מניות הנדל"ן שזינקו בזכות בעלים חדשים התרסקו ביומיים האחרונים

מניית רבד שזינקה פי 3 מאז כניסתו של יגאל אהובי לחברה, קרסה בשני ימי המסחר הקודמים ב-34% * אוסיף שזינקה בכ-80% לאחר שעברה לידיו של גאידמק, נפלה ביומיים הקודמים ב-15%

הנפילות החדות בבורסה ביום חמישי ואתמול (א') פגעו בכל החברות הציבוריות, כמעט ללא יוצא מהכלל. המשקיעים באחד העם הבינו בדרך הקשה, כי אוויר הפסגות שאותו התרגלו בזמן האחרון לנשום מתחיל להיות דליל יותר ויותר, וכי בגבהים כאלה כל רוח נגדית קלה יכולה להעיף את המניות מטה. מבחינתן של חברות מסוימות, רובן מתחום הנדל"ן, היה מדובר לא ברוח נגדית קלה אלא ברוח פרצים של ממש.

מדובר בעיקר במניות שזינקו במהלך החודשים האחרונים בעשרות ולעיתים במאות אחוזים, למרות שהחברות שהן מייצגות לא הציגו הטבה משמעותית בעסקיהן. מניות אלה התעופפו לגובה בעיקר בשל פרמיה גבוהה במיוחד שהשוק נתן לבעלים החדשים שרכשו בהן את השליטה.

חברת רבד של יגאל אהובי מגלמת את התיזה הזאת בצורה הטובה ביותר. מאז שאהובי רכש בה את השליטה זינק שווייה פי שלושה, למרות שבפועל, עד לאחרונה, החברה לא ביצעה כל עסקה. בתקופה האחרונה החל אהובי לפרוע את השטר באמצעות עסקאות מניבות במערב אירופה, אך עדיין השווי שנזקף לחברה מגלם בעיקר את הפרמיה שהמשקיעים צופים שהיזם הישראלי המצליח יצדיק בעתיד.

מסתבר שברגעי משבר המשקיעים מעדיפים להיפטר מאותן מניות 'רעיוניות'. בשל כך חטפה רבד ביום חמישי מהלומה ראשונית, כשהתממשה ב-15.3% ואתמול היא חטפה עוד יותר כשהתרסקה ב-21.9% נוספים. בסיכום שני ימי המסחר השחורים הללו איבדה רבד של אהובי 34% מערכה, ואותם משקיעים שהצטרפו ממש באחרונה לחגיגה שנראה היה שתימשך עוד זמן רב, חטפו מכה לגמרי לא קלה.

אישיות נוספת שקיבלה חיבוק יוצא דופן משוק ההון הישראלי היא ארקדי גאידמק. האחרון רכש את השליטה באוסיף בפרמיה של 80% שנסגרה לאחר חודשים ספורים בלבד, למרות שבפועל החברה לא ביצעה שום עסקה מהותית. יכולותיו הכלכליות והצהרותיו של בעל השליטה הצבעוני הביאו את המניה, לפני כחודש וחצי, למחיר הגבוה בעשרות אחוזים מעבר למחיר ששילם עבורה. אך מאז, אוויר הפסגות הלך והידלל והנחית את המניה ב-40% לשווי ריאלי יותר, כש-15% מתוך זאת מיוחסים לנפילות של חמישי וראשון האחרונים. היום תיקנו המניות מעט כלפי מעלה: רבד בכ-1.5% ואוסיף בכ-2.5%.

הדוגמאות שהצגנו בולטות, אך אינן היחידות. בעיקר בקרב החברות הקטנות ניתן למצוא חברות דומות שסבלו מאותו סחרור שלילי בשני ימי המסחר האחרונים. לא ניכנס כאן לשאלה האם מלכתחילה נכון או לא להיכנס לפוזיציה במניות כאלה, אבל סביר להניח שהמשקיעים שיחליטו להרים את הכפפה בעתיד ולהיכנס להשקעה בסוג כזה של מניות, יסתכלו על חברות כאלה אחרת מאשר על חברות נדל"ן "רגילות".