יצחק תשובה מתחרה בבינו ובעופר: דלק ישראל החלה לשווק דלק לחברות מפי גלילות

הציעה לחברות הדלק הנחות מהמחיר הסיטונאי * בכירים בחברות הדלק: "תנאי האספקה לא שונים מבז"ן חיפה - דלק תצטרך להוריד מחירים"

כחצי שנה לאחר שרכשה את פעילות פי גלילות, חברת דלק ישראל מקבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, מתחילה להתחרות בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד. ל"גלובס" נודע, כי דלק ישראל, בניהולו של אייל לפידות, הגישה באחרונה הצעות למכירת דלקים למספר חברות דלק, החל משנת 2008.

המגעים מתנהלים בעיקר מול חברות הדלק הקטנות והבינוניות וכן מול בעלי תחנות עצמאיים, אולם ככל הידוע, בדלק מעוניינים להשתלב באספקה גם לסונול ולדור אלון, שהן הלקוחות המרכזיות של בז"ן חיפה.

דלק הציעה עד כה לחברות הנחה של כ-2-3 דולר לטון במחירי הסולר מתחת למחיר הסיטונאי (שער בז"ן). על פי ההצעה שהועברה למספר סוכנים ובעלי חברות דלק, ההנחה תגדל בהתאם לכמות הדלקים שתירכש. כך למשל, הציעה דלק הנחה של כ-2.5 דולר לטון על הזמנה של לפחות 50 אלף טון סולר בשנה, והנחה של כ-3 דולר לטון לכמות גדולה יותר.

בכירים בחברות הדלק אמרו כי תנאי האספקה שמציעה דלק אינם שונים מתנאי בתי הזיקוק. "המחירים שהציעה דלק לא נמוכים ממחירי בז"ן חיפה. מאחר ופז (שצורכת את רוב תפוקת בז"ן אשדוד) אינה שחקן משמעותי בשיווק הדלקים, לא נראה שתהיה תחרות. אם דלק רוצים באמת להתחרות הם יצטרכו להוריד מחירים".

ל"גלובס" נודע עם זאת, כי כניסתה של דלק לתחום שיווק הדלקים לא עוברת ללא תגובה מבז"ן חיפה, שהגמישה באחרונה את תנאי האספקה לחברות הדלק. בניגוד לשיטת המכרזים שהיתה נהוגה בעבר, בז"ן חיפה, בניהולו של ישר בן מרדכי, מנהלת כיום מו"מ בנפרד מול כל חברות דלק. להערכת בכירים בחברות הדלק, צפוי שיפור בתנאי האספקה ביחס למכרזים הקודמים, זאת למרות ירידה במרווחי הזיקוק בחודשים האחרונים.

דלק רכשה לפני כחצי שנה את מסופי פי גלילות באשדוד, ירושלים ובאר שבע תמורת כ-800 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע עוד כי דלק היא בינתיים הנפגעת העיקרית מהמשבר שנוצר בהולכת הדלקים מאשקלון לאשדוד, עקב הביקושים הגבוהים מהצפוי שהזרימה חברת החשמל. בדלק תכננו להגדיל את כמות היבוא מב-40% ל-70%, אולם השיבושים בהולכת הדלקים, והגבלת ההזרמות בקו אשדוד-אשקלון, גורמים לחברה להפסדים במסוף המרכזי באשדוד.

מנכ"ל דלק ישראל, לפידות, סירב להתייחס להצעות המחיר. לגבי השיבושים בהולכת הדלקים, אמר כי מדובר בתקלה חמורה ודלק בוחנת את צעדיה בנושא, "נגרמות כיום בעיות קשות לכל מי שמייבא דלקים. אם הבעיה תימשך ייתכן שנצמצם את כמות היבוא".