מטשטשים את הגבולות

בלי שנרגיש עולם התקשורת הופך לאישי, מרגש, מותאם להעדפותינו ולמקום והזמן שבו אנו צורכים את התוכן. אך זו אינה מטרה בפני עצמה. המצפן שאליו יש לחזור הוא רווחת הצרכן. להרשמה לוועידה לחץ כאן

לאתר הוועידה

מאמר זה ניתן לקרוא באינטרנט, בעיתון המודפס, בטלפון הסלולרי או ב-newsletter הנשלח לתיבת הדואר האלקטרונית. בעתיד אפשר יהיה לאחזר מאמר זה בכל מדיה. עושר זה, הנראה היום ברור מאליו, הוא חלק ממהפכת ההתלכדות (Convergence) העוברת על עולם התקשורת וגורמת לטשטוש הגבולות שבין ערוצי התקשורת השונים. התוכן משוכפל ומעודכן, מתויג ומועבר מפלטפורמה אחת לפלטפורמה אחרת. מבלי שנרגיש עולם התקשורת שמסביבנו הופך לאישי, מרגש, מותאם להעדפותינו האישיות ולמקום והזמן שבו אנו צורכים את המידע והתוכן.

טשטוש גבולות זה משנה את כללי המשחק ואת מבנה ענף ההפצה והשיווק של תכנים. שחקנים שפעלו בעבר באינטרנט בלבד מחפשים את הדרך אל פלטפורמות אחרות. אני מעריך כי העולם ילך לסטנדרטים פתוחים בדומה לתהליך שעברה תעשיית המחשבים האישיים (PC) ומערכות ההפעלה (Linux).

פרטנר תומכת באופן נלהב בתהליך ההתלכדות. orange Synergy היא דוגמה למערכת המאפשרת למפתחי אפליקציות אינטרנטיות להתממשק למערכות פרטנר בקלות ובמהירות. לפלטפורמה הסלולרית מקום מיוחד בתהליך טשטוש הגבולות. יתרונותיו הברורים של המכשיר הסלולרי יאפשרו לחברות הסלולר להוביל את השינוי. הקרבה הפיזית למנוי רוב שעות היממה, יכולות אימות הטמונות במכשיר, יכולות התשלום, תוכן אישי ואוסף ההעדפות האישיות (Preferences) וכן היכולות שצברו החברות בעולם התוכן הם כלי מרכזי בעולם התשתיות המתלכדות. אם בתחילה שימשו טלפונים הניידים לשיחות בלבד, הרי כיום הם התפתחו לפלטפורמה ייחודית המשלבת שיחות טלפון עם גישה למוסיקה, טלוויזיה, משחקים, מידע, תמונות ועוד מינים שונים של שירותים, תוך התאמה אישית של התכנים לטעמו של המשתמש באופן שאינו אפשרי במדיומים אחרים.

אני רואה פוטנציאל גדול בעתיד לטלפון הנייד כמרכז "ההעדפה האישית" של כל אחד ואחד מאיתנו, באופן כזה שרשימת הטלפונים של הטלפון הסלולרי תהיה זמינה בטלפון הנייח, התוכניות בהן צפינו בטלפון הנייד יעודכנו לממיר ויוקלטו עבורנו והעדפותינו הצרכניות יצופו במכשיר הסלולרי בשעה שאנו עורכים קניות בסופר. מקום מיוחד אני צופה לטלפון הסלולרי ברשתות החברתיות. הטלפון הסלולרי מאפשר הרחבה של הרשת החברתית המיידית של כל אחד תוך שמירת קשר ישיר ורציף עם הקרובים אלינו תמיד ובכל מקום.

מה צופן לנו העתיד? העתיד הרחוק טומן אף יכולות של בניית עולמות וריטואליים אישיים (כדוגמת Second Life) שילוו אותנו בכל מקום. אין לי ספק, כי זרימת המידע מפלטפורמה אחת לשנייה תלך ותגבר. עם זאת, חשוב שאנו, הפועלים בשוק התקשורת, נזכור שריבוי הערוצים והקשר ביניהם אינה מטרה בפני עצמה. המצפן שאליו יש לחזור תמיד הוא רווחתו של הצרכן הבאת תועלת ופשטות השימוש. כל עוד נקפיד על עקרונות אלו מובטח לענף הסלולר עתיד של צמיחה המבוסס על מגוון שירותים המשלבים בין עולמות שונים המותאמים למיקום ולצרכיו של הלקוח ושעונים על היכולות הייחודיות לתחום התקשורת הניידת והאישית. *

הכותב הוא מנכ"ל פרטנר, השתתף בצוות החשיבה של ועידת תקשורת ונתח שוק 2008