מכרז מחירון: מכרז או הימור?

עצתנו לקבלנים שלמרות הכול ניגשים למכרז מחירון: פיקחו את עיניכם ושיקלו את צעדיכם, כדי שבתום העבודה לא תעמדו בפני שוקת שבורה

מכרזי המחירון, שבאחרונה הופכים לנפוצים יותר ויותר בקרב מזמיני פרויקטים שונים במשק, סובלים מליקויים בולטים ולמעשה מכריחים את הקבלן להפוך מאיש מקצוע שקול ומחושב - למהמר. חוקי, אבל מהמר.

במכרז מחירון המזמין קובע מראש את סעיפי העבודה, אולם מכתיב את עלויות כל יחידה בפרויקט לפי האומדנים של יועציו, אשר במרבית המקרים לא מסוגלים לקבוע מחירים המבוססים על תחרות כלכלית משוכללת, ואין ברשותם את הכלים והידע שיש לתחשיבנים של הקבלן. היועצים הללו אינם יכולים להביא לידי ביטוי יתרונות ייחודיים שיש לקבלן ספציפי מול ספקי סחורות וקבלני משנה שונים, או לבצע תמהיל אמיתי של סעיפים באותם מחירי יחידה שהקבלן מסוגל להשיג.

מכרז מחירון הוא, אמנם, פתרון של "אין ברירה", הוא מתאים לביצוע עבודות בהיקף קטן ועונה על הצורך האמיתי של גוף ציבורי לבצע מעת לעת עבודות דחופות, אותן אי אפשר להשהות עד להוצאת מכרז. לדוגמא, פיצוץ בצנרת מים. אולם, כנהוג במקומותינו, הגופים הציבוריים בישראל שכללו ופיתחו את מכרזי המחירון לכדי קיצוניות, ועושים בו שימוש מופרז ללא הצדקה כלכלית ו/או מנהלית - אפילו בפרויקטים ענקיים.

להלן נסקור את מכרז המחירון להקמת אצטדיון באר שבע, פרויקט בהיקף 150 מיליון שקל אותו יזמה החברה הכלכלית לב"ש. מבדיקה יסודית שנערכה לפרויקט על-ידי תמחירני מחלקות מכרזים בחברות קבלניות, מחירי יחידה רבים בהם נקב המזמין לסעיפים שונים נמצאו לא ריאליים, דבר שהביא לכך שהקבלן הזוכה יבצע אותם במחירי הפסד.

קבלנים גדולים ומנוסים נמנעו מלהגיש הצעה לפרויקט זה, על אף היותו יוקרתי ובעל היקף כספי נכבד, מהטעם שמכרז המחירון על האיצטדיון, ללא אפשרות לכימות סעיפיו ולמשחק חופשי בין רכיביו - הינו מתכון בטוח להפסד ממון.

הגדיל לעשות המזמין ובמכרז זה המציע יכול לתת רק הנחה לפרקים, ואין אפשרות לבקש העלאה. בינתיים, המכרז עדיין לא הגיע לשלב הגשת ההצעות ומחירי הברזל כבר עלו ב-10%.

המכרז גם כולל תנאים דרקוניים. לדוגמא, סעיפים הקובעים כי למזמין מותר להפסיק את העבודה למשך 180 ימים ללא פיצוי, וכי הפרת חוזה יסודית - שבהגדרתה נופלת כמעט כל פעולה בחוזה, גוררת עמה קנס של לא פחות מ-4 מיליון שקל וחילוט ערבות.

ראוי לציין, כי במידה והחברה הכלכלית היתה עושה שימוש בחוזה מדף, כמצופה ממנה בהיותה גוף ציבורי, הרי שכל התנאים הדרקוניים הללו לא היו קיימים.

נראה כי ראשי עיריית ב"ש והחברה הכלכלית של העירייה לא למדו את לקחי הקמת הפרויקט של המשכן לאומנויות הבמה בעיר הדרומית, בו התקציב גדל, הוחלף קבלן, ומסירת הבניין תהייה באיחור גדול מאוד.

לכן, הנה עצתנו לקבלנים שלמרות הכול ניגשים למכרז מחירון: פיקחו את עיניכם, שיקלו את צעדיכם, בחנו היטב את מעשיכם - כדי שבתום העבודה לא תעמדו בפני שוקת שבורה. מוטב לפעמים לוותר על עבודה, ולא לגשת למכרז בו המזמין רואה לנגד עיניו רק את טובתו הוא. התאחדות הקבלנים, מצידה, תחפש את הדרך להעביר מהעולם את שיטת מסירת עבודות לפי מחירון.

הכותב הינו יו"ר האגף לקבלנות חוזית בהתאחדות, וסגן נשיא התאחדות הקבלנים.