עצרו את המרוץ לפק"מ

לכו על אפיקי השקעה בשקל - אבל למה לתת למדינה להשתתף ברווחים?

גיורא סרצ'נסקי הוא מנכ"ל ישיר בית השקעות

הטלטלה שעוברת את השווקים בחודש האחרון גררה רבים מהמשקיעים להסטת כספים מקרנות הנאמנות לזרועות פק"מ, מק"מ וגילון (אג"ח שקלית לא צמודה בריבית משתנה). בתקופה של מדדים גבוהים, המעבר לזרועות המרגיעות של הפק"מ והמק"מ כאחזקה ישירה - הוא טעות.

בתקופה של מדדים גבוהים, למכירה מבוהלת ולהעדפה של פק"מ-מק"מ יש חסרון משמעותי ביחס לקרנות הנאמנות שמשקיעות באותו אפיק:
מיסוי שוק ההון קבע מס של 15% על רווחי הון נומינליים באפיק השקלי, שכולל כמובן את הפק"מ והמק"מ. מנגד - קרנות הנאמנות ממוסות ב-20% על רווחים ריאליים, גם הקרנות המשקיעות באפיק השקלי.

ארביטראז' בין אפיקי השקעה זהים

הבדלי המיסוי המתוארים, יוצרים מצב ארביטרז'י בין אפיקי השקעה זהים. בתקופה של מדדים גבוהים עדיפה האחזקה בקרנות הנאמנות משום שהן יוצרות "מגן מס" בגובה המדד. בתקופה של מדדים שליליים מתהפכת התמונה.

לדוגמה, מדד חודש אוגוסט צפוי לעלות ב-0.5%, במקרה זה באם נרוויח על מק"מ 0.5% בחודש נצטרך לשלם על רווחינו מס בגובה 0.075%. לעומת זאת, בקרן נאמנות המחזיקה באותו המק"מ לא נשלם כלל מס כלל, היות ולא יהיה לנו רווח ריאלי.

מסקנות למשקיע

1. רוכשי קרנות נאמנות ברבעון האחרון (אם אין להם רווח ריאלי), חייבים לשקול גם את היבט הטבת המס הגלומה בקרן המוחזקת. לאור המדדים הגבוהים האחרונים - יותר מ-2% במצטבר - זו הטבת מס של כ-0.3% אותה יפסידו אם יממשו את הקרנות בהפסד היום (למעט המגישים דוח הכנסה אישי).
2. לאור המדד הגבוה הצפוי לחודש אוגוסט, מסתמנת עדיפות להשקעה בקרנות נאמנות שקליות ביחס להשקעה בנכסים עצמם.
3. בתקופה של מדדים שליליים מתהפכת ההמלצה וראוי למחזיקים להתעדכן בציפיות האינפלציה ולנייד את השקעתם בהתאם.
4. יתרון נוסף ביחס לפק"מ הוא היכולת לקזז הפסדים בין קרנות נאמנות לניירות ערך אחרים.

נקודה נוספת למחשבה לפני מימוש: רבים מהמשקיעים המתוחכמים משוכנעים שחלק ניכר מאפיקי ההשקעה בשוק סבלו בתקופה האחרונה מ"OverSelling" מכירת נכסים בכל מחיר תוך ירידות שערים חדות. התוצאה - חלק ניכר מנכסי ההשקעה בשוק נמצאים במחירים נמוכים ויעידו על כך העליות החדות בשוקי האג"ח והמניות בימים האחרונים.