אחד העם איבדה גובה לקראת סיום המסחר; נמשך המומנטום החיובי בכי"ל

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] מדד המעו"ף איבד 0.8% * כי"ל עלתה ב-1.25% * אי.די.בי.פיתוח ירדה ב-2.9% * קרדן אן.וי. ירדה ב-3.5% * אפריקה ירדה ב-2.9% *

הבורסה של תל-אביב נסחרה רוב היום במגמה מעורבת על רקע פתיחת המסחר המגומגמת בשוקי העולם, תוך הפגנת אדישות לפיגוע ההתאבדות בדימונה. המדדים בתל-אביב פתחו את יום המסחר בעליות, בהשפעת שוקי המזרח ושוקי אירופה, כשבהמשך הם נסוגו מעט בעקבות הפיגוע אך חזרו לעליות קלות כבר בשעות הצהריים המוקדמות. בהמשך, שוקי העולם נסוגו בתגובה לחוזים השליליים על וול סטריט, ותל-אביב גם היא חזרה להתנהל סביב רמות הפתיחה. לקראת סיום המסחר המדדים החלו לזלוג מטה עקב הירידות בוול-סטריט. בשוק המט"ח נרשמה במקביל היחלשות בדולר ובשוק הסולידי נרשמו עליות קלות בשערי האג"ח.

הדולר ממשיך להישחק

יום המסחר התאפיין כאמור בתנודתיות, כשהמשקיעים מתעלמים מהנעשה בזירה המדינית-ביטחונית ועוקבים, כהרגלם באחרונה, אחר שוקי העולם. בהתאם, לאחר הפתיחה החיובית במזרח ובאירופה, נסוגו השווקים בחו"ל וכך גם תל-אביב לא הצליחה להמשיך את המומנטום החיובי מאתמול, והתנהלה ביציבות יחסית עד לסיום המסחר ואז החלה לרדת.

שיחת היום בשוק הייתה הדולר הנמוך ששוב מעורר קולות מחאה מצד ההסתדרות והסתדרות התעשיינים, ושוב נשמעים איומי שביתה במשק. בכנס החירום של התאחדות התעשיינים בעקבות שער הדולר הנמוך אמר שרגא ברוש, נשיא ההתאחדות, כי "מדובר באובדן הכנסות ודאי של 2.5 מיליארד דולר ב-2007 ובאובדן הכנסות אפשרי של 5 מיליארד דולר בשנה הנוכחית". ברוש הטיח ביקורת כנגד הנגיד סטנלי פישר, באמרו כי "הנגיד שלנו רואה את יעד האינפלציה ולא את יעד הצמיחה או התעסוקה. צריך לזכור שכל אחוז תוצר שיורד משמעו פיטורים או אי קליטה של 25 אלף עובדים", אמר ברוש.

הלחץ של התעשיינים מקבל תמיכה ממהלכיו הצפויים של ברננקי שפתח את פער הריביות בין ישראל לארצות-הברית ל-1.25%, ולפי ציפיות השוק ב-18 במארס תרד הריבית בארצות-הברית בעוד 0.5%, כך שפער הריביות יעמוד על 1.75%. לדברי לנה קרופליאק, מנהלת קרנות חו"ל של מנורה-מבטחים, "הירידה בריבית בארצות-הברית תגביר את הלחץ על הנגיד האירופי (יו"ר ה-ECB) והנגיד הבריטי להוריד את הריבית, והדבר יקרב את מועד הפחתת הריבית גם אצלנו".

מנגד, כלכלנים אירופים צופים שרק הנגיד הבריטי יוריד את הריבית ואילו נגיד הבנק האירופי המרכזי יותיר אותה על כנה. "ז'אן קלוד טרישה (יו"ר ה-ECB - א.מ.) צפוי להביע חששות גוברים מפני האטה כלכלית במרחב האירו, אבל לא יותר מזה", אמר היום כלכלן בכיר בקומרצבנק, "נשיא ה-ECB יזהיר מפני סכנות האינפלציה, כפי שעשה בתחילת ינואר כשהדגיש כי הבנק המרכזי מוכן לפעולה".

לאחר כל אלה, נקבע הדולר היציג היום על 3.578 שקל, לאחר היחלשות נוספת של 0.4%. בשוק הסולידי נמשכה המגמה החיובית. השחר הארוך נסחר בירידות קלות, הגליל הארוך נסחר כמעט ללא שינוי ומדד התל-בונד 20 עלה ב-0.2%.

היום הושקו רשמית מדדי התל-בונד 40 ותל-בונד 60 והחזירו את האג"ח הקונצרניות שוב למרכז העניינים. ההערכה שיהיו ביקושים מצד תעודות הסל על בסיס מדדי התל-בונד השונים, יצרה אצל המשקיעים ציפייה לגריפת רווח מהיר על גבן של תעודות הסל. מדד התל-בונד 20 עלה רק בשבוע האחרון ב-1.5% ורשם תשואה חיובית של כמעט 2% בינואר, למרות הבריחה של המשקיעים למוצרים בטוחים לאחר ינואר השחור בשוקי המניות. את מידת ההצלחה של ההנפקות נוכל למדוד רק מחר, כשהגופים יהיו חייבים לרכוש את האג"חים מההנפקה שהתבצעה היום.

בסיום יום המסחר ירד מדד המעו"ף ב-0.8%, תל-אביב 100 ירד ב-0.6% והתל-טק הסיר 0.7% מערכו. מדד הבנקים ירד ב-1.8% לאחר שלאומי ופועלים ירדו ב-1.5% ו-2.9% בהתאמה. מחזור המסחר הסתכם ב-1.88 מיליארד שקל, בדומה לממוצע לתקופה האחרונה.

ממתינים לדו"ח פרטנר

מניית פרטנר עלתה היום ב-1% על רקע המלצות חיוביות מאי.בי.אי ולידר, לגבי תוצאות הרבעון הרביעי של 2007 שיתפרסמו ביום רביעי. בלידר נוקבים במחיר יעד של 79 שקל למניה וצופים כי יחולק דיבידנד בסך 250 מיליון שקל. באי.בי.אי יותר אופטימיים: נוקבים במחיר יעד של 92 שקל למניה, וצופים שהיקף הדיבידנד יהיה 266 מיליון שקל. סלקום , אשר סיימה את גיוס החוב שלה אתמול, הוסיפה לערכה 2.2%.

נראה שמניית כי"ל ממשיכה במומנטום החיובי, ולאחר שעלתה אתמול ב-3.7% היא הוסיפה ועלתה היום ב-1.3%. מניות הנדל"ן התממשו היום ברובן לאחר העליות המרשימות בימים האחרון. מדד הנדל"ן ירד ב-1.9%. המניות שבלטו היום במגזר היו גזית גלוב שירדה ב-3.2%, ומנית אפריקה של לב לבייב שירדה ב-2.9%.

חברות האחזקה ממשיכות לסבול מחוסר אמון מצד המשקיעים בגלל רצונם של אלה להתמקד כיום בתיקי השקעות שאינם הטרוגניים. כמו כן נובע המצב מהמינוף הגבוה והצורך התדיר באשראים מצד חברות האחזקה, שלא עולה בקנה אחד עם מצב נזילות השווקים. מניית אידיבי פתוח של נוחי דנקנר ירדה היום ב-2.9%, דלק קבוצה של יצחק תשובה ירדה היום ב-1% קרדן אן.וי. של יוסף גרינפלד ירדה ב-3.5%. *