הבורסה בתל אביב עברה לירידות בעקבות שוקי העולם; מדד הנדל"ן ירד ב-2.8%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] מניית בנק לאומי ירדה ב-2.5% ופועלים ב-1.3% * פאנגאיה ישראל נפלה ב-15.1% * חלל קפצה ב-6%

יום המסחר בתל-אביב נפתח בנטייה חיובית, אך ככל שנקפו השעות השוק יישר קו עם בורסות העולם ועבר לירידות שערים. הנתונים המדאיגים מגיעים היום מכיוון גוש האירו, עם פרסום נתוני צמיחה החלשים ביותר זה 13 שנה. המכירות הקמעוניות באירופה ירדו ב-2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והמגזר התעשייתי האירופי - חלק הארי של המשק המשותף - המוערך בהיקף של 10.5 טריליון דולר, צומח בקצב הנמוך ביותר זה ארבע שנים. בהתאם לכך, הורידה גם קרן המטבע הבינלאומית את תחזית הצמיחה שלה לגוש האירו ב-0.5% נוסף ל-1.6% לשנה הנוכחית.

עם זאת, הציפיות הן שהבנק המרכזי האירופי (ECB) יותיר את שער הריבית על כנה בגובה של 4%, ולא יצטרף למאבק במיתון שמוביל עמיתו האמריקני. ה-ECB נותר מבחינתו מחויב ליעד האינפלציה של 2% שנתי, כשהוא מתמודד עם לחצים אינפלציוניים שמאיימים להגיע לשיא של 14 שנה במדד ינואר. עושה רושם שהבנק המרכזי האירופי הולך לפספס את היעד גם החודש, כפי שקרה למעשה בחמשת החודשים האחרונים.

נגיד הבנק האירופי, טרישה, מותיר את תרומתו למאבק במיתון המתרגש על גוש האירו בכך שהוא לא מעלה את הריבית, למרות שתוואי האינפלציה השנתית שלו עומד כרגע על יותר מ-3.3%, הרבה מעבר לגבול העליון של יעד האינפלציה שלו. חשש המשקיעים מתמקד בכך, שכשהמציאות תחייב את טרישה להוריד את הריבית באירופה יהיה מאוחר מדי, והכלכלות בגוש האירו יימצאו כבר במיתון עמוק. הבורסות האירופיות הגיבו בהתאם ויום המסחר בכולן התנהל בירידות שערים.

נתוני המאקרו השליליים הפילו את האירו מול רוב סל המטבעות, והיום הוא נחלש מול הדולר ב-1% עד לרמה של 1.47 דולר לאירו. צריך לזכור שצמיחתה של הכלכלה האירופית, בניגוד לאמריקנית, אינה מבוססת על צריכה פרטית אלא על הייצוא, והאירו הגבוה מהווה אבן נגף רצינית בהקשר זה. היחלשות של האירו מול הדולר עשויה להיות דווקא בגדר חדשות טובות למדינות אירופה.

עוד מהלך שעשה הדולר היום הוא התחזקות מול השקל. הדולר הצליח היום לעצור מעט את מהלכו הרגיל מהתקופה האחרונה והתחזק ב-0.81% לרמה של 3.607 שקל לדולר. זאת, במקביל להצהרתו של נגיד בנק ישראל, כי לא יתערב במסחר במט"ח וכי אין "קו אדום" מבחינתו שחצייתו מחייבת התערבות הבנק בדמות הורדת ריבית או רכישת מט"ח.

למי שחיפש עוד אינדיקציה למיתון הממשמש ובא בארצות-הברית קיבל אותה עם פרסום מדד מנהלי הרכש בארצות-הברית ה-ISM . מדד זה היה נמוך מאוד יחסית לציפיות המוקדמות ועמד על 41.9 נקודות, כשהירידה שלו אל מתחת לקו 50 הנקודות מלמד על התכווצות כלכלית נוספת במשק האמריקני.

עם זאת, בניגוד ליתר חלקי הגלובוס, אצלנו פורסמו היום דווקא נתונים חיוביים. ממשלת ישראל פתחה את 2008 עם עודף תקציבי ענק של 4.9 מיליארד שקל. העודף הזה הוא ההפרש בין ההוצאה הנמוכה בסך 13.5 מיליארד שקל בלבד בשנה החולפת, לבין רמה גבוהה של הכנסות ממיסים שהסתכמו בסוף השנה ב-17 מיליארד שקל.

בסיום יום המסחר ירד מדד המעו"ף ב-1.1% וכך גם מדד תל-אביב 100. המדדים הסקטוריאליים מדד הנדל"ן ומדד התל-טק ירדו ב-2.75% ו-1.6% בהתאמה. האפיקים השקליים הארוכים ירדו ב-0.3%.

שיאנית המחזור הייתה כהרגלה כי"ל , שירדה עד סוף המסחר ב-0.4% כשלאורך רוב היום נהנתה ממומנטום חיובי בעקבות הודעתה של ענקית האשלג BPC כי היא מנהלת מו"מ עם סין, צרכנית האשלג הגדולה בעולם, להעלאת מחירי האשלג.

מנגד, בלטה בירידה מניית פאנגאיה ישראל , שהשילה מערכה 15% על רקע חקירה המתנהלת נגד בעלי השליטה בחברה, ברק רוזן ואסי טוכמאייר, החשודים בעבירות מס בעסקאות מקרקעין. הודעת הארגעה שפרסמה פאנגאיה, לפיה החקירה לא אמורה לפגוע בהתנהלותה הרגילה, השאירה רושם פחות על המשקיעים מההודעה המאוחרת יותר על מעצרו של ברק רוזן בפרשה.

עוד בנדל"ן, אפריקה ישראל ירדה ב-3.1% למרות שגברה על אשדר ונווה גד במכרז על השטח של אולפני הרצליה. אפריקה מתכוונת לבנות במקום 330 יחידות דיור, עם צפי להיקף מכירות של 147 מיליון דולר.

דלק רכב מקבוצת דלק רשמה עלייה של 2.27% לאחר שפורסמו נתוני מסירות כלי הרכב בינואר. החברה מובילה את התחום, עם מסירות של 6,365 כלי רכב, עלייה של 39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עוד בלטה בעליות, חלל תקשורת , שמניתה עלתה ב6%, על רקע פרסום הצעת הרכש שהגישה SES לחברה. בפני המשקיעים במניה מונחות כיום שתי הצעות רכש: האחת של שאול אלוביץ', בעל המניות הגדול בחלל, במחיר של 46.2 שקל למניה, והשנייה כאמור של SES, במחיר של 51.5 שקל למניה.

מדד הבנקים סיים את יום המסחר בירידה של 2%. מניית בנק לאומי ירדה ב2.5% על רקע הודעת בנק ישראל כי הוא מתעתד להעמיד את לאומי למכירה לבנק זר, ללא מכרז. מניית בנק הפועלים ירדה ב1.3%.