הפוך את עצמך לעסק

כמו קוסובו: הדרך להצליח בתפקיד היא להיהפך לאוטונומיה שעושה ויודעת הכל

ליאורה ליפץ היא מאמנת מנהלים לעסקים ומפרסמת ניוזלטר יומי דרך אתר גלובס
לחץ כאן להרשמה חינם לניוזלטר אימון אישי

ג' קיבל ב-2007 תואר "עובד מצטיין" בחברה שבה עבד. אותי, כמי שמלווה אותו כבר קרוב לשנתיים, זה לא הפתיע.

הגדרת התפקיד של ג' היא מנהל השיווק של החברה, אך לדידו אין זו משרה או תפקיד שהוא ממלא בעץ המבנה של החברה. ג' תופס את עצמו כאיש עסקים שמנהל את העסק הפרטי שלו.

כאיש עסקים הוא אינו מעביר את הזמן במילוי הוראות שקיבל מהממונים עליו ולא משתמש בנימוק "אני רק ממלא הוראות" כתירוץ לתוצאות לא טובות. הוא לא מחכה שינתנו לו המשאבים שהוא זקוק להם על מנת להצליח, אלא פועל בכל דרך ואף שובר מסגרות כדי שלהשיג מה שדרוש לו לשם כך.

האם ניתן לעשות מכל תפקיד עסק? התשובה שלי היא בוודאות: כן. זו פשוט דרך שונה להסתכל על התפקיד שלנו. והיא בעיני הדרך היחידה להגיע לתוצאות יוצאות דופן שלא לדבר על השגת הנאה וסיפוק, למידה והתפתחות לעסק הבא (שהוא אולי בעצם התפקיד הבא) שלך.

התחבטות בשאלה "מה היית עושה לו היה זה העסק שלך", גורמת להתפוגגותן של מגבלות שמרגישים במצב של "מילוי תפקיד" בלבד.

היא מעוררת רעיונות יצירתיים ויוזמות ומאפשרת למי שזו גישתם לעסוק בדברים שמחוץ להגדרת התפקיד הרשמית והצרה. גישה כזו דוחפת לרתום את כל מי שיכול לעזור: עובדים, בוסים, לקוחות וספקים לטובת ההצלחה.

מי שמרגישים כבעלי עסק יתעקשו לקבל תשובות ולמצוא פתרונות, יחקרו על מנת לקבל מידע רב ככל שניתן על מנת לתכנן את צעדיהם ובקיצור - יעלו על בריקדות על מנת לייצר את התוצאות שהם רוצים ל"עסק שלהם".

הפיכת כל תפקיד ל"עסק" לא צריכה להיות המטרה של נושא התפקיד בלבד. גם הממונה על בעל התפקיד ולמעשה הארגון כולו צריכים לשאוף לכך, שכן הפיכה של כל תפקיד לאתגר בסגנון יזמי, תתרום רבות גם להם.

זוכרים את בעל המכולת? זוכרים אילו תפקידים מילא בעסק שלו?

הוא היה:

הקניין - מזמין את המוצרים בטלפון מהספקים.
המחסנאי - סופר כל יום את המלאי בחנות.
מנהל השיווק - מפיק עלונים פרסומיים ומפיץ אותם בכל הבתים בשכונה ואפילו מניח כמה אצל הירקן הסמוך.
מנהל כוח האדם - מעסיק את תלמידי בית הספר כנערי משלוחים.
החשב ומנהל החשבונות - סופר את הכסף, רושם חייבים, גובה, מחשב כמה הרוויח. והאסטרטג העסקי - מחליט איזה מוצרים להזמין, איפה למקם אותם לפי קהלי היעד, ולאיזה לתת שטח מדף גדול יותר.

הוא היה בעל עסק שעל מנת להצליח היה צריך לדעת על הכל מהכל גם אם להתמחות בו.

אנו חיים היום בעולם של התמחויות. יותר ויותר עסקים עוברים למיקור חוץ בתחומים שאינם בתחום ההתמחות שלהם ושאינם בליבת העסקים שלהם וכך אנו נהפכים אולי למומחים אך גם למוגבלים.

דירשו לדעת כמה שיותר על כמה שיותר תחומים הקשורים בעולם העסקי. בקשו לעבור הכשרות צולבות בכל הכישורים הדרושים ל"עסק שלכם" מתחילתו ועד סופו.

ג' שהיה מנהל השיווק, למד את תהליכי הפיתוח והייצור, התמחור ופעילות המכירות על אנשיה, כלליה ומנהגיה.

אין צורך ללמוד את התחומים ברמה כזו שתוכלו להחליף את בעלי התפקידים, די בידע שמאפשר לדרוש את דרישות מתאימות מהמחלקות האחרות ולדעת לבקר את התשובות לבקשות ולשאלות שמפנים אליהם.