מגמה מעורבת באחד העם עם סיום עונת הדו"חות לרבעון הראשון; מדד הנדל"ן איבד 3.2%

מדד המעו"ף הוסיף 0.4% לערכו ; מניית בנק הפועלים עלתה ב- 2.3% ; בנק מזרחי-טפחות עלה ב-0.65% ; בנק לאומי עלה ב-0.5% ; סאפיאנס זינקה ב-19.3% ; אלווריון נפלה ב-7.7% ; טבע הוסיפה 1.7% ; אפריקה ישראל צנחה ב-4.9%

עם תום עונת הדו"חות הכספיים בתל-אביב לרבעון הראשון של השנה וראשיתו של חודש חדש, התאפיין יום המסחר הראשון של השבוע בעיקר בסלקטיביות של המשקיעים.

מעודדים מסיכום שבועי חיובי במדדים המובילים בוול סטריט התפנו הפעילים באחד-העם לעכל את מבול הדיווחים של החברות מסוף השבוע, ולנסות להבין מי מהמציגות צמצום ברווח במהלך הרבעון הראשון יעברו לפרסם אזהרות רווח במהלך הרבעון הנוכחי.

השבוע ימתינו המשקיעים מעבר לים ובעקבותיהם העמיתים מיתר העולם, לנתוני התעסוקה שיפרסם לקראת סוף השבוע משרד העבודה האמריקני.

הצפי המוקדם הוא לעלייה בשיעור האבטלה. להערכת כלכלנים, המשק האמריקני איבד בחודש מאי 52 אלף משרות (לא חקלאיות), לאחר שבאפריל נרשמה ירידה של 20 אלף משרות.

כל סטייה מההערכות המוקדמות תשפיע ישירות על כיוון השווקים בהתאם לאינדיקציה על מצב הכלכלה הגדולה בעולם.

ואצלנו, לאחר פרסום הנתונים הריאליים החזקים הן מכיוון התמ"ג והן מכיוון שוק העבודה, הציפייה היא להתגברות הלחצים האינפלציוניים דווקא מצד הביקושים.

"שילוב של ריבית ריאלית אפסית, ירידה בשיעור האבטלה, עלייה בשכר ועלייה ניכרת באינפלציה (בפועל ובציפיות) הם מתכון להמשך ההאצה באינפלציה בשנה הקרובה.

"אנחנו צופים התמתנות במחירי האנרגיה והמזון בשנה הקרובה והעלאת הריבית ל-4.5% עד לסוף השנה, אחרת האינפלציה עלולה לעלות בשיעור גבוה מתחזיתנו ל-3.5%", אומרים היום במחלקת המחקר של בית ההשקעות פריזמה.

"אנחנו מבחינים בקליטת עובדים גבוהה שאפיינה בעיקר את ענפי השירותים, כגון: מלונאות, מסעדנות ומסחר. כלומר, אנחנו עדים לעלייה ניכרת בביקוש לעובדים בענפים האלו, אשר משופעים באופן ישיר מרמת הביקושים של הסקטור הצרכני במשק", מסבירים בפריזמה.

לדבריהם, "לחצי האינפלציה בשנה הקרובה עשויים לנבוע מהמשך הגידול במגמת הצריכה המקומית, ולאו דווקא מעליית מחירי האנרגיה והמזון אשר היוו גורם אינפלציוני משמעותי השנה האחרונה.

"לחצים אלו הנובעים מביקושים יהוו כאב ראש רציני לבנק ישראל, שכן לרמת הריבית של הבנק ישנה השפעה מהותית על הלחצים האלה (להבדיל מלחצים הנובעים מצד ההיצע - י.ש.)".

לריבית הבנק השפעה מהותית גם על שער החליפין ואין ספק כי זירת המט"ח המדממת תרכז עניין רב גם השבוע. היום, כבכל יום ראשון, לא התקיים מסחר במט"ח.

עם זאת, האופציות על השקל-דולר מרמזות על תיקון קל בשערו היציג של המטבע האמריקני עם חידוש המסחר מחר, לאחר שביום שישי הדולר המשיך לצנוח ושערו היציג נקבע על רמת השפל של 3.23 שקל.

עוד כדאי לשים לב למהלכו של האירו, אשר התקרב מאוד לרף ה-5 שקל, והאופציות מרמזות על המשך מגמת ההיחלשות במטבע אל מתחת לקו הזה.

רבעון גרוע לבנקים

את יום המסחר נעל מדד המעו"ף בתוספת של 0.4% לערכו, ומדד תל-אביב 100 סיים בעלייה של 0.2%. בזירה הסולידית נרשמה עליית תשואות של 0.3% באפיקים השקליים הארוכים. מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.

בניגוד ליתר המדדים הסקטוריאליים, אשר סבלו מחולשה לאורך כל יום המסחר, הפתיע מדד הבנקים אשר הוסיף עד תום המסחר 1.1% לערכו.

הדבר מפתיע בהתחשב בעובדה שבמהלך סוף השבוע פורסמו התוצאות הכספיות של חמשת הבנקים הגדולים בישראל, מהן עולה כי מדובר ברבעון הרע ביותר שרשמה המערכת הבנקאית בשש השנים האחרונות.

הבנק היחיד אשר הציג ברבעון הנוכחי גידול בשורת הרווח ואת התשואה הגבוהה ביותר על ההון, מזרחי-טפחות , נהנה היום מתוספת של 0.65% בערך המניה. בנק לאומי , אשר ניצב במקום השני, הציג את הרווח הגבוה ביותר - 470 מיליון שקל - עלה היום ב-0.5%.

אבל את המדד משך היום למעלה דווקא בנק הפועלים , המפסיד הגדול של הרבעון, אשר יש מי מבין המשקיעים שחש כי המניה נחבטה מספיק. היום הוסיפה מניית הבנק 2.3% לערכה עד סיום המסחר.

מדד הנדל"ן, אשר כוכבו דרך במאי עם תוספת של יותר מ-10% לערכו, חזר היום להיסחר בירידות שערים ונעל באובדן של 3.2%.

את המדד משכה מטה מניית אפריקה ישראל , אשר צנחה ב-4.9% בצל הדיווח הרבעוני על נפילה של 89% ברווחי החברה וירידה של 34% בהכנסות.

את התמונה איזנה רק חברת קרדן אן.וי אשר הוסיפה 1.2% לערכה, לאחר שדיווחה על עלייה של 138% בהכנסותיה ברבעון הראשון.

מדד התל-טק התחרה לאורך כל היום עם מדד הנדל"ן על הובלת המדדים היורדים, וננעל בירידה של 1.3%.

את המגמה הובילו מניות אשר חזרו בפער ארביטראז' שלילי מסוף השבוע. בלטה בעיקר מניית אלווריון אשר פתחה את יום המסחר בפער של 9.9% ובמהלך היום צמצמה אותו בירידה של 7.7%.

ולסיום, טבע תיקנה היום את הירידה מיום חמישי והוסיפה עד סיום המסחר 1.7% לערכה.

המניה חזרה מוול-סטריט בפער ארביטראז' חיובי של 2% לאחר שהודיעה כי השיקה גרסה גנרית ל Wellbutrin XL במינון 150 מ"ג. מדובר בתרופה נוגדת דיכאון שהמכירות השנתיות שלה מוערכות בכ-930 מיליון דולר.