פברואר נפתח ברגל ימין בהשראת העליות בעולם: המעו"ף התחזק ב-2.7%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] קרדן אן.וי עלתה ב-6.5% * גזית גלוב טיפסה ב-7% * בנק הפועלים טיפס ב-3.6% * כי"ל עלתה ב-3.6% * בלופניקס בלטה בירידה של 21.4%

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר בעליות שערים חדות. אחרי ינואר השחור, פתח השוק המקומי את חודש פברואר ברגל ימין, וזאת על רקע העליות בשווקים העולמיים שנרשמו ביום שישי האחרון. בוול סטריט, נציין, נרשמה העלייה השבועית הגדולה ביותר שנמדדה בחמש השנים האחרונות, בעקבות הירידה הדרסטית בריבית.

מה שנתן את הדחיפה לעליות ביום שישי היה ציפיות השוק האמריקני להורדת ריבית נוספת של 0.5% (לאחר שתי ההפחתות שנרשמו בחודש האחרון), אשר תביא את הריבית בארצות-הברית לרמה של 2.5%.

עדיין קיימת אי-ודאות בשוק האמריקני, ולעניין זה חשוב יהיה לעקוב אחר מספר נתוני מאקרו מהותיים שיתפרסמו השבוע, ובהם נתוני הזמנות של מוצרים בני-קיימא ומדד מנהלי הרכש (ISM) למגזר הלא יצרני, שאולי ייתנו לנו כיוון ברור יותר לאן צועדת הכלכלה האמריקנית ואיתה שאר העולם. במידה שנתונים אלה יהיו מאכזבים, לא מן הנמנע כי נראה שוב את השווקים מפגינים סימני עצבנות ויורדים.

ומה באשר לריבית בישראל? בשוק ההון מעריכים כי פער הריביות החד שנוצר לא ישאיר בידי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כל אפשרות מלבד להצטרף לעמיתו האמריקני ולהפחית את הריבית, גם במחיר של חריגה מגבולות יעד האינפלציה.

"ירידת תשואות נאה באפיק השקלי אך לא חריפה מדי, מצביעה על כניסה מאסיבית מחודשת של זרים לשוק האג"ח המקומי", אומר רפי גוזלן, מנהל מחלקת מאקרו בפריזמה. "מכיוון שאנחנו לא מוצאים סיבה מאקרו-כלכלית מוצקה למהלך העודף של המטבע המקומי על פני מטבעות של משקים מתעוררים אחרים, אנחנו מעריכים שפער זה צפוי להיסגר בתקופה הקרובה, וכשהפד יהיה קרוב למיצוי הפחתות הריבית, ניראה שינוי כיוון בדולר אם כי עד אז יימשך הלחץ להיחלשותו", מציין גוזלן.

נזכיר, כי היום הוא היום הראשון להרכב החדש של מדדי המניות. מהיום, משקלה של כל מניה במדד נקבע לפי שווי שוק אחזקות הציבור ולא לפי שווי השוק הכולל של החברה. השינוי בהרכב המדדים מוביל להתחזקות השפעת מניות הבנקים וההיי-טק על חשבון הנדל"ן.

בסוף יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-2.7%, תל-אביב 100 הוסיף לערכו 2.2% ורק מדד התל-טק לא השתתף בחגיגה וירד ב-1.6%. מחזור המסחר היה רגיל עבור יום ראשון והסתכם ב-1.69 מיליארד שקל.

את העליות היום הובילו מניות הנדל"ן. מדד הנדל"ן טיפס ב-4.1%. מבין מניות הנדל"ן בלטו קרדן אן.וי. וגזית גלוב שטיפסו ב-6.5% ו-7% בהתאמה. עוד בלטו היום מניות הבנקים, כשפועלים טיפסה ב-3.6% ולאומי עלתה ב-0.3%.

מניות הכימיה ממשיכות גם הן לתקן כלפי מעלה; כי"ל עלתה ב-3.7%, החברה לישראל עלתה ב-3.9% ומכתשים-אגן עלתה ב-5.8%.

מניית טבע עלתה היום ב-0.9% על רקע הידיעה ב"פורבס", שלפיה סוכנות דירוג האשראי הבין לאומית S&P מאותתת כי היא שוקלת להעלות את דירוג החברה.

עוד בלטה היום מלרג הנדסה אזרחית, שנראה כי היא בדרך הנכונה וכי הליך הבמב"י יוצא לפועל. בהסכם המתהווה העסקה תסתכם לפי שווי של 180 מיליון ש"ח למלרג. המניה עלתה ב-11.5%.

ביטחון המשקיעים גובר עם הרכישות של בעלי העניין והרכישות העצמיות שמבצעות חברות, מתוך הנחה שמה שטוב בשביל בעלי העניין טוב גם למשקיעים. היום הצטרפה לרשימה זו פריגו , שהודיעה על רכישה חוזרת של מניות בסך 150 מיליון דולר. המניה הגיבה בעלייה של 2.9%.

מנגד, בלטה היום לרעה מניית בלופניקס , שצללה ב-21.4% בתגובה על התוצאות הרבעוניות שהחברה פירסמה ביום חמישי בצהריים. החברה דיווחה אז, כי הכנסותיה צמחו ברבעון ב-29.8%, אך היא רשמה הפסד תפעולי של 8.1 מיליון דולר.

בשוק הסולידי נרשמו עליות שערים נאות על רקע הציפייה להפחתת הריבית או לפחות הותרתה על כנה. השחר הארוך טיפס ב-0.5% והגליל הארוך עלה בשיעור זהה. היום השיקה הבורסה את מדדי התל-בונד החדשים על אגרות החוב הקונצרניות. המדדים החלו את היום ברגל ימין, אולי לקראת הנפקת תעודות הסל הצפויה מחר על מדדים אלה. מדד התל-בונד 60 טיפס ב-0.5%.

הדולר ממשיך במסעו דרומה, על רקע הפחתות הריבית החדות בארצות-הברית אשר צפויות להימשך. ביום שישי השלים הדולר ירידה נוספת, ושערו היציג נקבע מתחת לרף 3.60 השקלים. את חודש ינואר סיכם הדולר בירידה של 5.7%. היום - כבכל יום ראשון - לא התקיים מסחר בדולר, אולם המסחר באופציות על הדולר אותת על היחלשות נוספת של כ-0.4%.

הדולר בדרך ל-3.5?

החלטת הנגיד פישר להותיר את הריבית על 4.25% לא תסייע ליצואנים שהכנסתם נפגעת מירידת הדולר. ציפיות השוק מהמהלך הבא של ברננקי רק יחזקו את מעמדו של השקל לעומת הדולר, וכרגע חלומות היצואנים על התחזקות הדולר נראים רחוקים.

האנליסט יובל בן-זאב מכלל פיננסים בטוחה פרסם היום סקירה על מדד המעו"ף והשפעת ירידת הדולר על החברות השונות במדד. מסקירתו של בן-זאב עולה כי רק שלוש חברות מרוויחות מירידת הדולר: בזק, פרטנר וסלקום; שתי חברות לא מושפעות: שטראוס ומזרחי-טפחות, וכל שאר החברות מושפעות לרעה מירידת הדולר. "הבנקים יסבלו מהוצאות מיסוי גבוהות יותר וקיטון בתחום הפעילות במט"ח", אומר בן-זאב. "אצל היצואניות כדוגמת כי"ל הרווחיות התפעולית צפויה לקטון ב-60 מיליון דולר, רק בגלל שער הדולר הנמוך", הוסיף.