדווח ביום חמישי הבא (10 במאי), השילה 0.8% למרות המלצה חיובית מצד כלכלני דויטשה בנק, שהעלו לה את מחיר היעד ל-34 שקל (פרמיה של כ-15%). פועלים ולאומי המשיכו לשמור גם היום על יציבות, וננעלו ללא שינויים ניכרים. אורמת והחברה לישראל בלטו אף הן בעליות של 4% ו-3% בהתאמה.

מלבד סאגת אורתם-סהר שהייתה כרוכה בלבלול של המשקיעים, בלבול נוסף התרחש היום סביב חברת הנדל"ן נצבא. האחרונה מסרה עדכון לגבי סטטוס תיק הנכסים שלה בצרפת, המושכרים ברובם לחברת התקשורת הצרפתית פראנס טלקום - וההליך העיד שאולי החום הכבד שיבש היום לבורסה ולמשקיעים את הלך המחשבה.

תחילה יצא דיווח לקוני של נצבא , לפיו השוכרת תפנה 16 מ-17 הנכסים המושכרים לה בצרפת במארס 2008 ובכך ייגרע שכ"ד של 4.4 מיליון אירו. בהמשך הובהר כי מדובר רק בשלושה נכסים ולא ב-16, ובסיום בכלל התברר שמדובר בסיפור חיובי כי נצבא ככל הנראה "יוזמת" פינוי מזורז של חלק מהנכסים, בשל הצפת ערך שצפויה לה בהם, באמצעות זכויות בנייה והתקשרות בחוזי שכירות לפי מחירים גבוהים בהרבה. על רקע הסחרחורת שנגרמה למשקיעים, מניית החברה שירדה כבר בכמעט 7% עם הדיווח הראשוני, ננעלה לבסוף בעלייה של 0.6%, כשהתברר שהתמונה לא גרועה כפי שחשבו, ואולי אף חיובית מנקודת הפתיחה.

למרות אזהרת הרווח שפרסמה באחרונה, קיבלה היום דסק"ש המלצה חיובית ממגדל שוקי הון. "אזהרת הרווח של דסק"ש, שנבעה מירידת הדולר, אינה משפיעה על שווייה הכלכלי", אומרים במגדל. "על רקע העליות האחרונות בחלק מהאחזקות הסחירות של דסק"ש, נוצר פער של כ-15% בין שווי המניה לשווי הנכסים שלה", הם מוסיפים. כמו כן, במגדל שוקי הון מעריכים, כי החברה צפויה לחלק דיבידנד גבוה בעקבות הנפקת סלקום בנאסד"ק ומכירת 19.8% ממניות שופרסל לקבוצת פישר ברונפמן.

עוד נציין כי מחזור בולט נרשם היום דווקא בתעודת הסל תאלי 25. מחזור המסחר בה עמד על קרוב ל-400 מיליון שקל, וזאת לעומת מחזור ממוצע של 6.6 מיליון שקל בלבד, המאפיין את התעודה. מחזור מסחר זה נחשב לעצום בקנה מידה של כל תעודת סל. המחזור הגבוה נבע ממספר עסקאות ענק שביצע משקיע אחד במהלך היום בתעודה.

הדולר חזר להיחלש

בשוק המט"ח נרשמה היום היחלשות במטבע האמריקני, בעיקר לאור המגמה בשוקי המטבע בחו"ל, ובסוף היום הוא ננעל בירידה של 0.5% לרמה של 4.044 שקל.

בשוק הסולידי נרשמו במקביל עליות שערים, כשהאג"ח השקליות הארוכות התחזקו בסיום ב-0.3%, וקיזזו שוב את פער התשואה מהמקבילות האמריקניות לאזור ה-0.3%.

שבת שלום.