הקשר הסיציליאני

מאות שנים ייצרו בסיציליה יינות אדומים פשוטים ומתוקים ; כשהבינו כורמי ויינני המקום שפוטנציאל רב חבוי באי הדרומי התחילו להפיק שם יינות מתוחכמים יותר

סיציליה הוא האי הגדול והמרשים ביותר באגן הים התיכון. החופים, האנשים, האוכל, הגלידה, וב-20 השנים האחרונות גם היין, יוצרים אווירה קסומה ונעימה, למרות סיפורי האימה על המאפיה הסיציליאנית.

האי, שהיה אחד האזורים המיושבים הראשונים באיטליה, נקרא על שם העם הסיציליאני שהתיישב בו באלף השלישי לפני הספירה. שנים רבות סיציליה הייתה ידועה ביינות הפשוטים, המתוקים שלה. כמו מדינות יין דרומיות חמות אחרות, הכרמים שנשתלו בערבות הניבו ענבים שהיו טובים רק ליינות אלה.

לפני כ-20 שנה, מומחי יין שביקרו בסיציליה העניקו ציון נמוך במיוחד ליינות המקומיים. דבר זה דירבן את כורמי האזור ליצור שינוי והאזור עבר מהפך משמעותי ביותר בכל מה שקשור ליין. כרמים נעקרו ועברו מהערבות לאזורים גבוהים יותר, גפנים מקומיים שאיפיינו את סיציליה הוחלפו בזנים פופולריים יותר כמו שרדונה וקברנה סוביניון, ושיטות גידול חדישות הגיעו לכל יקב. כיום, סיציליה נחשבת ליצרנית יין מהדרגה הראשונה. על אחד מהיקבים, יקב פלנטה, אמר מומחה היין האמריקני רוברט פרקר "פלנטה הוא היקב שעל-פיו יש לבחון את היקבים האחרים של סיציליה".

הכל התחיל במאה ה-15, כשמשפחת פלנטה החלה לגדל כרמים באחוזה המשפחתית, אחוזת אולמו. האחוזה נמצאת על חופו של אגם ארנציו, בעמק יפהפה הנמצא בין סמבוקה די סיציליה ומנפי. הדור הנוכחי, אלסיו, פרנצ'סקה וסנטי פלנטה מייצרים בסיציליה יינות משובחים קרוב ל-20 שנה, מכרמים הנמצאים בבעלות המשפחה מאות שנים. ב-20 השנה האחרונות הם נטעו וחידשו את הכרמים הקיימים והוסיפו כרמים נוספים. כיום מגדלת המשפחה על שטח של 2,500 דונם, ענבים מזנים סיציליאנים קלאסיים וכן מזנים בינלאומיים רבים. ביקב פלנטה, בניהול שלושת האחים, עדכנו את היידע שנצבר במשפחה וכיום מיוצרים היינות תחת הדרכתו של היינן הבינלאומי הידוע, קרלו קורינו.

בימים אלה הגיע לראשונה לארץ נציג היקב ומנהלו, אלסיו פלנטה והציג את יינותיו. היינות היו מרשימים וטובים. למרות האזור החם, ולמרות שיש ליקב יינות אדומים טובים שזכו בפרסים רבים, רוב היינות הלבנים הרשימו אותי יותר מהאדומים.