הפתיחה החיובית בוול סטריט דחפה את ת"א מעלה בסיום; אורמת טיפסה 1.5% נוספים

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] אפריקה הוסיפה 1.5% * דלק רכב ירדה ב-1.3% * אלקטרה התחזקה ב-2.6% * טבע עלתה 1.1%

הבורסה של תל אביב המשיכה לדשדש לאורך רוב שעות היום ללא כיוון מוגדר, בהשראת המגמה המעורבת ששררה בשוקי העולם, אך בסיום ננעלה בעליות שערים. המדדים המובילים באחד-העם אמנם פתחו את המסחר בירידות קלות, אך בשעות הצהריים המוקדמות חצו לעבר הטריטוריה החיובית והמשיכו לנוע סביב רמות הפתיחה עד לסוף היום, אז נטו מעלה בעידודה המסויג של וול-סטריט. ברקע, נרשמה התחזקות קלה לדולר בשוק המט"ח, ובשוק הסולידי נרשמו עליות שערים קלות.

יום המסחר החולף היה שקט כמו קודמיו, ופרט לעובדה שהתאפיין במסחר מעט ער יותר מהיומיים האחרונים, הוא לא כלל התפתחויות מהותיות, כשהמשקיעים המתינו בעיקר לראות כיצד יפתחו המשקיעים בארה"ב את חודש ספטמבר. ברקע, שקטה היום זירת המאקרו המקומית, והמשקיעים המשיכו לצפות בעיקר לעבר חו"ל על מנת לשאוב אינדיקציות חדשות.

בכל מקרה, גם בחו"ל המשקיעים באסיה ובאירופה מצטיירים בתקופה האחרונה כמי שמתקשים לקבל החלטות ללא עמיתיהם מארה"ב, שכאמור שבתו אתמול ממסחר בשל ה"לייבור דיי". וכך, השווקים הגלובליים המשיכו להיסחר היום ללא כיוון מוגדר, בהמתנה לאינדיקציות מוול-סטריט. המסחר שם נפתח לבסוף בנטייה חיובית קלה, מה שהקרין כאמור על ת"א בישורת האחרונה.

באופן כללי יותר, ניתן לומר שהימים האחרונים מסמנים מגמה של התייצבות מסוימת בשווקים, אך מתחת לפני השטח שורר לא מעט מתח בקרב המשקיעים בשל משבר האשראי והשלכותיו על הכלכלה הגלובלית. ברמה פרקטית יותר, אפשר לומר שלפחות לגבי הטווח הקצר מצטיירת סוגיית הריבית כאחד ממרכיבי האי-וודאות המרכזיים, כשאינדיקציות בהקשר הזה אפשר יהיה לקבל בשבוע הבא מאירופה, וביתר שאת בעוד שבועיים עם פרסום ההחלטה של הבנק המרכזי.

אורמת ממשיכה לטפס

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-0.7%, מדד תל אביב 100 התחזק בשיעור דומה ומדד התל-טק עלה ב-1.4%. מחזור המסחר המשיך להיות מתון, אך עלה מעט על זה של הימים האחרונים, כשעמד בסיום על רמה של 1.33 מיליארד שקל.

בשוק המניות המשיכה החבורה הרגילה להוביל את טבלאות המסחר, אך המניות הכבדות עדיין התנהלו בעצלתיים. הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי , נסחרו ביציבות ללא אירועים מיוחדים, והמדד ננעל בסיום בעליה של 0.2%. טבע הוסיפה 1% ללא התפתחויות מהותיות, אפריקה עלתה ב-1.5% וגררה את מדד הנדל"ן לעליה של 1% וכי"ל עלתה ב-1.1%, לאור העובדה שמניות הפירמות המתחרות ממשיכות ליהנות בתקופה האחרונה ממומנטום חיובי. אורמת המשיכה לטפס גם היום ועלתה בעוד 1.5% כשבגזרתה, רק נזכיר, פועלות בימים האחרונים יותר האמוציות ופחות הכלכלה, כשהמשקיעים צופים התפתחות של מאבק שליטה בחברה.

פירמות שבכל זאת הצליחו להתבלט היום היו אלקטרה , שהוסיפה 2.6% וכבר קפצה בכ-20% מהשפל אליו נקלעה לאחרונה, עקב המימוש בשווקים בכלל וסערת חפציבה אליה נקלעה בפרט, מה שעדיין מותיר אותה במרחק של כ-25% מהרמות בהן נסחרה טרם האירועים. לגבי אלקטרה, ניתן לומר שהיא סבלה בשבועות האחרונים ממינונים גבוהים מדי של פסיכולוגיה שלילית, בגלל החשיפה שלה לחפציבה, ונראה שהמשקיעים גם שאלו את עצמם דבר או שניים באשר לשדרת הניהול של החברה.

עם זאת, ככל שמתבהרים הדברים, ואבק הקריסה של חפציבה הולך ושוקע, הפסיכולוגיה השלילית שפעלה נגד החברה מתחילה להתנדף, והמשקיעים מבינים שהמניה פשוט נראית כיום זולה יחסית למצב הביזנס של הקבוצה כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח הכספי האחרון.

בסירה של אלקטרה נמצאת גם דניה סיבוס , שמרוחקת בכמעט 40% מהשיא שלה טרם המימושים שחווה סקטור הנדל"ן וקריסתה של חפציבה, כשגם במקרה זה פועלת כנגד החברה פסיכולוגיה שלילית במינונים שנראים קצת גבוהים מדי, וסביר שיתוקנו בהמשך.

באשר לדניה, אמנם היא הציגה דו"חות כספיים לא מזהירים ברבעון גם בנטרול ההפרשה בגין חפציבה, ואמנם היא מקושרת לקבוצת אפריקה ישראל שסובלת גם היא משינוי סנטימנט בשבועות האחרונים. עם זאת, בשורה התחתונה מדובר באחת מחברות התשתיות המיומנות בשוק המקומי. בנוסף, אספירציות הצמיחה השאפתניות שלה בחו"ל - תוך מינוף הניסיון העסקי מחד והמוניטין שלה מאידך - עשויות להפוך אותה לחברה בעלת מימדים גדולים הרבה יותר בעתיד, מה שתורגם בעבר גם במחיר המניה, וכיום כמעט שנשכח. דניה עצמה הוסיפה היום 0.9%, אך בשונה מאלקטרה נראה שמשקיעיה טרם התגברו על אירועי התקופה האחרונה, וזאת על אף הגדלת האחזקה העקבית מצד אפריקה ישראל.

בנימה אחרת, אי-אפשר שלא לציין את דלק רכב ולומר הפרשייה הלא נעימה אליה השתרבב שמו של מנכ"ל החברה, גיל אגמון, הגיעה בדיוק במקביל להשקה המוצלחת של הדגמים החדשים של רכבי המאזדה והפורד שהיא מייבאת - השקה שעשויה להביא את החברה לפסגות גבוהות אף יותר מבמחצית הראשונה של השנה.

אם תוסיפו לכך את העובדה שהחברה הזאת היא מיצרניות הדיבידנד המובילות בבורסה בשנים האחרונות, וכן את התלות הנמוכה שלה באופן יחסי בנעשה בשווקים, הרי שבנטרול האירוע מהיום - שטרם הוברר כאמור וקשור כנראה לתוקף היתרי הבנייה במטה החברה בקיבוץ ניר-צבי - מדובר באחת ההשקעות המוצלחות שניתן למצוא בתקופה מסוג זה. בכל מקרה, המנייה ננעלה היום בירידה של 1.3% לאחר שהמסחר בה הופסק בשעות הצהרים בשל פרסום הדברים, כשבהקשר זה כדאי להמתין להבהרות מהחברה עד לגבי מהות העניין וחומרתו.

עלייה בדולר ובאג"ח

בשוק המט"ח נרשמה היום התחזקות קלה לדולר, שהוסיף בסיום 0.15% לרמה של 4.137 שקל, ובשוק הסולידי נרשמו עליות קלות באג"ח השקליות הארוכות, שהתחזקו בשיעורים של עד 0.5%.

ברקע, נציין כי מכרז המק"מ שערך היום בנק ישראל, בהיקף של כ-7 מיליארד שקל, הצביע פחות או יותר על אותן מגמות של המכרז מלפני חודש, כשגם הפעם נרשמו עודפי ביקוש ניכרים (20 מיליארד שקל), ושער ריבית הנעילה עמד על כמעט 5%, בדומה למכרז הקודם.