הפיצול בבתי הזיקוק דווקא פגע בתחרות: חצי שנה אחרי, בזן חיפה מעלה מחירי הדלק

יעלה את מחירי הדלק הסיטונאיים ב-2%-3%, בפעם הראשונה מעבר למחיר הבינלאומי * גורמים בחברות הדלק: "הממשלה לא מעודדת יבוא דלקים"

כחצי שנה לאחר פיצול בתי הזיקוק, וכחודש לאחר העברת השליטה לחברה לישראל שבבעלות משפחות עופר, בית הזיקוק בחיפה יוצא במהלך ראשון להעלאת מחירים.

ל"גלובס" נודע, כי בז"ן חיפה, בניהולו של ישר בן מרדכי, מבקש להעלות את מחירי הדלק הסיטונאיים לחברות הדלק (שער בז"ן) בשיעור של כ-2%-3% בממוצע. בהצעה שהעבירה בתחילת השבוע לחברות שיווק הדלק לרכישה ואספקת מוצרי דלק לחודש אוגוסט, מבקשת בז"ן חיפה לגבות תוספת של כ-8 דולרים לטונה עבור אספקת דלק למטוסים וסולר להסקה, ותוספת של כ-6 דולרים לטונה עבור אספקת בנזין מסוג 95 אוקטן ו-96 אוקטן.

העלאת המחיר היא מעבר לשער בז"ן, המתבסס על המחיר הבינלאומי של הדלקים באגן הים התיכון. מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה בית הזיקוק בחיפה מבקש למכור מוצרי דלק במחיר הגבוה מהמחיר הבינלאומי. המחיר החדש גבוה גם מהמחיר האלטרנטיבי של יבוא הדלקים לארץ.

במשק הדלק מציינים, כי העלאת המחירים מצד בית הזיקוק בחיפה היא תוצאה של העדר התחרות מול בית הזיקוק באשדוד, שעבר בשנה שעברה לשליטת פז, שבבעלות צדיק בינו.

פז צורכת כיום כ-70%-80% מתפוקת בית הזיקוק באשדוד לצרכים הפנימיים של החברה. עוד 15% מהתפוקה עוברת לרשות הפלשתינית, כך שרק 10% מהדלקים משווקים לשאר חברות הדלק, דבר המותיר אותן תלויות לחלוטין באספקה מבית הזיקוק בחיפה.

המחירון החדש שפירסמה בז"ן חיפה משקף פער גבוה יותר של כ-5% בהשוואה לתנאי המכרז האחרון לאספקת דלקים, שנערך לפני שפז החלה להפעיל את בז"ן אשדוד. בז"ן חיפה הציעה אז לחברות הדלק הנחה ממוצעת של כ-5 דולרים לטונה ברכישה של בנזין וסולר. המדינה העריכה לפני פיצול בתי הזיקוק כי מחיר אספקת הדלקים מבתי הזיקוק לא יעלה מעבר למחיר הבינלאומי בגלל האלטרנטיבה של ייבוא הדלקים. בפועל, בחברות הדלק מציינים, כי קיים "צוואר בקבוק" בייבוא הדלקים לארץ, דבר המאפשר לבתי הזיקוק להעלות מחירים.

גורמים בחברות הדלק מתחו היום ביקורת על מדיניות המחירים של בית הזיקוק בחיפה. "ההתנהלות של בז"ן חיפה אינה הוגנת. אין הצדקה כלכלית להעלאת המחירים מעבר למחיר הבינלאומי. בית הזיקוק בחיפה מנצל את המצב שנוצר בשוק בעקבות הפיצול להעלאת מחירים. אבל אנחנו לא מאשימים את הנהלת בז"ן, אלא את הממשלה, שלא מעודדת את ייבוא הדלקים", אמרו בכירים בחברות הדלק.

המדינה הסירה בתחילת 2007 את הפיקוח על מחירי הדלקים בבתי הזיקוק וכיום כל בית זיקוק קובע את המחיר בעצמו. לעומת זאת, מחירי הבנזין בתחנות הדלק נותרו תחת פיקוח, כך שחברות הדלק ייאלצו לספוג את ההפסדים על חשבונן.

בעקבות העלאת המחירים הסיטונאיים, צפויות חברות הדלק לפנות לממשלה ולבקש להסיר את הפיקוח גם על מחירי הבנזין. חברות הדלק צפויות להעלות את מחירי הדלק למטוסים והסולר להסקה שאינם נמצאים בפיקוח כדי לפצות את עצמן.

כפי שפרסמנו ב"גלובס", באחרונה אירעה תקלה קשה במערך הייצור של בז"ן חיפה, שאילצה אותה למכור דלקים על חשבון המלאי הקיים, וייתכן שהייקור הנוכחי נועד גם לפצות את החברה על ההפסד שנגרם לה.

מבז"ן חיפה נמסר בתגובה כי "החברה אינה נוהגת למסור מידע אודות פעילותה המסחרית".