כבר לא "יהיה בסדר"

ביטול בניית מתחם איקאה בראשל"צ הוא צעד ראשון בחיסול תרבות הקומבינה

איקאה נהפכה אתמול באופן סופי לאבן הכי משמעותית בדרך החתחתים בה מתנהלת מדיניות התכנון של ישראל כבר שנים ארוכות. שלא בטובתה הפך בית משפט את פרשת איקאה בראשון לציון לשעיר לעזאזל שבא לשלם ובגדול על כל תחלואי הקומבינות וה"יהיה בסדר" שליוו את מדיניות התכנון של ישראל.

לפני מספר חודשים היה זה בסעיף השימוש החורג, שאיקאה, כמו רבים וטובים לפניה השתמשה בו כדי להפוך מתחם תעשייתי למתחם מסחרי משגשג. בדיוק באותה שיטה צצו בשנים האחרונות חנויות במקום לולים, וקניונים במקום מפעלי תעשייה, אבל לאף אחד לא היה ממש איכפת. אלא שבית משפט החליט שאיקאה הלכה צעד אחד יותר מדי והזכיר לכולם את מה שהם בסך הכל רק שכחו - שהיתר חורג אמור להיות החריג שאינו מלמד על הכלל.

כעת, בא בית משפט ותוקף את מה שאנחנו כל כך אוהבים לכנות בשם הון ושלטון. רק שכולם עשו את זה. ראשי הערים בכל הארץ רדפו אחרי איקאה והיו מוכנים להבטיח לה הרבה מעבר למה שבעיריית ראשל"צ עשו. זה אולי לא בסדר אבל ככה מביאים עוגן חשוב כמו איקאה לעיר. צאו וראו מה עשתה הרשת השוודית לעיר רדומה כמו נתניה לפני מספר שנים.

אבל כאמור בית משפט החליט סוף סוף להיצמד לספר החוקים. השופטת אחיטוב הבינה שהתחום האפור הפך בעצם למגרש היחיד שבו משחקים השחקנים הגדולים והחליטה להציב לראשונה גם את הגבולות השחורים.

לפחות עבור מדיניות התכנון של המדינה, מדובר בזעקה האחרונה בפעם המי יודע כמה ליישום רפורמה מקיפה שתקבע סוף סוף כללים והוראות יותר הגיוניים.