המלכה החדשה

הוכרזה יורשת לסין - מי היא המדינה שתחליף אותה כשוק המתפתח ביותר

בשבוע שעבר עברה ברזיל את סין ונהפכה לשוק המתפתח הגדול ביותר לפי שווי השוק שלה במדד MSCI לשווקים המתפתחים, וזאת הודות להתחזקותה של ענקית הנפט פטרובראס (סימולPBR ).
הבווספה, המדד המוביל של בורסת סאן פאולו, מחק את ההפסדים של ינואר והוסיף 10% בחודש פברואר, לאחר שבינואר איבד 6.9%. בשנה שעברה -2007 טיפס הבווספה 44%.


העליות האחרונות של מדד הבווספה הספיקו כדי שיעקוף את מדד מורגן סטנלי לשווקים המתעוררים ודכדי שישקף לברזיל משקל של 14.95% במדד, מעל למשקלה של סין העומד על 14.15%. לשם השוואה, בשנת 2002, משקלה של ברזיל במדד עמד על 5.35% בלבד.

ברזיל, שעד כה דורגה "ספקולטיווית", עשויה לקבל דירוג "השקעה" מסוכנויות הדירוג מוד'יס, פיץ' ו-S&P כבר בשנה הקרובה. דירוג אשראי BBB או גבוה ממנו נחשב לדירוג השקעה, כעת ברזיל עלתה בדירוג ל-BB+, כלומר רמה אחת בלבד מתחת לדרישת המינימום.

שידרוג כזה יקטין כמובן את הסיכון בעיני המשקיעים הזרים, יחזק את הריאל (המטבע המקומי) שיתורגם למחיר גבוה יותר של המניות הברזילאיות בניו-יורק, ויאפשר למשקיעים לגוון את השקעותיהם לא רק בסחורות ומתכות, אלא גם בסקטורים אחרים.

ענפים מרכזי עניין

ענף הטלקומוניקציה מרכז עניין רב - חברת טלמר מעוניינת לרכוש את ברזיל טלקום. ראש ממשלת ברזיל, לואיס אינסיו דה סילבה, מעוניין בתשובה ברזילאית ל"אמריקה מובייל" המקסיקנית ול"טלפוניקה" הספרדית.

העסקה העשויה להיחתם בתוך 4 עד 6 שבועות, תוביל להקמת ענקית טלקומוניקציה שתתחרה על הלקוחות ברחבי אמריקה הלטינית ובמדינות אפריקה דוברות הפורטוגזית.

עדות נוספת לשיפורו של השוק הברזילאי היא הקמת ה"נובו מרקדו" - השוק החדש שבו גמישות ושקיפות גדולות יותר מאשר ב"בורסה הישנה". חברות חדשות נוטות להנפיק שם כדי למשוך משקיעים זרים. הטרנד הזה ימשיך וכנראה שמרבית חברות הטלקומוניקציה הולכות בכיוון הזה.

ברזיל, כמו גם שווקים מתעוררים אחרים ובהם הודו וסין, אינה תלויה במשאבי הטבע שלה בלבד, וגם אם תיפגע מהמיתון וההאטה בארה"ב ובאירופה, עדיין תשמור על צמיחה חזקה בדומה לחברותיה במזרח.

אפשר להניח, עם כך, שהישועה למשבר שמאיים על הכלכלה העולמית, תבוא בין השאר מברזיל שתוביל ביחד עם שאר מדינות ה-BRIC את הצמיחה.