השוק עלה בסוף יום תנודתי למרות היעדר הכיוון בעולם: המעו"ף הוסיף 1.4%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] טבע הוסיפה 1% * כי"ל עלתה 2.6% * אלביט מערכות טיפסה 3.8%

הבורסה של תל-אביב אמנם בלמה היום את הסחף השלילי שפקד אותה ביומיים האחרונים, אך המשיכה לסבול ממסחר תנודתי למדי, לנוכח פתיחת השבוע המגומגמת בשוקי העולם. תל-אביב פתחה את המסחר בעליות שערים נאות של עד 1.5% במעו"ף, אך כשהמשקיעים ראו ששוקי העולם אינם רושמים עליות בהתאם, נחלש המומנטום גם באחד-העם. בשעות הצהריים המדדים אף עברו לטריטוריה השלילית בהמתנה לפתיחה מהוססת בוול-סטריט, ובהמשך נעו מעלה ומטה בהתאם לתנודת החוזים על המדדים האמריקניים, עד לפתיחה עצמה שדווקא היתה יציבה אך לא מנעה מת"א לסיים בעליות. במקביל, בשוק המט"ח אמנם נרשם גם כן יום תנודתי, אך בסיומו המטבע האמריקני המשיך להתחזק, ובשוק הסולידי נרשמו עליות בשערי האג"ח.

יום המסחר החולף היה כאמור מתוח למדי, כפי שניתן להתרשם מהתנודתיות הרבה של הבורסה, והתאפיין בדריכות רבה כבר משעות הבוקר המוקדמות, כשהמשקיעים ציפו לראות על איזה צד יתעוררו המשקיעים מסביב לגלובוס. כשהתחיל המסחר בשוקי אסיה, ניתן היה להבחין בנטייה חיובית מסוימת, ועל כן אחד-העם כאמור פתחה בתנופה, אך בהמשך המשקיעים האירופאים קמו לבוקר מהוסס משהו, ותל-אביב חזרה להתקרב לרמות הפתיחה.

בשעות הצהריים ציירו החוזים בוול-סטריט פתיחה יציבה יחסית של יום המסחר, ובשלב זה בתל-אביב כבר הבינו שבעולם טרם החליטו האם גל המימושים החריף כבר הסתיים, והעדיפו להיכנס למגננה - מה שהחזיר את הבורסה להיסחר סביב רמות הפתיחה. לקראת הסיום החלה ת"א כאמור לצבור תאוצה מחדש, ועל אף הפתיחה היציבה בוול-סטריט סגרה את היום בטריטוריה החיובית. מדוע? ייתכן לאור העובדה שהמשקיעים קיזזו מעט חלק מהירידות שנבעו מהפאניקה של אתמול, וכלל לא בטוח שדווקא על רקע ה"חזרה לשגרה".

סקר גולשי גלובס
עד סוף השבוע לאן יגיע המעו"ף?
יישאר על 1,090 נקודות
ירד ל-1,080 נקודות
ירד ל-1,070 נקודות
ירד אף יותר מכך
יעלה ל-1,100
יעלה מעבר לכך

עדיין מחפשים כיוון

בכל מקרה, המסר מהשתלשלות האירועים שלעיל הוא, שלמרות שתל-אביב נחלצה היום מיומיים של ירידות חדות - במהלכן השיל המעו"ף כמעט 7% - הרי שסף הרגישות של השוק עדיין בשמיים, ואי-אפשר לומר שהתזזית הנוכחית מאחורינו. זהו פחות או יותר גם המסר שעולה משיחות שערכנו היום עם רבים מהפעילים בשוק, שהשורה התחתונה שלהן הייתה שזה עדיין לא הזמן לחזור וליטול סיכונים. זאת, על אף העובדה שפה ושם חלק מהפעילים כבר מצביעים על הזדמנויות השקעה נקודתיות שנוצרו.

פרט לקונטקסט שבו התקיים יום המסחר החולף, הרי שהוא עצמו היה די רגוע ולא כלל התפתחות מהותיות, פרט למעקב הצמוד אחר התנודות בעולם. בזירה המקומית העידו אמנם הפעילים על המשך זרם הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות, אם כי במינון נמוך יותר מאתמול, כשפרט לכך פורסם דווקא נתון מאקרו חיובי, לפיו נמשך הקצב הגבוה של תקבולי המס ברבעון השני של השנה.

בשוקי חו"ל הורגשה גם כן דריכות רבה, לאחר מכירת החיסול של היומיים האחרונים, כשהמשקיעים מסביב לגלובוס, אשר צוטטו בסוכנויות הידיעות הפיננסיות, ביטאו בעיקר את המתח והעצבנות הרבים ששוררים בשווקים. מעבר לכך, נראה שגם בחו"ל המשקיעים חוככים בדעתם האם כדאי להמשיך ולממש חלק מהרווחים הרבים שנצברו באחרונה, או שהמניות כבר מספיק זולות על מנת לחזור ולאסוף אותן.

בשורה התחתונה, יום המסחר האחרון עדיין לא מספק כאמור מסר ברור לגבי ההמשך, אך ניתן בהחלט לומר שהפאניקה קצת נרגעה ושרמות המחירים הנוכחיות גורמות למשקיעים לדון מחדש בצעד הבא שלהם. זה כמובן לא אומר שהמשקיעים לא יחליטו לבסוף לחזור ולמכור מניות, אך נראה שניתן להתעודד מכך שהסחף השלילי המהיר נבלם בשלב הזה.

לגבי ההמשך, כשהאבק ישקע נראה שהמשקיעים יחזרו להתעמק בנתוני המאקרו של השוק האמריקני, שהיוו כאמור את מוקד המפולת האחרונה. שם, ירכזו את תשומת הלב בעיקר נתוני שוק הדיור ושוק משכנתאות הסאב-פריים, שהמשקיעים יבקשו לבדוק את השפעתם על שאר הכלכלה.

אגב, בהקשר הזה דווקא אפשר היה להתעודד היום מעט, לאחר שבנק HSBC הבריטי - אחד המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם - רשם דווקא תוצאות טובות במחצית הראשונה של השנה, כשעל אף הפרשות כבדות בגין ההרעה בשוק הסאב-פריים, הרווחים צמחו הודות לרווחי הון שנרשמו בגין פעילות בשוק ההון הסיני.

האם זהו מסר שנזקי הסאב-פריים אינם אקוטיים כפי שחלק מהמשקיעים סבורים כיום? עדיין קשה לומר, שכן למשל על בנק IKB הגרמני - שהחזיק אג"ח מגובות משכנתאות - הייתה לנושא השפעה קשה, והוא נאלץ להוריד היום את תחזיותיו להמשך השנה. בכל מקרה, העובדה שמוסד פיננסי מוביל ומתוקשר כמו HSBC סיפק היום מעבר למספרים גם התבטאויות מרגיעות יחסית באשר למהות האירועים בשוק האמריקני וביחס לכלכלה הגלובלית, היא בהחלט אינדיקטור חיובי.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-1.5%, מדד תל-אביב 100 הוסיף לערכו גם כן 1.5% ומדד התל-טק טיפס ב-0.9%. מחזור המסחר נותר ער גם היום ועמד בסיום על רמה של 2.64 מיליארד שקל.

עליות באג"ח

בשוק המניות הובילו היום המניות הכבדות את טבלאות המסחר, תוך שרוב הזמן הן מקרינות על השוק לחיוב. כך טבע שהוסיפה לערכה 1%, כשהמשקיעים ממשיכים להיערך לדו"ח הרבעוני שלה שיפורסם מחרתיים (רביעי), כיל שעלתה בסיום ב-2.6%, מכתשים אגן שהוסיפה לערכה 1.4% והבנקים הגדולים פועלים ולאומי שהתחזקו ב-1.7% ו-0.8% בהתאמה לאחר יום תנודתי והעלו את מדד הבנקים ב-1.3%.

בין הגדולות בלטה היום גם אלביט מערכות בעלייה של 3.8%. זאת, לאור פרסומים באתר דיפנס ניוז, שזכו להכחשה מהחברה, לפיהם היא קרובה לזכייה ביחד עם שותפים בחוזה לשדרוג מטוסים בהודו בסך מיליארד דולר. שופרסל הוסיפה 7% לאור דו"ח הרבעון החיובי שפרסמה היום ומניית אפריקה ישראל רשמה יום מסחר תנודתי אך עלתה בסיום ב-1.8%, מה שהעלה את מדד הנדל"ן ב-1.6%.

בשוק המט"ח נרשם כאמור מסחר תנודתי, אך בסיום המשיך המטבע האמריקני להתחזק וננעל בעלייה של 0.49% לרמה של 4.342 שקל, שמשקפת לו עדיין שיא של כ-10 חודשים. בשוק הסולידי נרשם תיקון קל באג"ח השקליות ואלו ננעלו בסיום בעליות של עד 0.5% באפיקים השקליים ארוכים.