עו"ד פנחס רובין ל"גלובס" על מקלט המס של לבייב בלונדון: "הוא לא הראשון ולא האחרון"

(עדכון) - עו"ד ורו"ח ענת טנא ממשרד עו"ד אלתר: "המעבר לאנגליה שווה ללבייב חיסכון של 25% במס - בתנאי שישקיע מיליון פאונד, ירכוש בית, ייקח את משפחתו וישהה בבריטניה לפחות 183 יום בשנה" * תדהמה בעולם העסקים הישראלי: לבייב עוזב ללונדון

"לבייב הוא לא הראשון ולא האחרון" - כך אומר היום (ה') עו"ד פיני רובין בתגובה להודעה על עזיבתו ללונדון של איש העסקים לב לבייב. רובין מתריע זה זמן על כך ששיטת המיסוי בישראל תרתיע משקיעים מלהגיע ותבריח אנשי עסקים ישראלים.

אנשי עסקים המתגוררים בישראל מחויבים במס על פעילות עסקית של תאגידים מחוץ לישראל. לדברי רובין, אם היה מוטל מס על פעילות עסקית ספוראדית, אפשר היה להבין זאת, אבל המס מוטל גם על מי שהקימו אימפריות מחוץ לישראל, "ואת זה אי אפשר להבין". לדברי רובין, ניתן לעשות תכנוני מס שיפחיתו מסים - למשל, להקים נאמנויות על גבי נאמנויות, ואולם "הדבר כל כך מסובך ומורכב, שכבר אין לך כוח לזה. זה מתיש גם ברמה הפסיכולוגית".

שיטת המיסוי באנגליה מאפשרת לאנשי עסקים שלא לשלם מס על פעילותם העסקית מחוץ לישראל. גם במדינות אחרות בעולם, כמו שווייץ, שיטת המיסוי דומה. אנשי עסקים שמנהלים פעילות עסקית ברחבי העולם יכולים להימנע מתשלום מס לחלוטין אם כל פעילותם העסקית נעשית מחוץ למדינה שהם מתגוררים בה.

במצב כזה, היתרון של מדינות כאלה על ישראל ברור. רובין: "יש היום תחרות בין המדינות על אנשי עסקים. מבחינת המדינות הללו, הן רוצות למשוך את אנשי העסקים, זה מוסיף להן כבוד ויוקרה".

לדבריו, "המדינות בונות על כך שאיש העסקים ישתקע אצלן, יקנה נכסים לילדים, יביא לשם חברים שלו, אילי הון נוספים, ואולי ברבות הימים גם יתפתה להשקיע שם. אם ירצה להיות מעורב בחיי הקהילה, אולי יתרום".

לדבריו, גם תד אריסון שהגיע להתגורר בישראל אמר ש"לא מעניין אותו לקנות בנק בישראל. בסופו של דבר, לא רק שרכש את בנק הפועלים, הגדול בארץ אז, אלא גם משך אחריו משקיעים אמריקנים נוספים לבנק".

לדברי גורמים בשוק ההון, לבייב הביע את רצונו לעזוב מאז שונתה ב-2003 שיטת המס בישראל, משיטה טריטוריאלית לשיטה פרסונלית. המשמעות של השיטה הפרסונלית היא שאדם משלם על הכנסתו באשר היא - בין אם היא מעסקים בישראל ובין אם היא מעסקים מחוץ לישראל.

הרפורמה שהפכה את שיטת המיסוי מטריטוריאלית לפרסונלית נקבעה על סמך המלצות ועדה בראשות נציב מס הכנסה לשעבר, יאיר רבינוביץ', שאחד מחבריה היה לא אחר מאשר פיני רובין. לדבריו, בדיעבד ניתן לומר שחברי הוועדה טעו כשלא צפו את ההשלכות של החלטותיהם על אנשי עסקים ישראלים.

מה גרם ללבייב להישאר בישראל עד עכשיו? לדברי הגורמים, "זו לא החלטה שמתבשלת בן לילה. יש לזה היבטים רבים. לפעמים אנשים אומרים: 'נחכה לראות איך זה יהיה, נסתדר עם זה', ונותנים לזה זמן, וכעבור פרק זמן מסוים רואים שזה כל כך מסובך, ופשוט מתייאשים".

עו"ד טנא: "אמנת המס בין ישראל לבריטניה תקבע"

"יש שיקולים עסקיים ובצידם גם שיקולים של יתרון אישי ממשי". כך אומרת הבוקר (ה') ל"גלובס" עו"ד ורו"ח ענת טנא ממשרד עו"ד אלתר, בהקשר להודעתו הדרמטית של לב לבייב מאתמול על העתקת מקום מגוריו לאנגליה.

טנא מסבירה כי בין חוקי המס באנגליה ובישראל יש מ-2003 הבדל מהותי הנוגע למיסוי על הרווחים והדיבידנדים מאחזקות. החוק בישראל שונה בזמנו כמרבית המדינות בעולם ובאנגליה הוא נותר ללא מיסוי, גם במטרה למשוך אנשי עסקים למדינה. "באנגליה יש חוק מיוחד, לתושב שלא נולד במדינה, הפוטר ממס שבישראל עומד על שיעור של 25%", אומרת טנא.

כדי לזכות בפטור המקומי באנגליה על לבייב יהיה לקבל מעמד "תושב" באנגליה תחת ויזת "השקעה" מיוחדת, הדורשת ממנו השקעה של כמיליון פאונד לפחות במדינה, סכום שבו לבייב עומד ללא ספק. על מנת לקבל את הוויזה יצטרך לבייב לעמוד בכמה תנאים, בהם רכישת בית, מעבר עם משפחתו וניהול עסקים במדינה. יצויין כי החוק האנגלי דורש גם תנאי של שהייה במשך 183 ימים במדינה על מנת לזכות את הפטור.

טנא הוסיפה, כי בשל טענות מקומיות באנגליה יש כעת הצעה באי הבריטי לשנות את החוק כך שמתן הפטור יהיה תמורת תשלום קבוע של 30 אלף פאונד בלבד - סכום שיהיה בטל בשישים לעומת הרווחים האפשריים ללבייב מהפעילות במדינה.

באשר לשאלה האם במסגרת הגדרת התושבות יוכלו רשויות המס בישראל לדרוש מלבייב כספים על הרווחים, מזכירה טנא כי בין אנגליה לישראל קיימת אמנה המסדירה את הסוגיות ובסופו של דבר אמנת המס בין השתיים היא שתקבע.

לפי העדכון האחרון בחוק הישראלי, יש צורך בתשלום מס עזיבה הנקבע לפי שווי נכסי ביום העזיבה. אולם לטענת טנא, העדכון בחוק בעייתי ואפשרות יישומו עומדת בספק גדול. בפני נתבע לתשלום מס שכזה תעמוד האפשרות לשלם הסכום במקום או לחלופין לשלם בעתיד לאחר בירור משך השהייה בכל מקום, בישראל ובחו"ל. האמנה, כאמור, היא שתכריע.

בנוסף, לפי החוק הישראלי ניתן לתבוע מס מתושב הנמצא מעל 30 יום בישראל. אולם אם אכן שהה הנישום מעל חודש בישראל, הוא יכול להוכיח כי שהה פחות מ-425 יום בישראל בשלוש שנים, רטרואקטיבית. טנא מפרשת כי גם אם אכן כך יהיה, תגן האמנה בין המדינות על מעמד התושב של לבייב באנגליה. "במקרה של הבדל בין חוקי המס בישראל לאנגליה - האמנה בין המדינות היא שתקבע וצפוייה להגן על לבייב".

סקר גולשי גלובס
מה לדעתך סיבת המעבר האמיתית של לב לבייב לאנגליה?
שיקולי מס, רצון למקסם רווח
רצון לעקוב מקרוב אחרי מניית אפ"י פיתוח
מיאוס מעשיית עסקים בסבך הבירוקרטיה בישראל
חשש שהולךלקרות כאן בקרוב משהו רע