הדולר חוזר ל-4 שקלים: היציג ננעל בעלייה של 1% ל-4.008 שקלים

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] האירו היציג נחלש ב-0.4% ל-5.766 שקלים * פינוטק: העלאת ריבית במשק עשויה להחזיר את הדולר מתחת ל-4 שקלים * איזי פורקס: פריצת רמת ההתנגדות ב-4.02 שקלים יכולה לבשר על המשך התחזקות הדולר

הדולר דהר היום קדימה: לאחר שעם חידוש שבוע המסחר במט"ח נסחר בין הבנקים תמורת 4 שקלים, שועט היום המטבע האמריקני ומבסס את עצמו מעל רמה זו, לראשונה מאז סוף אוקטובר. עם זאת, נציין כי התחזקותו של המטבע האמריקני התמתנה, לאחר שזה הגיע מוקדם יותר ל-4.016 שקלים.

הדולר מתחזק גם מול מרבית המטבעות העולמיים, על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש נובמבר ביום שישי, אשר עלה מעבר לתחזיות. זאת, בין היתר בעקבות הגאות במחירי הנפט. ההערכה, היא כי לאור התגברות הלחצים האינפלציוניים בארה"ב, יקשה על הבנק המרכזי האמריקני להפחית את הריבית באופן אגרסיבי על מנת לסייע לכלכלה הגדולה בעולם. צעד זה מביא בהתאמה להתחזקות ערכו של המטבע האמריקני.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס-נשואה התבטא אתמול (א') כי "הדולר ימשיך לעלות", וכי "בנק ישראל ייאלץ להעלות הריבית כמה פעמים ברציפות". יצויין, כי התחזקות הדולר צפויה להשפיע על מדד המחירים לצרכן בישראל בהתאמה - כיוון שחלקם של המוצרים והשרותים הנמנים על הסל נקוב במטבע האמריקני. המדד עצמו כבר הציג עלייה בשיעור הגבוה פי 4 מהצפוי, לאחר שביום שישי נודע כי האינפלציה בישראל בנובמבר עלתה ב-0.4%. נזכיר, כי דווקא המטבע האירופאי נחלש הבוקר ביחס לשקל.

בפריזמה התייחסו הבוקר לתגובתו של הבנק המרכזי לתנודתיות בשווקים: "בנק ישראל יגיב במהירות", וכי "הריבית תעלה כבר בסוף החודש". ריבית בנק ישראל, ששוכנת כעת ברמה הנמוכה רק ברבע אחוז מתחת למקבילתה האמריקנית, עשויה לסגור את הפער אם תרחיש זה אכן ייצא לפועל.

פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק פועלים, התייחס להתחזקות הדולר: "כולם סוגרים פוזיציות לקראת סוף השנה", אמר בכנס השנתי של אגף התקציבים.

הדולר עלה היום ב-0.93% ושערו היציג נקבע ברמה של 4.008 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.37% ל-5.7663 שקלים.

פינוטק: העלאת ריבית במשק עשויה להחזיר את הדולר מתחת ל-4 שקלים

עליית שער הדולר הבוקר אל מעבר לרף ה-4 שקלים, שמחקה את ירידות השערים במהלך החודשים האחרונים, נובעת מעליית שיעור האינפלציה ב-0.4% בארץ בנובמבר, שהכתה את ציפיות המשקיעים. אלו ציפו לעלייה מתונה יותר בשיעור של 0.1%. פרסום הנתון גרר הערכות מצד המשקיעים כי לנגיד לא תהיה ברירה, אלא להעלות את הריבית במשק על מנת לייצב את רמת המחירים. בפינוטק מציינים, כי עליות שער הדולר בארץ נובעות גם מהתחזקות שער הדולר בכל העולם.

אם עד לפני חודש בערך, עמד שער היין על 109 יין לדולר, הרי שכיום עומד שער היין על רמות של 113 יין לדולר. במקביל התחזק הדולר אל מול היורו ואל מול הליש"ט. במהלך הימים האחרונים רשם הדולר התחזקות של יותר מ 3.5% אל מול האירו והתחזקות של יותר מ-3% כנגד הליש"ט. "עליות שער הדולר בעולם נובעות משום שהשוק עיכל את הורדות הריבית מצידו של נגיד ה'פד' ברננקי", אומר רפאל מנשהוף, אסטרטג המטבעות של פינוטק.

בפינוטק מעריכים כי תהליך העלאת הריבית הצפוי במשק בחודשים הקרובים צפוי לחזק את השקל אל מול הדולר ואף עשוי להחזירו אל מתחת רף ה-4 שקלים לדולר בטווח הבינוני והארוך. גם המשך השפעות משבר ה-Sub-Prime, שעדיין לא הגיע לסיומו בארה"ב, עשוי להחזיר את הדולר אל מתחת לרף ה-4 שקלים לדולר.

איזי פורקס: פריצת רמת ההתנגדות ב-4.02 שקלים יכולה לבשר על המשך התחזקות הדולר

הדולר ממשיך להתחזק גם מול השקל; המשך התחזקות הדולר גם בערב שבת בעולם השפיעה גם על המסחר בדולר-שקל. פריצת רמת ההתנגדות הבאה ב-4.02 שקלים יכולה לבשר על המשך התחזקות הדולר לעבר רמות של 4.1-4.15 שקלים.

הדולר התחזק באופן משמעותי מול רב המטבעות העיקריים בשוק. מדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע ויצא גבוה מצפי האנליסטים. עכשיו, כשגם מדד המחירים ליצרן וגם מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלו באופן משמעותי והוכיחו שלא לחינם דאגו חברי הבנק הפדרלי מלחצים אינפלציוניים בארה"ב, . "קיבלנו את התשובה למה הוריד ה'פד' את הריבית ב- 0.25% בלבד", אמר אחד האנליסטים המסקרים את שוק המט"ח.

ישנן בפעם הראשונה הוכחות שהעלייה במחירי הסחורות והאנרגיה משפיעה גם על יתר המוצרים בארה"ב - העלייה באינפלציה מעלה את הדאגה שהצריכה הפרטית בארה"ב תפגע מהעלייה במחירי המוצרים.

הכלכלה האמריקנית נמצאת בצומת דרכים לא קלה; מצד אחד משבר האשראי והמשבר המתמשך בשוק הנדל"ן שמשפיעים לרעה על הצמיחה בארה"ב, ומצד שני אינפלציה. ה'פד' יצטרך לתת מענה לבעיות אלו ולא ברור מה בדיוק אפשר לעשות. מה שברור הוא שקצב הורדות הריבית שנחזה לפני פרסום המדדים ישתנה ויהיה קשה ל'פד' להוריד את הריבית אם לחצים אלו ימשיכו.

היום יתפרסמו בארה"ב סקר פעילות של מחוז ניו-יורק, החשבון השוטף, כניסת הון נטו וסקר בתים של NAHB.