תחנות תרבות של יובל כספי

יובל כספי, בוגר תואר שני באמנות בבצלאל ומרצה במדרשה לאמנות בבית ברל, הוא אמן מגוון, שמצייר בסגנונות שונים. בימים אלה הוא מציג תערוכת יחיד בגלריה דרובל ברמת חן, משתתף בביאנלה לרישום בירושלים וב-20 לחודש יציג בכפיפה אחת עם נחום גוטמן ועדי נס בתערוכה בנושא התנ"ך באמנות העכשווית, בגלריה העירונית ברחובות.

1. משפחת שלוש. "אהרון שלוש, סב סבי, הוא האיש שיצא מחומות יפו לבנות את נווה-צדק, ובניו שהקימו את בית החרושת לבלטות וחומרי בניין 'האחים שלוש'. יחד הם בנו את רוב הבתים של אחוזת בית ובהם גם את הגימנסיה העברית 'הרצליה'. אהרון שלוש היה יהודי מאמין שדיבר וכתב ערבית, חי בשלום עם שכניו הערבים, וראה בהם שותפים שווים לדרך משותפת. האנשים האלה מייצגים עבורי את היכולת לחלום ולהוציא לפועל את האפשרות לחיות בשלום עם שכנינו הערבים".

2. דודו גבע. "אבי הברווז. אמן גדול בכתיבתו, בהומור שלו, ומייצג עבורי גם את מקום המפגש בין האמנות גבוהה ובין הקומיקס. האיש שחי כל יום כאילו הוא יחיה לנצח, נלחם כל חייו על חופש הביטוי האמנותי ועמד בעוז גם מול התאגיד הענק של וולט דיסני. במסע משותף לצרפת ולהולנד בעקבות וינסנט ואן גוך, חלמנו יחד על העתיד המזהיר של הקומיקס הישראלי. במידה מסוימת אני רואה בו את האחראי להתפתחות והעושר של הסצנה הזאת בשנים האחרונות".

3. רפי לביא. "אחד המורים שהשפיעו ביותר על האופן שבו אני רואה וחושב על אמנות עד היום. רפי היה אמן, מבקר ומורה חריף וכריזמטי, שידע היטב לנסח את מה שהוא אוהב או לא אוהב באמנות. רפי והמדרשה לאמנות הם עד היום הבית השני שלי. זכיתי לצקת מים על ידיו וידיו נשארו יבשות".

4. בצלאל הישן. "בוריס שץ הוא הפסל ואיש החזון שהקים את בית הספר 'בצלאל' בירושלים ב-1906. הוא ניסה לייצר אמנות עברית ביחד עם קומץ אמנים ותלמידים ושאב את נושאי אמנותו מהתנ"ך ומההיסטוריה של עם ישראל. יחד עם אמנים נוספים, כמו זאב רבן ואפרים משה ליליין, הם סללו את הדרך לכל מה שקורה היום בתרבות החזותית שלנו. קריאה ב'ירושלים הבנויה', החזון האוטופי העתידני שכתב שץ ב-1918 על ישראל של 2018 מעורר בי עדיין השראה גדולה".

5. אולפני "אפס". "אם יש דבר כזה רוק דרוזי אז הוא קורה רק במקום אחד: באולפני 'אפס' במושב ניר צבי. להקת 'דבק', שהם גם חברים טובים, היו הפסקול של העשייה שלי בשנים האחרונות. המוזיקה של 'דבק' היא שילוב של רוקנרול עם פאנק ועם הרבה נשמה. המילים והלחנים שלהם הם הדבר הכי אישי וישראלי שאני מכיר. זו מוזיקה עברית עכשווית שמפרה ומרגשת אותי".

"טיפול שורש" בגלריה Droval , רח' בן-צבי 5, רמת חן, א', ד', ו' ושבת: 10:00-14:00. ג', ה' - 17:00-20:00. עד 21.12.