יום העצמאות? הדולר ירד השבוע ב-3.1% ל-3.273 שקלים

ההיחלשות השבועית קוזזה בחלקה בעלייה יומית של 0.6% ; האירו רשם היחלשות יומית של 0.51% לשער יציג של 5.139 שקלים - ומתחילת השבוע איבד 3.6% ; היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט

אחרי שנפל ב-3.7% תוך 4 ימי מסחר, חזר היום הדולר להתאושש מעט בהמשך למגמת המסחר אתמול בערב. בזירות הגלובליות היה אתמול יום רווי נתונים משמעותיים עבור המטבע. באירופה העלה הנגיד את הריבית ב-0.25% אחרי יותר משנה, ובארה"ב פורסמו נתוני התעסוקה החודשיים, שמדי חודש משפיעים על המסחר במניות ובמט"ח באופן ניכר.

העלאת הריבית באירופה היתה צפויה מראש, ולכן גם גולמה במסחר בשבועות האחרונים, ובמיוחד בימים האחרונים. זוהי סיבה אפשרית לכך שהאירו המשיך להיחלש היום ביחס לשקל. יתרה מכך, הנגיד טרישה רמז כי לא יעלה את הריבית שוב בזמן הקרוב, וכי ההעלאה אתמול תספיק להחזרת האינפלציה לתחום היעד.

נזכיר כי שלשום פירסם בנק סיטי גרופ סקירה שבה כתב כי האירו נמצא לפני "פריצה משמעותית" ביחס לדולר, וכי הוא עשוי להגיע עד ספטמבר ל-1.69 דולר.

אשר לנתוני התעסוקה בארה"ב, אלה הראו אמנם ירידה במספר המועסקים ביוני, אולם הלמו פחות או יותר את תחזיות האנליסטים. לפיכך הגיב שוק המניות בוול סטריט בעליות לנתונים, ולבסוף ננעל בנטייה חיובית.

וובזירה המקומית - בפורום קיסריה שהסתיים אתמול באילת נשמעו כמה התבטאויות מדאיגות, שגם החריפו את ירידות השערים החדות בבורסה בת"א. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר כי "ייתכן שההאטה כבר כאן", וחזר על דבריו שלפיהם בנק ישראל ימשיך להתמקד במדיניות הריבית לשמירה על יציבות מחירים. "כך, נצליח לעבור את תקופת ההאטה בפגיעה המזערית האפשרית, ולחזור לצמיחה מהירה ומתמשכת בהקדם", אמר פישר.

גם מנכ"ל טבע שלמה ינאי, אחד האנשים המשפיעים במשק, אמר: "אני חושב שאנחנו נמצאים כבר במשבר. אנחנו אומרים את זה, אבל אנחנו לא מבינים את עוצמתו, ושאנחנו כבר בעצם נמצאים בתוכו".

הדולר התחזק היום ב-0.61%, ושערו היציג נקבע ב-3.273 שקלים. האירו נחלש היום ב-0.51% לשער יציג של 5.139 שקלים. בסיכום שבועי איבד הדולר 3.1%, והאירו נחלש ב-3.6%.

Easy Forex

הדולר התחזק אמש מול מרבית המטבעות, ביום אולי ה"חשוב" ביותר מתחילת השנה. דו"ח התעסוקה התפרסם אמש בארה"ב והראה על התכווצות של שוק התעסוקה בכלכלה הגדולה בעולם זה החודש השישי ברציפות.

הנתון, בשונה מחודשים קודמים, יצא קרוב לתחזיות האנליסטים כאשר הראה על ירידה של 66 אלף מקומות העבודה מול צפי של 55 אלף. מתחילת השנה, שוק העבודה האמריקני הצטמצם ב-438 אלף מקומות עבודה. יחד עם הדו"ח, התפרסם שיעור האבטלה אשר נשאר ללא שינוי ברמה של 5.5% מול צפי כי יירד ל-5.4%.

בהמשך היום התפרסם מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים, כאשר גם הוא לא עמד בציפיות השוק. המדד יצא 48.2 נקודות מתחת לקו האפס ב-50 נקודות, המבדיל בין האטה להתרחבות כלכלית. אך למרות הנתונים הכושלים, המטבע האמריקני הצליח להתגבר ובסופו של יום הצליח להתחזק מול מרבית המטבעות על רקע התבטאויות של נגיד הבנק המרכזי באירופה אשר רמז כי לא יבוצעו העלאות ריבית נוספות באירופה בעתיד הקרוב.

כזכור, מסע ההיחלשות של הדולר התחיל בדיוק לפני חודש כאשר הנגיד טרישה טען כי בעקבות העלייה בלחצים האינפלציוניים הבנק המרכזי באירופה יצטרך להעלות את הריבית.