כמה שילמת על הטיסה לחו"ל?

תתפלאו - ותתעצבנו - לגלות מהי השיטה שלפיה מתומחרים כרטיסי הטיסה שלכם

אילו הנוסעים הישראלים על המטוסים שממריאים מנתב"ג היו משווים ביניהם את המחירים ששילמו על הכרטיסים, לא מופרך להניח שעל המטוס היו פורצות מהומות של ממש: רק נוסעים בודדים על המטוס שילמו מחירים זהים ורק מעטים מהם, אם בכלל, מבינים שבעצם שילמו ביוקר.

חברות התעופה, שמטבע הדברים רוצות למכור כמה שיותר כרטיסים במחיר גבוה ככל הניתן, הפכו את תמחור הכרטיסים לאמנות של ממש, אמנות מתוזמנת, מאורגנת ומלווה במסע יחסי ציבור מקיף, שמסתיים רק ברגע שהמטוס מקפל את גלגליו. לנוסעים יש מעט מאוד כלים המאפשרים לדעת אם עשו עסקה טובה מאוד או גרועה מאוד.

ובחזרה לבסיס: מחלקות התיירים ברוב חברות התעופה מחולקות לשבע עד 11 תת-מחלקות, שהן וירטואליות לחלוטין. הבידול אינו מתבטא בכמות העגבניות בסלט, במספר החיוכים של הדיילת או ברווח בין הכיסאות, אלא בשאלה כמה שילמת על הכרטיס. "המשחקים האלה אופייניים מאוד לעולם התיירות", טוען מנכ"ל של חברת תעופה. "שמים לך אגרטל בחדר המלון ואומרים לך שקיבלת חדר פרימיום". במחלקת העסקים המצב טוב קצת יותר: שם יש רק שלוש תת-מחלקות.

הניסיון למצות את מרב הרווח מהמושבים גרם לאמנות המכירה להתפתח. החברה קובעת מראש את מספר הכרטיסים הזולים, הבינוניים והיקרים שהיא מתכוונת למכור. בעולם הרחב נהוג כי הכרטיסים הזולים נמכרים למי שמזמין זמן רב מראש, וככל שמועד הטיסה מתקרב הולכים המחירים ועולים.

בישראל, משום מה, זה עובד הפוך: הכרטיסים שנמכרים מראש הם, בחלק ניכר מהמקרים, גבוהים, וככל שמתקרב מועד הטיסה מחיריהם יורדים. לא מדובר בכלל קבוע, אלא במצב שקיים לגבי טיסות שבחברות מעריכים כי יהיה להן ביקוש נרחב. אם החברה רואה שהכרטיסים אינם נמכרים, המחירים צונחים במהירות ככל שמתקרב מועד הטיסה, וכמובן להפך - ביקוש יביא גם לביטול מוחלט של המושבים הזולים בטיסה.

המכירה בשיטה הזאת מלווה, בעיקר בעונות התיירות, בבליץ של יחסי ציבור. אלה נחלקים לשני סוגים עיקריים. הראשון הם פרסומים של החברות על כרטיסים זולים במיוחד, שבחלק ניכר מהמקרים אין להם כיסוי כבר בשעת הפרסום. השני הוא מסע הפחדה שבמסגרתו מתפרסמים דיווחים בתקשורת על ביקושים ערים לתקופות מסוימות, ועל מחירים שעוד צפויים לעלות.

המסקנה הברורה - שלעולם אינה כלולה בדיווח האובייקטיבי לכאורה - היא שעדיף להקדים ולהזמין את הכרטיסים כבר עתה. האם מי שהשתכנע ורכש כרטיס יקר יוכל להחליף אותו בכרטיס זול יותר, אם יצנחו המחירים? הסיכויים לכך דומים לאלה שחברת סלולר תסכים לנתק לקוח שמצא תוכנית נוחה יותר.

אז האם כדאי להמתין עם כרטיסי הטיסה לאוגוסט, או שמא יש למהר ולהזמין? בחברות התעופה, כמה צפוי, אומרים שבכל מקרה בקיץ הקרוב מחירי הכרטיסים יהיו גבוהים בשל העלייה התלולה במחירי הדלק והביקושים הגבוהים שנובעים מעונת התיירות הבוערת. האם הנימוקים הללו, מבוססים ככל שיהיו, מצדיקים תשלום של 2,200 דולר לכרטיס מתל אביב לניו יורק? תלוי כמובן את מי שואלים.