אפריקה ישראל: קניון אינו אחראי לאכיפת חוק העישון בבתי העסק הפועלים בשטחו

הגיבה לבקשה לתביעה ייצוגית ב-15 מיליון שקל שהוגשה נגדה, בטענה לאי אכיפת חוק הגבלת העישון בקניון רמת-אביב; "האינטרס היחיד בבסיס התביעה אינו טובת הציבור ודאגה לבריאותו אלא ניסיון סחיטה של התובע"

אפריקה ישראל, הבעלים של קניון רמת-אביב, טוענת כי הקניון אינו אחראי ליישום חוק הגבלת עישון בתחום בתי העסק המנוהלים בו. זאת, בתגובה לתביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בהיקף של 15 מיליון שקל כנגדה, בטענה לאי אכיפת חוק הגבלת העישון בקניון רמת-אביב.

בתגובה לתביעה - שהגיש יעקב חורי באמצעות עו"ד יוחי גבע - טוענת החברה כי הסמכות לאכוף על המעשן את ביצוע החוק הוענקה אך ורק לגורמים ספציפיים (לרוב - למשטרה ולגורמים מוסמכים של הרשות המקומית) ולהם בלבד. לדבריה, הקניון פנה לגורמים אלה ואף הציע לשאת בעלות פעולותיהם, אך הם פעלו בצורה חלקית בלבד. היא מדגישה כי הטענה, לפיה הקניון לא נקט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע את העישון, נטולה כל בסיס.

החברה טוענת כי התובע לא הוכיח שבתביעתו מתקיים ולו תנאי אחד לשם אישורה כייצוגית. לדבריה, האינטרס היחיד העומד בבסיס התביעה אינו טובת הציבור ודאגה לבריאותו אלא ניסיון סחיטה של התובע, שמטרתו לעשות "קופה מהירה" שלא כדין על חשבון גוף כלכלי איתן.

החברה מציינת עוד כי התובע ובא-כוחו מהווים חלק מקבוצה המתמחה בהגשת תביעות ייצוגיו סדרתיות חסרות כל שחר, במטרה להתעשר, כאשר חלק מהקבוצה הינם בני משפחה ואחרים שותפים לעבודה. "מן הדין כי ביהמ"ש ישים קץ לתופעה זו", נטען.

אתמול (א') הוגשה לביהמ"ש המחוזי במחוז מרכז תביעה נוספת ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של 20 מיליון שקל, באמצעות עו"ד יוחי גבע, נגד חברת מהדרין, הבעלים והמפעילה של קניון הדרים בנתניה. זאת, בטענה לאי אכיפת הוראות חוק העישון.

באחרונה חויבה החברה לניהול של דיזנגוף סנטר בת"א לשלם פיצוי בסך 4,000 שקל ללקוח, משום שלא אכפה את החוק להגבלת העישון במקומות ציבוריים. ביהמ"ש גם קבע כי בעצם העובדה שברחבי הקניון הוצבו מאפרות, פעלה חברת הניהול בניגוד לרוח החוק. (ת.א. 2018/07).