אושרו החלטות מועצת מקרקעי ישראל המסדירות את הזכויות בחלקות מגורים ביישובים חקלאיים

ההחלטות יאפשרו לראשונה לבעלי נחלות ביישובים חקלאיים לעגן את זכויותיהם בחוזי חכירה לדורות, ולהסדיר את השימושים לתעסוקה לא חקלאית בחלקות המגורים שבנחלות

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בתוקף תפקידו כמ"מ שר האוצר, אישר היום (א') בחתימתו החלטות מועצת מקרקעי ישראל המסדירות את הזכויות בחלקת המגורים ביישובים חקלאיים (קיבוץ, מושב עובדים, מושב שיתופי או כפר שיתופי). מדובר בהחלטה 979 שהתקבלה במועצת מקרקעי ישראל ונחתמה על-ידי שר הבינוי והשיכון הממונה על המנהל, מאיר שטרית, ושכניסתה לתוקף טעונה חתימת שר האוצר.

על-פי ההחלטות יוכלו בעלי נחלה ליעד חלקות למגורים ולחקלאות, כאשר חלקת המגורים נקבעה לגודל של 2.5 דונם במושב ו-2 דונם בקיבוץ. היקף הבנייה הבסיסי למגורים בחלקת המגורים נקבע ל- 375 מ"ר, וכן נקבע היקף מירבי של 500 מ"ר לבנייה למטרות תעסוקה לא חקלאית. מעתה, יוכל בעל נחלה לבנות על אדמתו מבני מגורים ומבנה למטרות תעסוקה לא חקלאית, אותם יוכל למכור או להשכיר.

ההחלטות יאפשרו לראשונה לבעלי נחלות ביישובים חקלאיים לעגן את זכויותיהם בחוזי חכירה לדורות, ולהסדיר את השימושים לתעסוקה לא חקלאית בחלקות המגורים שבנחלות.

החלטה נוספת שהתקבלה היום בעניין זה היא ביטול המחויבות להעביר את הנחלה בשלמותה לאחד מילדיו (בן ממשיך). מעתה יוכל בעל נחלה לאפשר מגורים ליותר מבן משפחה אחד. כדי לממש זכויות אלו, ישלם בעל הקרקע 3.75 אחוז מערך הקרקע של חלקת המגורים. חקלאי שירצה לרכוש את כל נחלתו מהמינהל ישלם 33 אחוז מערך הקרקע, ובכך ישוחרר מכל תשלום נוסף למינהל.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר לאחר החתימה כי "זוהי החלטה היסטורית המתקנת עוול של דורות ומאפשרת לחקלאים לממש את זכויותיהם על נחלתם. כמי שהחל בקידום הנושא כבר לפני שנים, אני שמח לחתום היום על התקנות המאפשרות לחקלאים לנהוג, סוף-סוף, כבעלים על אדמתם, ומשחררת אותם מכבלים שאין צורכם".