אפריקה ישראל מתמודדת על מכרז לרכישת חברת אנרגיה פיליפינית בשווי 2.4 מיליארד דולר

במכרז מתמודדות 15 חברות נוספות, שיגישו הצעות לרכישת 60% מהחברה כחלק מתהליך הפרטה שהיא עוברת * מחזור ההכנסות של PNOC הפיליפינית ב-2006 הסתכם בכחצי מיליארד דולר ובשורה התחתונה הציגה רווח של 154 מיליון דולר

התוכנית של ארז מלצר להתרחבות בתחום האנרגיה הונחה על שולחן דירקטוריון אפריקה ישראל זמן קצר לאחר שזה התמנה לתפקיד מנכ"ל החברה, אבל כעת נראה כי התוכניות התיאורטיות מתחילות לעבור לשלב המעשים. העיתון הפיליפיני DAILY INQUIRER פירסם אתמול (ה') כי אפריקה ישראל מתמודדת על רכישתה של חברת האנרגיה הפיליפינית PNOC (PHILIPINE NATIONAL OIL COMPANY), העוסקת בתחום הגיאוטרמיה ואשר נסחרת בבורסה הפיליפינית לפי שווי של 105 מיליארד פזו, שהם 2.4 מיליארד דולר.

העיתון מפרסם כי מספר המועמדים שניגשו למכרז על החברה ירד מ-24 ל-16. מדובר בחברה ממשלתית שהולכת למהלך של הפרטה במסגרתו יימכרו 60% ממניותיה למשקיעים במסגרת המכרז. הגשת ההצעות הסופיות תתאפשר עד ה-25 באוקטובר, וההודעה על הזוכה במכרז צפויה להימסר ב-22 בנובמבר. בין המתמודדים הנוספים על החברה הפיליפינית, כך על פי העיתון הפיליפיני, ניתן למצוא חברות כמו ALSONS CONSOLIDATED RESOURCES BOITIZ POWER וחברת FILINVEST DEVELOPMENT, שלושתן חברות אחזקות מכובדות בפיליפינים.

מחזור ההכנסות של PNOC הפיליפינית בשנת 2006 הסתכם בכחצי מיליארד דולר, הרווח התפעולי שהיא ייצרה בשנה זו עמד על 220 מיליון דולר ואילו בשורה התחתונה הציגה החברה רווח של 154 מיליון דולר. גם בשנים 2003-2005 הציגה החברה תוצאות דומות עם מחזור הכנסות של כחצי מיליארד דולר, אך רווחיות תפעולית שקפצה מרמה של 116 מיליון דולר בשנת 2003 לרמה של 154 מיליון דולר בשנת 2006.

לא מדובר בהשקעה של מה בכך עבור אפריקה ישראל. בדרך כלל היא נוהגת לגשת למכרזים לבד וללא שותפות נוספות, כך שהיקף ההשקעה שלה בחברה החדשה צפויה לעמוד על כ-1.5 מיליארד דולר לכל הפחות בהתחשב בשווי השוק של החברה פיליפינית, והנתח שמוצע למכירה על ידי הממשלה הפיליפינית.

בעבר הוזכר כי אפריקה ישראל בחנה בניית צינור נפט עבור החברה הפיליפינית עליה היא מתמודדת כיום.

אין זו דריסת הרגל הראשונה של אפריקה ישראל בפיליפינים. עוד בתקופתו של המנכ"ל הקודם, פיני כהן, החלה החברה לפעול במדינה זו בפרויקטי נדל"ן במדינה. אחד מהם בשיתוף עם גורם מקומי כולל הקמת משרדים לתעשיית ה-IT הפורחת, לצד המטרופולין של מנילה, שנקרא באלבאנג, בהיקף של 237 אלך מ"ר. השקעת ההון העצמי עמדה על 10 מיליון דולר.

בנוסף פעילה אפריקה ישראל בפרויקט נדל"ן גדול יותר בפיליפינים, אבל גם כאן עדיין לא מדובר בהשקעה משמעותית עבור חברה בסדרי גודל של אפריקה. במקביל, עובדים באפריקה ישראל על פרויקט ענק להקמת עיר קטנה בצפון מזרח מנילה. האזור, המכונה טימברלנד, משתרע על פני 6,200 דונם, והיקף ההשקעה הכולל מוערך במאות מיליוני דולרים. בנוסף לכל אלו התמודדה בשנה האחרונה אפריקה ישראל בשני מכרזים לבניית שני כבישי אגרה בפיליפינים, ואף חברה לשם כך למשקיע אינדונזי, אולם הפסידה בשניהם.

אפריקה