מימושים במניות הדשנים בעולם גוררים את כי"ל לירידה של למעלה מ-4% בת"א; יובל זעירא: "לא מדובר בשינוי מגמה אלא רק בתיקון"

מניות פוטאש ואגריום איבדו אתמול 13% ו-9%, בהתאמה, בוול סטריט, והמשיכו לרדת במסחר המאוחר * "אי אפשר לדבר היום על גל מימושים עמוק כל עוד מחירי הסחורות נשמרים ברמות כל כך גבוהות"

מניותיה של כי"ל , מקבוצת החברה לישראל שבשליטת האחים עופר, יורדות היום במסחר בבורסה בכ-5%, בהמשך לירידה של כ-3% אתמול, וזאת על רקע ירידות שערים חדות שרשמו אמש המניות הבכירות בתעשייה, מניות שנהנו עד כה מזינוק חד בערכן.

כך, נפלה אתמול פוטאש הקנדית ביותר מ-13% במסחר בוול סטריט, ולאחר הנעילה המשיכה המניה לרדת ואיבדה יותר מ-2% במסחר המאוחר. מניה בולטת נוספת בתעשייה, אגריום (סימול: AGU), צללה אתמול בוול סטריט ביותר מ-9% והמשיכה לרדת במסחר המאוחר בכ-4.4%.

הירידות החדות בתעשיית הכימיקלים מגיעות לאחר תקופה ארוכה בה נהנו המניות מעליות שערים חדות. רק בשנה האחרונה עלתה מניית כי"ל בכ-85% עד לשיא האחרון שנרשם בשבוע שעבר, מניית פוטאש הכפילה את ערכה פי 3 באותה תקופה ואגריום זינקה ב-כ-100%.

לא מעט דובר בתקופה האחרונה על "ניפוח" המניות בתעשייה. האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון אמר לאחרונה ל"גלובס" כי הוא סבור שהמומנטום החיובי יימשך ברבעון או שניים הקרובים, אם כי הוא הזהיר באותה נשימה שמחירי המניות בענף מתקרבים לשיא, ממנו הן יתחילו לרדת. לפני כשבועיים חתכו האנליסטים בדויטשה בנק את ההמלצה לכי"ל ל"החזק" בשל הזינוק במניה, ואפילו העיתון "וול סטריט ג'ורנל" התייחס למניות בענף והגדיר אותן "יקרות" בשל המכפיל המנופח בו הן נסחרו.

האנליסט יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI, אמר היום בשיחה עם "גלובס", כי למרות הירידות החדות, לא מדובר בשינוי מגמה, אלא רק בתיקון.

"לא השתנה שום דבר בעולם הדשנים", מבהיר זעירא. "העליות שם קשורות לעלייה במחירי הסחורות ומחירי הסחורות עדיין ברמה היסטורית גבוהה וחלקם ברמות שיא כמו הסויה. אי אפשר לדבר היום על גל מימושים עמוק כל עוד מחירי הסחורות נשמרים ברמות כל כך גבוהות. לא ידוע, נכון להיום, על שום מידע חדש שמשפיע על החברות. המניות בענף נסחרו במכפילים גבוהים מאוד אז יכול להיות שיש פה מימוש על רקע ירידת מכפילים, אולם לא מדובר בשינוי בעולם הדשנים שישפיע על החברות".