זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, קבוצת MTS שבראשות אפריקה ישראל של לב לבייב, פנתה לאחרונה למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לדחות במספר חודשים את מועד הסגירה הפיננסית של הפרויקט, שנקבע במקור למאי 2008. כך נודע ל"גלובס".
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר במשק הישראלי, והיקפו נאמד בין 10 ל-12 מיליארד שקל. MTS, בניהולו של יוחנן אור, כבר בחרה בבנק לאומי כבנק אשר יוביל את המימון השקלי לפרויקט בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, ואת יתרת ההשקעה אמורים לממן הבנקים הזרים בהלוואה לטווח ארוך.
הבקשה לדחייה באה על רקע משבר הסאב-פריים העולמי, שמקשה על הבנקים הזרים, אשר אמורים להעניק את מרבית המימון. חלק מאותם בנקים זרים, כמו KFW, ובנק BAYERמגרמניה ו=RBS מסקוטלנד, נאלצו לבצע מחיקות גדולות.
בתוך כך נודע כי מחר (ב') צפויה להיערך ישיבה ראשונה בין נציגי MTS, הבנקים ומשרדי האוצר והתחבורה בנוגע לבקשה לביצוע שינויים בתנאי המכרז. הבקשה מתייחסת לכ-120 הסתייגויות שהעבירו הבנקים הזרים לתנאי המכרז, שעל בסיסן מבקשת MTS לקיים דיון מול נציגי האוצר. בין היתר מדובר על בקשה לשינוי חלק מבסיסי ההצמדה הקשורים לעדכון התעריפים, העמדת ערבויות, עדכוני ריבית בגין עיכובים ועוד.
יצוין, כי משרדי האוצר והתחבורה לא הופתעו מהבקשה לדחיית הסגירה הפיננסית והעריכו מראש כי MTS לא תוכל לעמוד בלו"ז שקבעה על רקע המשבר בשווקים. על פי הערכות, המדינה צפויה לאשר ל-MTS דחייה של חודשים ספורים בלבד להשלמת הסגירה הפיננסית.
בכירים בממשלה המקורבים לפרויקט ציינו באשר לבקשות לשינויים בתנאי המכרז כי "נכון לעכשיו הבקשה לביצוע שינויים בתנאי המכרז אינן מהותיות יותר בהשוואה למכרזים קודמים בענף". הגורמים הוסיפו, כי טרם בוצע ניתוח כספי של עלות השינויים שמבקשים MTS והבנקים לבצע בתנאי המכרז.
MTS זכתה בתחילת 2007 במכרז להקמת הרכבת הקלה בת"א הכולל את הקמתו והפעלתו של ה"קו האדום", הקו הראשון במערכת הסעת ההמונים.
הזיכיון להפעלת הקו ניתן למשך 32 שנה כולל תקופת ההקמה. MTS מורכבת משותפות בין אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב (באמצעות חברת הבת דניה סיבוס), סימנס מגרמניה, קואופרטיב אגד, חברת CCECC הסינית, סוארז דה קוסטה מפורטוגל והמפעיל חברת HTM מהולנד.
כזכור, דניה סיבוס נאלצה למחוק חלק ניכר מהונה העצמי בעקבות ההסתבכות במכרז להקמת כביש 431, זאת בעקבות גידול חד בעלויות הביצוע של הפרויקט שהביא את החברה להפסד של כ-149 מיליון שקל. בעקבות זאת, התחייבה אפריקה ישראל להזרים לחברה עד 200 מיליון שקל כאשר במקביל הוגדל ההון הרשום לכ-50 מיליון שקל. מקורבים לפרויקט ובממשלה הכחישו כי חלק מהבקשות לשינויים באו על רקע העובדה שדניה סיבוס אמורה לשמש כקבלן המבצע הראשי בעבודות האזרחיות להקמת הפרויקט.
בקבוצת MTS סירבו להגיב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.