בפסגות אופק מתחילים לסקר את פז בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 555 שקל

[להמלצות אנליסטים] משקף פרמיה של 16% ממחיר השוק * רכישת בז"ן אשדוד מעניקה לפז יתרון בכך שהיא שולטת על כל שרשרת האספקה של מוצרי דלק בישראל

בית ההשקעות פסגות אופק פירסם היום (ב') סקירה ראשונה על חברת פז שבשליטת צדיק בינו, וחתם בהמלצת "תשואת יתר". מחיר היעד של האנליסטים משקף למניה פרמיה של כ-16% מעל מחיר השוק, ועומד על 555 שקל.

באופן כללי, אומרים האנליסטים, פוטנציאל הצמיחה של תחום תחנות התדלוק וחנויות הנוחות בארץ טמון, בין היתר, בפיגורו אחרי אירופה וארה"ב. לדוגמא, ביוון ישנן פי ארבעה תחנות מאשר בישראל במונחי תחנות לאוכלוסיה.

לדברי האנליסטים, פז מובילה בישראל בפעילות המסורתית - תחום תחנות התדלוק, על בסיס נתח שוק ורווחיות. לחברה השיעור הגבוה בענף של התחנות בהפעלה עצמית ובבעלות. יחד עם רכישת בז"ן אשדוד בשנה שעברה, עובדות אלה מעניקות לה יתרון מול המתחרות. היתרון שברכישת בז"ן אשדוד נעוץ בעובדה שהיא, למעשה, שולטת בכל שרשרת האספקה של מוצרי דלק בישראל. נקודה נוספת היא כי החל מ-2007 פז היא ספקית בלעדית של מוצרי דלק לרשות הפלשתינית (בגדה).

מעבר לכך, פז גם מובילה בתחום חנויות הנוחות עם הרשת הגדולה ביותר בין חברות דלק (Yellow). זאת למרות העובדה שלא הייתה חלוצה בתחום בישראל.

בכוונת החברה להגדיל משמעותית את מספר תחנות התדלוק בשנים הקרובות (ביותר מ-30%) וכן להכפיל את מספר חנויות הנוחות Yellow. היות שהקמת תחנת דלק בישראל כרוכה בחסמים בירוקראטיים רבים (הקמת תחנה עשויה לקחת 5 שנים, לעומת 8 חודשים בלבד בארה"ב) צופים בבית ההשקעות כי בנייה מאסיבית של התחנות החדשות תהיה בעוד כשנתיים.

תוכנית פיתוח עתידית נוספת ששוקלת פז היא התרחבות לחו"ל. אחת הדרכים האפשריות היא הרכישה של חברות שיווק דלק באגן הים התיכון, וזאת על-מנת לנצל את הסינרגיה עם בית הזיקוק באשדוד.

להתפטרותו של מנכ"ל פז, מודי בן ש"ך, לפני מספר שבועות, מתייחסים בבית ההשקעות כהפתעה, אם כי האנליסטים מציינים שחילופי מנכ"לים היו מתוכננים בשלב מאוחר יותר.

בשורה התחתונה, האנליסטים סבורים כי בעלות על תחנות תדלוק והפעלתן על-ידי החברה (בניגוד לזיכיון) הוא הגורם המרכזי המשפיע על רווחיות הפעילות. בתחום תחנות התדלוק פז כיום מובילה בישראל בתהליך המעבר מחברה סיטונאית לחברה קמעונאית, מה שמהווה, לשיטת האנליסטים, את מנוע הצמיחה העיקרי שלה. כל תחום שיווק הדלקים, הן בישראל והן בעולם, עובר בשנים האחרונות תהליך דומה.

הערכת השווי של פז נעשתה על-פי סכום שוויים של שלושה מגזרים - תדלוק, שיווק ישיר וזיקוק, בתוספת של נכסים נוספים. השווי הכלכלי של פז משקף אפסייד של כ-15% מול מחיר המניה בשוק.