"הרשימה השחורה" של החברות החשופות לקריסת חפציבה: אלקטרה איבדה 15.5% ביומיים

[לפורטל הפיננסי] מניית דניה סיבוס, המעריכה את החשיפה לחובות חפציבה ב-30 מיליון שקל, נסוגה בכ-9.5% תוך יומיים * מניות הבנקים מתממשות גם הן: הפועלים עם חוב של 360 מיליון שקל ולאומי עם 240 מיליון שקל

כיצד מגיבות מניות החברות החשופות לקבוצת חפציבה בבורסה, יום מסחר אחד לאחר התפוצצות הפרשה?

מבדיקת "גלובס" עולה כי כל המניות הקשורות בצורה זו או אחרת לחברה משלימות ירידות שערים דו-יומיות. נזכיר, כי הבורסה לני"ע הודיעה כי תמשיך להשעות את ניירות-הערך של הקבוצה עצמה עד ל-15 באוגוסט. נציין כי הירידות של החברות החשופות לחפציבה יורדות היום גם בהמשך למגמת המימושים החדים בעולם בשל משבר האשראי, אך המשבר המקומי מוסיף להן משקולת בדרך לירידות חזקות.

סקר גולשי גלובס
מי האשם העיקרי בקריסת חברת הנדל"ן חפציבה?
מנהלי החברה ובעליה
הגופיים המוסדיים שמימנו את האג"ח
רואי החשבון של החברה
מצב השוק
התקשורת

עם ניירות הערך של הקבוצה נמנות מניות החברות הבנות חפציבה גלובל וחפציבה ג'רוזלם, לה גם שלוש סדרות אג"ח. החברה הנפיקה חוב גם באמצעות חברה בת נוספת, חפציבה חופים. טרם הפסקת המסחר, נסחרו כמעט כל אגרות החוב של הקבוצה בשער הנמוך מערכן הנקוב, מה שגילם פרמיית סיכון ועליית התשואה מעבר לריבית הנקובה באגרות. זאת, למעט סדרה א' של חפציבה ג'רוזלם.

מובילה את הירידות מניית אלקטרה , הנפגעת העיקרית מקריסת חברת הנדל"ן. החברה, אשר חתמה לפני ימים ספורים על רכישת חפציבה דיור, ואשר משמשת כקבלן בפרויקטים של החברה, דיווחה כי היקף החשיפה המקסימלי שלה לחפציבה מסתכם ב-170 מילון שקל. אלקטרה אומנם החליטה לסגת מהעסקה, אך היא עדיין צפויה לרשום הפסד כבד ממנה. המניה משלימה נסיגה של 15.5%. מניית החברה האם של אלקטרה, אלקו החזקות , שוקעת אף היא ויורדת מאז יום חמישי כ-11.1%.

במעגל הבא נמצאות חברות נדל"ן ציבוריות אשר דיווחו לבורסה ביום חמישי על היקף חשיפתן המשוער לקבוצה, והמימוש במניותיהן פחות בהשוואה לזה של אלקטרה. סולל בונה, החברה הבת של שיכון ובינוי שבשליטת אריסון מעריכה את החשיפה בכ-12 מיליון שקל ומאבדת 7.6% מערכה מאז יום חמישי. דניה סיבוס , המעריכה את החשיפה בכ-30 מיליון שקל, נסוגה בסך הכל כ-9.5%, כאשר החברה האם, אפריקה ישראל של לבייב, משלימה ירידה דו-יומית של 4.9%.

לבסוף, נזכיר את הבנקים, אשר מהווים את הנושים העיקריים של הקבוצה - ובראשם בנק הפועלים עם חוב של 360 מיליון שקל. המניה של הבנק, הנמצא בכותרות על רקע כוונתו להגיש התנגדות לבקשה להקפאת הליכים של קבוצת חפציבה, מתממשת ב-3.4% מאז יום חמישי. מנגד, המניה של בנק לאומי , לו חוב של 240 מיליון שקל, איבדה בסך הכל 2.4%. מעניין לציין, עם זאת, כי על רקע הערכות הבנקים ביום חמישי כי הם מכוסים בפני חובות הקבוצה, מניותיהם ננעלו באותו יום בעליות שערים.