מדד המעו"ף סיכם עלייה שבועית של 2.6% על אף שיום המסחר ננעל בירידות

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] פועלים ולאומי איבדו 1.5% ו-1.6% בהתאמה * פרטנר הוסיפה 1.2%

הבורסה של תל-אביב נעלה את שבוע המסחר בנטייה שלילית, לאחר ששוקי העולם לא נדבקו במומנטום החיובי של וול סטריט מאתמול (ד') בעקבות הורדת הריבית, ונגררו היום לירידות שערים. יום המסחר בתל-אביב, שפתח את חודש נובמבר, החל אמנם בעליות קלות, אך בהמשך המגמה החיובית והמדדים נסוגו ככל שנקפו השעות. ברקע, הדולר רשם יום תנודתי ובשוק הסולידי רשמו ירידות קלות.

יום המסחר החולף בתל-אביב ניזון כרגיל מהנעשה בחו"ל, שם נסחרו השווקים על רקע הורדת הריבית הצפויה בשיעור של 0.25% שבוצעה אתמול בארצות-הברית, ועל רקע ההתפתחויות האקטואליות. החדשה המרכזית הייתה מבית היוצר של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, שמחק גם הוא 2 מיליארד דולר עקב משבר הסאב-פריים, מה שהקרין לשלילה על סקטור הפיננסים באירופה וסחף את השווקים לירידות קלות. זאת, בשילוב עם מחירי הנפט המאמירים שממשיכים להדאיג את המשקיעים. בהמשך, גם נתוני מאקרו שליליים מארצות-הברית ותוצאות חלשות של ענקית האנרגיה אקסון מובייל הלחיצו את המשקיעים, ובשעות הצהריים אווירת המימושים התפשטה מסביב לגלובוס - מה שכאמור השפיע גם על תל-אביב.

אם לחזור לליל אמש, הרי שאפשר לומר שהפד האמריקני פעל בהתאם לתחזיות המוקדמות, אך וול סטריט בכל זאת התעודדה מהורדת הריבית וננעלה בעליות חדות. מדוע? לא ברור, אבל אולי מפני שהמשקיעים נזכרו גם בנתוני הצמיחה החיוביים לצד נתוני האינפלציה המתונים שפורסמו אתמול בבוקר בארצות-הברית, ולרגע התרפקו על האינדיקטורים החיוביים שהוליד יום המסחר האחרון של אוקטובר.

בכל מקרה, הפואנטה בהצהרה שמסר אתמול הבנק המרכזי, בעינינו לפחות, לא הייתה טמונה בנימוקים שהביא להפחתת הריבית (כרגיל, ההרעה בשוק הדיור והרצון למנוע מהכלכלה לגלוש למיתון) אלא התחזית שהוא סיפק - לראשונה זה זמן רב - לגבי מהלכיו העתידיים. הבנק הודיע בעצם שבהינתן המצב הנוכחי בשווקים, מהלך ההקלה המוניטארית שבוצע בגלל משבר האשראי של חודשי הקיץ הגיע לסיומו, כשלחצי המחירים מחד מווסתים את החששות מהאטה כלכלית מאידך.

ההצהרה הזאת בעצם מלמדת על המחשבה בבנק המרכזי ששתי הורדות הריבית האחרונות החזירו את השווקים לסוג של שיווי משקל, מבחינת היקפי הנזילות המאפשרים פעילות כלכלית תקינה, כשכעת המדיניות המוניטארית העתידית תיקבע על-פי ההתפתחויות הקרובות בנתוני האינפלציה ונתוני הצמיחה.

במבט לעבר העתיד נאמר, שניתן עדיין לצפות לנטיית הריבית בארצות-הברית יותר לרדת מאשר לעלות - שכן סביר שהנתונים ימשיכו להיות מעורבים עד שליליים, ושלחצי המחירים ימשיכו להיות מתונים יחסית. אבל, בכל מקרה הורדות ריבית נוספות כבר לא יהיו מהלך טריוויאלי מבחינת הבנק המרכזי, ונראה שהמשקיעים יעסקו בהשלכה זו לא מעט בטווח הזמן הקרוב.

חוזרים להתמקד במאקרו

השוק המקומי ממשיך כאמור מצידו להתרכז בנעשה מעבר לים, כשאתמול נסגר חודש אוקטובר תוך זינוק מרשים של כ-8% במדד המעו"ף, וחודש נובמבר שבפתח אולי יחזיר את המשקיעים להתעסק יותר בזירה המקומית, לאור עונת הדו"חות שתתחיל לתפוס תאוצה בשבועות הקרובים.

בהקשר זה ניתן להעריך, שהאינדיקציות שיפרסמו הפירמות לרבעון יעזרו למשקיעים להבין איך הן - ובמיוחד הגלובאליות שבהן - תופסות את מהלך העסקים העתידי לאור ההתפתחויות המאקרו-כלכליות בעולם, מה שעשוי להשפיע על הבורסה הן בצורה נקודתית והן בצורה רוחבית בשבועות הקרובים.

פרט לדו"חות, האינדיקציות מאתמול תומכות בהערכה שחודש נובמבר יחזיר את המשקיעים לעקוב מקרוב אחר נתוני המאקרו בארצות-הברית, ובמיוחד אחר נתוני האינפלציה שלא בכדי זכו לאזכור נכבד בהודעת הפד מאתמול. נזכיר, כי לחצי המחירים הינם תופעה שמעסיקה באחרונה גם את ה-ECB לנוכח קונפליקט המדיניות המוניטארית בו הוא שרוי, כך שבשילוב עם רמות השיא של מחירי הנפט - שכמובן דוחף את האינפלציה כלפי מעלה - ניתן להעריך שהנושא יחזור לכותרות בשבועות הקרובים לאחר שנדחק מהן באחרונה הצידה.

אגב, בכל הקשור לזירה המקומית, החודשים הקרובים מסתמנים כידוע כחודשים של אינפלציה אפסית - כפי שהעיד היום גם נגיד בנק ישראל - מה שמגביר את הסבירות ליציבות מוניטארית לפחות עד סוף השנה. נתון זה תורם לא מעט לשקט הנפשי של השווקים הפיננסיים, שחיים כידוע ביחסי שכנות קרובים במיוחד עם הריבית הנמוכה ששוררת כיום במשק.

בסוף היום ירד מדד המעו"ף ב-1.1% ונעל את השבוע - בו פרץ לראשונה את מחסום 1,200 הנקודות - עם קפיצה של 2.6%. מדד תל-אביב 100 רשם ירידה בשיעור זהה ומדד התל-טק השיל 2.2%. מחזור המסחר היה שגרתי לתקופה ועמד על רמה של 2.28 מיליארד שקל.

בשוק המניות הובילה כי"ל את טבלאות המסחר עם ירידה של 1.4%, למרות שבתחילת יום המסחר עוד רשמה המניה עלייה נאה. עוד בחבורה המובילה: מכתשים אגן ריכזה היום עניין לאור ההערכות שעסקת הרכישה של נופארם האוסטרלית אכן נסגרה (פרטים מלאים בנושא יימסרו ביום שני הקרוב). מניית החברה, שתפרסם דו"חותיה בשבוע הבא, איבדה מערכה בסיום 2.2%. טבע עלתה ב-0.2% ללא התפתחויות מיוחדות ואפריקה רשמה ירידה של 0.5%.

בזירת הבנקים איבדו היום פועלים ולאומי 1.5% ו-1.6% בהתאמה. פרטנר המשיכה לבלוט לאחר הדו"ח מאתמול והוסיפה לערכה 1.2% נוספים. אזורים בלטה בעלייה של 2.9%, בהמשך למומנטום החיובי שלה מהתקופה האחרונה ואורמת השילה 3.3%. מבין הדואליות: פריגו זינקה ב-10.4% לאחר שהעלתה תחזיות לשנת הכספים 2008, גיוון בלטה בירידה של 5.5% לאחר הדו"חות שפרסמה היום ואלווריון נחלשה בעוד 9.2% לאחר הדו"ח אתמול.

תנודתיות בדולר

בשוק המט"ח נרשם היום מסחר מעורב, אך ניכר שהאינדיקציות שעלו ביממה האחרונה מהשוק האמריקני - הן לגבי הצמיחה המואצת והן לגבי הציפייה להפסקת הורדות הריבית - חיזקו את הדולר בשוק המטבעות הבינלאומי. בהתאם, המטבע האמריקני שפתח את המסחר בהיחלשות נמשכת מול השקל ננעל לבסוף בירידה של 0.05% בלבד ל-3.96 שקל, ובהמשך אף התחזק אל מעל ל-3.97 שקל במסגרת המסחר הבינבנקאי. בשוק הסולידי במקביל, האג"ח השקליות, שנסחרו בשעות הבוקר ביציבות יחסית, נגררו בהמשך לאחור וננעלו בירידות של עד 0.3%.

שבת שלום.