מבצע "עקיצה ברשת": נחשפה רשת גדולה שהעלימה מס והלבינה הון בעשרות מיליוני שקלים

החשוד המרכזי הוא יניב בן-דוד, איש עסקים בן 29 מסביון ואחיינו של ראש העיר יהוד-מונוסון * עפ"י החשד, הרשת פעלה באמצעות הפצת חשבוניות פיקטיביות, הקמת חברות-קש והפצת תלושי משכורת מזויפים

כ-300 אנשי משטרה, רשות המסים וביטוח לאומי השתתפו הבוקר (ב') במבצע מעצרים גדול, שבו נעצרו שישה חשודים ועוכבו לחקירה 32 נוספים. הם חשודים בהשתייכות לרשת שעסקה בהלבנת הון והעלמות מס בעשרות מיליוני שקלים וכן בסחיטה ואיומים, תקיפה ושיבוש מהלכי חקירה. במקביל, פשטו החוקרים על בתיהם ומשרדיהם של החשודים, והחרימו משם מסמכים וראיות שונות.

החשוד המרכזי הוא יניב בן-דוד, איש עסקים בן 29 מסביון ואחיינו של ראש העיר יהוד-מונוסון. במשטרה טוענים שבן-דוד עמד בראש ארגון הייררכי, כאשר מתחתיו פעלו אנשי קש, אנשי כוח, רואי חשבון, בעלי חברות ואנשי מקצוע אחרים. גם אחיו, הראל בן-דוד, נעצר ואילו אביו רפאל ואחיו הצעיר תום עוכבו לחקירה. החשודים, המיוצגים ע"י עוה"ד בני נהרי, קרן נהרי ואבי גרוס, מכחישים את המיוחס להם.

בעצורים גם תמיר נמני, בעל חברת כוח-האדם נמני תמיר פרויקטים 2005; רוני מימון, אף הוא בעל חברת כוח אדם; יוסי פנספורקר וכן אדם נוסף, רואה חשבון במקצועו. כל העצורים הובאו אחר הצהריים לבית משפט השלום בת"א, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם.

זו הפעם הרביעית שבן-דוד נעצר בחשד להפצת חשבוניות פיקטיביות (ראו תיבה). עד היום טרם הוגש נגדו כתב אישום. גורם משטרתי בכיר אומר ל"גלובס" כי "הפעם זו אופרה אחרת. לא מדובר בעוד פרשייה קטנה, שבה הוא חשוד נלווה. אספנו, נברנו וצברנו ראיות, ועד סוף החודש יוגש כתב אישום בפרשה, שאנו מקווים שיהרוס לפחות חלק מהתשתית הכלכלית שבנה. במקביל, נבקש לעצרו עד תום ההליכים".

מבצע "עקיצה ברשת" בוצע בתום חקירה סמויה כבת שנה, שהתנהלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, בשיתוף מחלקת חקירות מכס ומע"מ ת"א, היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות של רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי. בראש הצוות עמד רפ"ק שלומי חכמון.

במשטרה חושדים שלמרות גילו הצעיר של יניב בן-דוד, איש עסקים ודמות מוכרת בעיר יהוד, הוא צבר בשנים האחרונות הון רב, תוך ביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון, העלמת מס, הענקת הלוואות בשוק האפור, והכל תוך הפצת חשבוניות פיקטיביות, הקמת חברות קש לשם שימוש, הוצאה והפצת חשבוניות כאלה והפצת תלושי משכורת מזויפים.

החקירה הסמויה העלתה שבן-דוד מחזיק בבעלותו מספר חברות לגיטימיות (ובהן "תקשורת בטוחה"), העוסקות בהתקנת כבלים ומספקות שירותי התקנה טכנית לחברות הלוויין, הכבלים והתקשורת המובילות. במקביל, הוא שולט גם בחברות עליהן השתלט וכן בשש חברות פיקטיביות, שבראשן עמדו אנשים מטעמו.

ברשות המסים חושדים שבן-דוד השתמש בחברות הפיקטיביות לצורך כיסוי חשבונאי, באמצעות חשבוניות פיקטיביות, ובכך העלים מס. מחומר הראיות עולה שבאמצעות חשבוניות פיקטיביות הוא גם "סיפק" לכאורה כוח-אדם לקבלני בניין וחברות גדולות במשק, תוך שימוש באנשי קש.

בשיטה זו, על-פי החשד, הונה בן-דוד גם את הביטוח הלאומי ומס הכנסה. הוא דאג לנפק תלושי שכר לעובדים שהועסקו על-ידי חברה אחרת, ובדרך זו אותם עובדים (שלא בידיעתם) לא זכו בתנאים סוציאליים, משום שסכומי מס הכנסה וביטוח לאומי שהופרשו לא הועברו לשלטונות. מנגד, מנהל חברת כוח-אדם שהעסיקם נמנע מהתשלומים בזכות ה"קומבינה".

במשטרה אומרים שבן-דוד מוכר כמלווה בריבית בשוק האפור ברחבי הארץ, ובמסגרת פעילות זו נקט אלימות קשה כלפי בעלי החוב, באמצעות אנשיו. כדי להבטיח את החזרי החוב, הוא הסתייע בגורמים עברייניים המקורבים אליו, ובמקרים מסוימים נאלצו הלווים, שלא עמדו בהחזרים, להעביר לבעלותו את העסק או הרכוש שברשותם. בגין כך הוא חשוד ב-4 מקרים של סחיטה באיומים.