ברננקי בין המיצרים

בשוק יש קונצנזוס כמעט מלא לגבי שיעור הריבית עליו יוחלט הערב ; מה שפחות ברור הוא מה יקרה מכאן ואילך

אילן שטרק הוא מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss

הערב תינתן החלטת הבנק הפדרלי בארצות הברית לגבי גובה הריבית. הצפי לשיעור הריבית, כפי שהוא נגזר מן החוזים העתידיים על ה-Fed Funds הוא להורדה בשיעור0.25% בהסתברות של 78%. לפני שבוע ההסתברות לכך היתה 94%, לפני כחודש 52% ואילו ההסתברות להורדה ב-0.5% היתה 48%.

צפירת ההרגעה

השינוי חל בין השאר כתוצאה מרגיעה מסויימת במגזר הפיננסי בארצות הברית. אומנם בנקים מחקו סכומים לא מבוטלים ברבעון האחרון בעקבות משבר האשראי
בשל השקעתם במכשירים הפיננסיים מסוג: MBS ,CDO's ,ARS (בסכום של כ 150 מיליארד דולר מתחילת המשבר ועד היום) אך השווקים לא הגיבו על כך בקיצוניות שאפיינה את תחילת המשבר.

גם לאחר נפילת בנק ההשקעות בר סטרנס נרשמה התאוששות שנבעה מכך שהפד הצהיר שיהיה נכון לעמוד מאחורי הבנק ולתמוך בו כדי למנוע את קריסתו הטוטאלית.
לכך ניתן להוסיף את המשך הזרמת הכספים המאסיבית למערכת הפיננסית על ידי הפד שמוערכת בכ-915 מיליארד דולר עד היום.

אלה הרגיעו את שוק החוב בארצות הברית: המרווחים בין איגרות חוב מסחריות לאיגרות חוב ממשלתיות מצטמצם, וכך לדוגמא המרווח בין איגרות החוב של ענקית המשכנתאות Fannie Mae לאיגרות חוב של ממשלת ארצות הברית ל-5 שנים הצטמצם מ-100 נקודות בסיס בתחילת חודש מרץ ל-58 נקודות בסיס היום.
כמו כן המרווח שבין Commercial Mortgage Backed Securities לאיגרות החוב הממשלתיות ל-5 שנים הצטמצם מ-400 נקודות בסיס בתחילת מרץ לכ-300 היום.

מה יגיד ברננקי על האינפלציה

גם לעליית מחיר חומרי הגלם והמזון (אורז 60% תירס 30% קקאו 35% סוכר 7% ונפט 20%) יש תפקיד בשינוי הציפיות להורדת הריבית, וזאת בשל תרומתם הכבירה להאצת האינפלציה בעולם כולו. כדאי לפיכך לשים לב מחר להתייחסות הפד בנושא הלחצים האינפלציוניים.

על עליה בלחצים אינפלציוניים אלה הצבעתי לפני כחודשיים במאמר שבו תיארתי את העליה ביחס בין מדד המחירים ליצרן למדד המחירים לצרכן ואני הייתי ממליץ להמשיך ולעקוב מקרוב אחר נתונים אלה בחודשים הקרובים.

בין המיצרים

הפד יצטרך להתמודד עם שני כוחות מנוגדים בישיבותיו הבאות:
מצד אחד עליה חזקה במחיר הסחורות אשר תביא להאצת האינפלציה ותשפיע על חברי הפד בבואם לקבל החלטות על הפחתות ריבית נוספות בחודשים הקרובים.

מנגד עומדים גורמים שיביאו להצבעה בעד המשך הפחתות ריבית ובהם:

  • המשך הירידה בהיקף המשרות החדשות
  • המשך הפיטורים בענף הפיננסים
  • המשך ירידת מחירי הדיור
  • המשך הירידה במכירות הבתים שמביאים להאטה כלכלית

אל אלה מצטרף משבר הנזילות שטרם הבראנו ממנו, למרות סימנים של רגיעה של רגיעה.

ייתכן כי גורם אחד יקזז את משנהו וכך נראה שהריבית תיוותר ללא שינוי בהחלטות הבאות.