לא אבדה תקוותו

לא כדאי למכור את כל ההחזקות בדולרים. שווה אולי רק לשנות את התמהיל

גיורא סרצ'ינסקי הוא מנכ"ל ישיר בית השקעות

הדולר שוקע - לא חדש. אבל זה לא אומר שצריך לרוץ ולהיפטר מכל ההחזקות הדולריות שלנו.

בשלוש השנים האחרונות שמעתי עשרות פעמים את ההכרזה ש"זה הזמן לקנות דולרים" מפי אנשי מקצוע, חברים ובני משפחה. לרוב זה היה כאשר לדעתם "כלו כל הקיצין", כלומר כששערו של המטבע האמריקאי ירד והתקרב ל-4.8, 4.6, 4.4, 4.2, ו-4 שקלים. היום כאשר הדולר נושק ל-4.1 שקלים, האם הגיע הזמן לקנות דולרים? לדעתי לא. אבל גם לא להיפטר מכולם.

הדולר מהווה כ-60% מסל המטבעות של בנק ישראל והתלות של הכלכלה הישראלית בו גדולה ומבוססת. ביטוי לכך ניתן לראות כמובן בתעריפי הדיור מיד שנייה הנקובים בדולר ובתחומים מקצועיים שעדיין נוקבים את שכר עבודתם בשעות, בדולרים.

כמעט ולא צריך להזכיר שהשקעה בדולר בשנים האחרונות היתה השקעה גרועה במיוחד: שילוב של מטבע נחלש המעניק ריבית נמוכה, משקולת על כל תיק השקעות פרטי או מוסדי.

המטבע האמריקאי נחלש ביחס למטבעות אחרים בעקביות, וזאת מאז תום מלחמת העולם השנייה(!). יש לכך סיבות כלכליות שתקפות גם היום ואף מתעצמות:

המאזן המסחרי אומר לא
הכלכלה האמריקאית נמצאת בגרעון מסחרי מתמשך מזה עשורים, חגיגת הצריכה והעלייה ברמת החיים בארה"ב מובילה למציאות שבה הייבוא גבוה באופן משמעותי מהיצוא. בכדי לאזן את עודף היבוא, מייצאת אמריקה כמות אדירה של דולרים מידי שנה. בעולם נהנה הדולר מביקוש גבוה כגורם הבטוח בתיקים פרטיים ומוסדיים כאחד. בהעדר ביקוש זה, היה הדולר נחלש במהירות ובעוצמה גבוהה יותר.

גיורא סרצ'נסקי הוא מנכ"ל ישיר בית השקעות

בשנים האחרונות משתנה עקומת הביקוש לדולרים. את הירידה בביקוש ניתן לראות בבירור בהתנהגות הבנקים המרכזיים במדינות העולם. היום כמו בעבר מהווה המטבע האמריקאי את עיקר יתרות המט"ח במדינות העולם, אך בשנים האחרונות משהו חורק בהעדפה זו.

הבנקים המרכזיים מפחיתים את היקף החסכון בדולרים
היחלשות הכלכלה האמריקאית עם התחזקות גוש היורו והכלכלה במזרח אסיה, מובילות לשינוי טעמם של בנקים מרכזיים: בשנת 1999 הוחזקו 71% מיתרות המט"ח במטבע האמריקאי ורק 18% ביורו, נכון לסוף שנת 2006 מהוות היתרות הדולריות כ- 65% והיתרות ביורו עומדות על כ-26%.

בהסתכלות כלכלית ניתן להבין כי הדולר סובל מעודף היצע פרמננטי, עודף היצע זה מאוזן ע"י ביקוש למטבע שנבע מתפיסתו כעוגן סולידי בתיקי משקיעים פרטיים, מוסדיים ומדינות העולם. כיום כאשר גוש היורו והכלכלות במזרח אסיה מתחזקים, משתנה הביקוש למטבע הירוק. בעוד שההיצף הדולרי ממשיך (עקב עודף היבוא), יורד הביקוש העולמי למוצר.

התמהיל הרצוי בתיק ההשקעות
בשורה תחתונה, בשנים הקרובות אני צופה את המשך היחלשות המטבע האמריקאי בעולם. ועם זאת, ולמרות האמור עדיין אני סבור שצריך להחזיק חלק מהשקעות המט"ח בדולר וזאת בשל תלות הכלכלה של מדינת ישראל באמריקה והסיכון להאטה עולמית שתוביל להתבצרות המשקיעים הישראלים במטבע האמריקאי.
למי שמחזיק מט"ח בתיק ההשקעות ומחזיק דולרים, הייתי ממליץ להחזיק בו בשיעור נמוך מזה של "סל המטבעות" של בנק ישראל - היינו פחות מ-60%.