הרבעון נפתח ברגל ימין - המעו"ף עלה ב-1.2%; אפריקה ישראל זינקה ב-5.9%

מדד הנדל"ן עלה ב-3.4% ; הבנק הבינלאומי טיפס ב-5.2% ; מניית לאומי עלתה ב-2.5% ; קמ"ן זינקה ב-6% לאחר דוחות ; גזית גלוב זינקה ב-7.7% ; שיכון ובינוי הוסיפה 4%

העליות במדדי הבורסה בת"א התחזקו בהובלת המדדים הסקטוריאליים, ובראשם מדד התל-טק, כך שהמסחר המקוצר ננעל בעליות שערים חדות. נראה כי המשקיעים אינם מתרגשים מהודעתו הרשמית של בנק ישראל בדבר הורדת תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית, שרק אישרה את ההערכות המוקדמות בשוק.

המדדים המובילים מקבלים רוח גבית מהעליות שנרשמו אמש בוול סטריט, המשיכו באסיה הבוקר, נמשכות כעת בבורסות אירופה, והחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים על עליות שעירם מעבר לים. נזכיר כי סיכום הרבעון הראשון של 2008 היה עגום ביותר, והראה ירידה של 18% במעו"ף ונפילה של 33% במדד הנדל"ן.

נתון המאקרו המרכזי של היום הוא, כפי שהוזכר, תחזית הצמיחה המעודכנת לשנה הנוכחית שפירסם בנק ישראל, ואשר לפיה תאט הצמיחה ל-3.2% בסיכום שנתי. בהמשך היום יפרסם הבנק את הדו"ח המלא שלו לשנת 2007, שקטעים ממנו כבר פורסמו.

נדמה שהמשקיעים כבר התרגלו ליום המסחר המקוצר אחרי יותר מ-3 שבועות, אולם מתחת לפני השטח המים גועשים, והעיצומים בבורסה הולכים ומחריפים. אתמול בבוקר שיבשו עובדי הבורסה את המסחר במעו"ף ולא הפעילו את המחשב המרכזי, שמבצע בין היתר בדיקת ביטחונות לסוחרים - בדיקה קריטית שבלעדיה חשופה הנהלת הבורסה לתביעת ענק, במקרה של סוחרים ללא כיסוי. בתגובה איימו אתמול בהנהלת הבורסה בשעות הבוקר כי יפסיקו את המסחר.

הבוקר הולכים עובדי הבורסה צעד נוסף, ואינם עונים לטלפונים. רק עובדי המסלקה עונים לטלפונים, אך אינם נותנים שירות.

בזירת המט"ח נחלש הדולר ב-0.35%, והוא נסחר בין הבנקים תמורת 3.54 שקלים. בזירת האג"ח, נזכיר כי יחידת ניהול החוב הממשלתי בחשכ"ל שבמשרד האוצר ניהלה היום מכרז החלף (SWAP) על אג"ח ממשלתיות לכלל הציבור.

יום המסחר הראשון של הרבעון החדש נפתח בעליות שערים, וסוף-סוף אפשר לנשום לרווחה לאחר נבירה אינטנסיבית בעשרות דו"חות בכל יום.

העליות היום נרשמו בעיקר על רקע העליות בוול סטריט אתמול כמו גם בשוקי אסיה ואירופה היום. העליות בארצות-הברית נוצרו על רקע תוכנית העבודה החדשה של משרד האוצר האמריקני לאחד את סוכנויות הפיקוח על השירותים הפיננסיים, כך שיפקחו בין היתר על ענף ההלוואות לתחום הדיור.

אתמול, כאמור, התקיים יום המסחר האחרון לרבעון הראשון של השנה שהסתכם בירידות של 18.1% במדד המעו"ף ובירידה חדה יותר במדדים הסקטוריאליים, בראשות מדד הנדל"ן שצנח ב-33%. את חולשת השוק אפשר לראות גם בסיכום שוק ההנפקות ברבעון הראשון של 2007. בסקירה שפרסם בית ההשקעות תמיר פישמן נכתב, כי בוצעו רק 17 הנפקות בתקופה זו ובמסגרתן גויסו 8.6 מיליארד שקל בלבד, לעומת 13.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל - ירידה של 38%.

רוב ההנפקות היו של אגרות חוב מדורגות, כאשר המגייסים הגדולים היו שלושת הבנקים הגדולים ובעיקר בנק לאומי שגייס 2.5 מיליארד שקל. במהלך התקופה בוצעה רק הנפקת מניות (IPO) אחת, כשלשם השוואה ברבעון המקביל היו בסך-הכל 53 הנפקות.

בנק ישראל פרסם היום תחזית לשנת 2008 עם צפי לצמיחה של 3.2% במשק, תחזית נמוכה מזו של משרד האוצר שעומדת על 4.2%. בכך בעצם מחזיר הבנק את תחזית הצמיחה לממוצע של המשק ב-30 השנה האחרונות. הצפי של בנק ישראל הוא לעלייה ברמת האבטלה ל-7.4% וזאת לראשונה בחמש השנים האחרונות שבהן ירדה רמת האבטלה מ-10.7%. הנגיד הדגיש כי מדובר לדעתו בהאטה אך לא במיתון.

בשוק איגרות החוב נרשמה היום עלייה קלה של 0.1% לאורך העקום השקלי ומגמה מעורבת לאורך העקום בגלילים צמודי המדד. לעומת זאת, מדד התל-בונד 20 הציג עלייה של 0.6%. בשוק מטבע החוץ רשם הדולר ירידה של 0.25% ושערו היציג ננעל ברמה של 3.54 שקל.

בסיום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-1.2%, תל-אביב 100 עלה ב-1.7% ומדד התל-טק 15 זינק ב-3.7%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

עליות בחברות האחזקה

במסגרת המסחר בלטה מניית אפריקה ישראל בעלייה של 5.9%, מה שהוסבר בשוק ההון בהרגשה הטובה שהמשקיעים קיבלו מכנס האנליסטים שהחברה קיימה. לפי אחד האנליסטים לבייב וגרינשפון העניקו תחושה של רוגע, וכשזו מגובה באיתנות הפיננסית של החברה - הדעה הרווחת קצת יותר חיובית כלפי המניה. נזכיר רק שאפריקה ישראל עדיין רחוקה ב-43% ממחירה בתחילת השנה.

הנהלה נוספת שהעניקה ביטחון למשקיעים היא זו של קבוצת דלק , שהדגישה בפני אנליסטים בשיחת ועידה בעקבות הדו"חות את החוזק הפיננסי של החברה והרחיקה את גל השמועות סביב המניה. מניית דלק עלתה היום ב-1.7% אך היא רחוקה ב-38% ממחירה בתחילת השנה.

החברה לישראל ריכזה היום גם היא עניין ועלתה ב-1.5%, כשלדברי אנליסטים בשוק ההון הסיבה לכך שהיא אינה סוגרת את הפער מול החברה הבת שלה, כי"ל , היא ששתי הפעילויות העיקריות האחרות שלה, בתי הזיקוק בחיפה וצים, יתקשו להגיע השנה לרווחיות. זאת, מכיוון שמרווחי הזיקוק נמוכים, וכן סביר להניח שלא יהיו עוד רווחי הון בגין מלאי נפט, ובמקרה של האטה כלכלית הקו הפעיל ביותר של צים - בין אסיה לארצות-הברית - יספוג ירידה בהזמנות.

מניית אי.די.בי פיתוח עלתה היום ב-2.4% לאחר שהחברה נהנתה מגל המימושים וההנפקות שהוביל בעל השליטה נוחי דנקנר במהלך 2007. הסבירות היא שיהיה קשה מאוד לחזור על רווחים כאלה, אך האנליסטים סבורים שדווקא מצבה הפיננסי של החברה ביחד עם הזהירות של העומד בראשה יניבו תוצאות עדיפות. המניה רחוקה כעת ב-23% ממחירה בתחילת השנה.

חברת אחזקות קטנה יותר היא קמן שבבעלותו של רוני אלרואי, שפרסמה את דו"חותיה המציגים הכפלה של הרווח הנקי מ-62.4 מיליון שקל ל-129.4 מיליון שקל ב-2007, וכמו-כן חלוקת דיבידנד בסך של 20 מיליון שקל. מניית קמ"ן הגיבה לדו"ח בזינוק של 6% כשהיא רחוקה ב-9% ממחירה בתחילת השנה.

לסיכום סוגיית חברות האחזקה נציין, כי אין ספק שהן סבלו יותר משאר המניות בתקופה האחרונה והרבה פעמים בצדק. חוסר המיקוד של החברות, שהיה בעבר הדבר המועדף על המשקיעים, הפך לנטל, כשלפעמים מה שגורם להצלחה בחלק אחד של החברה גורם להפסדים בחלקה האחר.

הבינלאומי זינקה

מגזר שבלט היום בעליות היה מגזר הבנקים, וזאת בראשות מניית הבנק הבינלאומי שעלתה ב-5.2%. בין הבנקים הגדולים עלתה מניית לאומי ב-2.5%, מניית בנק דיסקונט התחזקה ב-2.3% אך מניית בנק הפועלים לא השתתפה במגמה ונותרה ללא שינוי.

מניות נוספות שבלטו בעליות היו מניות הנדל"ן, שהובילו את מדד הנדל"ן לעלייה של 3.4%.

מי שמשכו למעלה את מניות הנדל"ן היו מניות גזית וגזית-גלוב שבשליטת חיים כצמן. המניות עלו ב-6% וב-7.7% בהתאמה. נוספה אליהן מניית שיכון ובינוי שעלתה ב-4% למרות שבדו"ח הכספי של החברה דווח על ירידה של 15.6% ברווח הרבעוני הנקי ל-50.6 מיליון שקל.