בינו מכין את הקרקע להצפת ערך בפז: תפוצל ל-4 חטיבות עסקיות נפרדות

דירקטוריון פז צפוי לאשר בדצמבר את השינוי המבני בחברה שהיה בעבר במחלוקת בין בינו למודי בן-ש"ך * השינוי שמוביל המנכ"ל החדש פוגל יאפשר להנפיק בעתיד חלק מהפעילויות

כחודשיים לאחר כניסתו של המנכ"ל החדש יונה פוגל, חברת הדלק פז , שבשליטת איש העסקים צדיק בינו, צפויה להודיע בקרוב על שינוי המבנה הארגוני הנוכחי של החברה.

ל"גלובס" נודע, כי על פי המסתמן, פז תהפוך לחברת אחזקות שתחתיה יאוגדו הפעילויות השונות של החברה בתחומי הזיקוק והמסחר, שיווק הדלקים, הקמעונאות והכימיקלים. על-פי הערכות, דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר בינו, אמור לדון במהלך בחודש דצמבר הקרוב, ולהכריז עליו לאחר מכן באופן רשמי.

השינוי המבני צפוי לכלול את פיצול פעילות החברה למספר חטיבות (ובעתיד חברות בנות) נפרדות - חטיבת הזיקוק והמסחר, חטיבת הדלקים והקמעונאות וחטיבת התעשיות (שמנים וכימיקלים). השינוי במבנה הארגוני של פז עשוי לאפשר בעתיד לבעלים, צדיק בינו, להציף ערך, ולאפשר בעתיד להנפיק חלק מהפעילות של פז.

השינוי המבני בפז מתוכנן מזה כשנה על רקע רכישת בית הזיקוק באשדוד שהפך את החברה לקבוצת האנרגיה הגדולה במשק. השינוי המבני היה במוקד המחלוקת בין הבעלים, צדיק בינו, למנכ"ל היוצא, מודי בן ש"ך, שהביאה לפרישתו של בן ש"ך מתפקיד המנכ"ל לפני כארבעה חודשים.

בן ש"ך העדיף שפז תישאר במבנה הנוכחי כחברה אינטגרטיבית אחת, זאת בדומה למבנה הארגוני המקובל ברוב חברות האנרגיה בעולם. לעומת זאת, בינו תמך בפיצול פעילות החברה למספר חטיבות, על מנת לאפשר לחברה להציף ערך בעתיד.

לאחר פרישת בן ש"ך, שכרה פז את חברת הייעוץ הבינלאומית HAY GROUP לבחינת השינוי המבני המתוכנן בחברה. HAY ייעצה בעבר גם במיזוג הענק בין שטראוס לעלית.

יצוין כי גם בז"ן חיפה שבשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר, הודיעה באחרונה על פיצול פעילות החברה לשלושה תחומים: תחום הזיקוק, הפטרוכימיה והסחר בדלקים. עם זאת, השינוי המבני המתוכנן בפז מורכב הרבה יותר, מאחר והוא כולל גם את פעילות שיווק הדלקים והקמעונאות.

נזכיר עוד כי בשבוע שעבר מכר המנכ"ל הקודם מודי בן ש"ך מניות פז ב=47 מיליון שקל (0.9% מההון) לצדיק בינו ולמשפחת ליברמן, וירד לאחר המהלך לאחזקת 4.9% בחברה. העובדה שבעלי השליטה בחברה רכשו את המניות בפרמיה על מחיר השוק תרמה לזינוק של 15% בערכן בשבוע האחרון, שכן המהלך הצטייר כהבעת אמון בחברה.

פז עצמה נעלה לאחרונה את הרבעון השלישי עם תוצאות חיוביות לנוכח המשך השיפור בעסקיה והן לאור הרווחיות הגבוהה של פעילות הזיקוק אותה רכשה בסוף 2006. מתחילת השנה רשמה החברה רווח נקי של 448 מיליון שקל, גידול של למעלה מפי 5 בהשוואה לרווח שנרשם בשלושת הרבעונים המקבילים ב-2006 ומוסבר בעיקרו בתוספת הכוח של בז"א.