בלדה לסוכן הנסיעות

שיתוף פעולה - זאת מילת המפתח החדשה במשרדי הנסיעות בישראל

שיתוף פעולה. זאת מילת המפתח החדשה במשרדי הנסיעות בישראל לאור מצבה של התיירות בעולם שכולו אינטרנט. בחברת יוטרוול, בניהולו של בני מילרד, כבר בונים על ניצול היתרונות ששיתוף פעולה יכול להביא עימו כדי לשרוד במלחמה על התיירות. "יוטרוול, המאגדת 75 משרדי נסיעות קטנים בכל רחבי הארץ, מתכננת ליצור שיתוף פעולה אסטרטגי עם גוף תיירות בינלאומי גדול", אומר מילרד.

לדבריו, מטרת שיתוף הפעולה היא להפוך לשלוחה מקומית של גוף בינלאומי, תוך ניצול היתרונות הטכנולוגיים והשיווקיים, שמסוגל להעניק קונסורציום גדול. בשלב הבא, צופה מילרד, יתאחדו כל 500 משרדי הנסיעות בארץ לשלושה גושים גדולים, שיחברו לחברות תעופה מקומיות וזרות ויהפכו לספק בלעדי שלהן. דבר זה יגביר את כושר התחרות של הגושים.

מילרד מדגיש כי בעולם המעניק ערך מוסף למותגים, אין למשרדי הנסיעות כל ברירה אחרת אלא להתאחד ולהצטרף לפירמה בינלאומית. לדבריו, למהלך כזה יש יתרון לא רק אל מול הלקוח, אלא גם יתרון טכנולוגי, שכן הסוכן יוכל להשתמש במוצרים אותם פיתחה פירמה בינלאומית. הדוגמה שרואה מילרד לנגד עיניו היא של טואי הגרמנית, שנחשבת לענק תיירות בינלאומי המגלגל כ-35 מיליארד אירו בשנה. גם ישראייר המקומית, המשלבת חברת תעופה, סיטונאי תיירות ומשרדי נסיעות. להערכתו, זאת רק שאלה של זמן בלבד עד שגם אל על וארקיע יפנו לאחד הגושים בבקשה ליצור שיתוף פעולה.

יוטרוול נוצרה לפני מספר שנים, במסגרת מהלך שבו משרדי הנסיעות הקטנים בארץ החליטו להתאחד למספר גושים גדולים שיסייעו להם להתמודד בתחרות מול המשרדים הגדולים ומול האינטרנט שנחשב לאיום הבא על עתידו של הענף. מטרה נוספת היתה ליצור כוח קנייה גדול בשוק, שיאפשר לסוכנים הקטנים יתרון ברכישת טכנולוגיה ומוצרים תיירותיים, שכן הפיתוח הטכנולוגי המואץ בתחום ועלותו הגבוהה, מקשה על המשרד הבודד להצטייד בהם.

במסגרת מהלך זה נוצרו גם פלנטו, שמאגדת אף היא כ-70 משרדי נסיעות ואלפא הכוללת שישה משרדים. יו"ר פלנטו, אבי בן-רובי, מאמין גם הוא בשיתוף פעולה בין משרדי הנסיעות במסגרת קונסורציום, שמטרתו ליצור כוח שיווקי וארגוני, אך בניגוד למילרד, הוא אינו מאמין בחבירה לגוף בינלאומי. לדבריו, היכולת לשתף פעולה עם חו"ל טרם הבשילה. "אמנם הגופים מקיימים מגעים עם ארגונים בינלאומיים, אך אין ספק שהחברות המקומיות טרם מיצו את הפוטנציאל שלהן ולכן אפשרות היציאה לחו"ל היא לפי שעה לא יותר מבלון".