הכוח עבר לצרכני התקשורת

הטלוויזיה, שהיתה בעבר מרכז החיים בחדר המגורים הקלאסי וסביבה התרכזה המשפחה, עברה לעולם חדש בו ניתן לצרוך תוכן בכל זמן, בכל מקום ובכל אמצעי להרשמה לוועידה - לאתר הוועידה

תחום המדיה בעשור האחרון, המאופיין כ"עידן הדיגיטלי", יוצר שינויים מהותיים בדרכי צריכת המדיה, שינויים מהפכניים. המנצחים במהפכה זו הם צרכני התקשורת - בידם הכוח להחליט איך, מתי, כמה ולמה. ניתן לראות את ביטוייה של המהפכה בהיבט רחב יותר של צריכת המדיה הדיגיטלית הכוללת את המהפכה שיצרה רשת האינטרנט, אבל גם של תת-מדיה, כגון טלוויזיה שנתפסת לכאורה כ"מדיה ותיקה", שהמהפכה לא פסחה עליה.

גורמי המהפכה נותנים את אותותיהם ומשפיעים על הרגלי השימוש והצריכה. יישומה של הטכנולוגיה הדיגיטלית בטלוויזיה מעניקה לצופה כוח לבחירת התוכן בממדים שלא היו מוכרים לנו בעבר. ככל מהפכה, גם מהפכת המדיה הדיגיטלית מונעת ע"י מספר זרמים המרכיבים יחדיו עולם חדש, שעל גורמי השידור בעולם ובישראל להתאים את עצמם אליה:

Liberation - "שחרור": דיגיטלי משמעותו השתחררות מהטלוויזיה כמדיום. אותה טלוויזיה שהייתה בעבר מרכז החיים בחדר המגורים הקלאסי, שסביבה התכנסה המשפחה לחזות בתוכן אחיד ומשותף, השתחררה מהדפוס הוותיק של מכשיר שמוצב במקום קבוע בבית, ועברה לעולם חדש שבו ניתן לצרוך תוכן טלוויזיוני בכל זמן, בכל מקום, ובכל אמצעי. שחרור מצפייה בזמן אמת - זמן השידור המקורי ע"י הערוץ - ומלו"ז מוכתב, לצפייה בזמן ובמועד הנוח לצופה, וצריכת תכנים טלוויזיוניים שלא בזמן שידור מקורי ע"י ציוד מסוג Personal Video Recorder, כגון YES MAX ו-HOT MAGIC - שלכאורה מחליפים את מכשיר הווידיאו המסורתי ומספקים חוויית שימוש וצפייה שונה היוצרת שימוש מוגבר בצפייה שלא בזמן אמיתי, בהתווסף אליהם יישומים כגון VOD ו-START OVER - משחררים את הצרכן מ"דאגה" לרוץ ולראות את התוכן בזמן שהמשדר מכתיב, לזמן שבו נוח לצרכן.

שחרור ממקום פיזי מוכתב לאמצעים, כגון הטלפון הנייד, המחשב ה-iPod, או ה-TiVo to go (מכשיר נייד בעל תכונות הקלטה, כמו ה-YES MAX). זהו בעצם שחרור מגבולות גיאוגרפיים, שנותן נגישות לשפע אדיר של תוכן מכל מקום.

Polarization - "קיטוב": מדורת השבט הולכת ונעלמת, ועימה מתמעטת הצפייה המאסיבית של צופים בתוכן אחד. אף ש"התוכן" תמיד היה חשוב, כיום הבחירה ב"מה לצפות" הפכה לפאזל של אפשרויות, והטלוויזיה הפכת לקוטבית בין צפייה מאסיבית לריבוי תוכני/ערוצי נישה.

Adaptation "סיגול": הטלוויזיה, כפלטפורמה, לא נשארה אדישה לשינויים, ויצרה מערכת איזונים פנימית כדי להמשיך ולחוות את ההזדמנויות הדיגיטליות "בתוך הקופסה, ולא מחוצה לה". וכך, במקום להילחם בתופעות החדשות משתמשת הטלוויזיה בממדים החדשים ע"י הפעלת אפליקציות אינטראקטיביות, הורדת התכנים ל-VOD וכו'.

בנוסף, הממיר הדיגיטלי מספק יישומים אינטראקטיביים ותכנים, שאין להם קשר לצפייה בתוכן טלוויזיוני - כמו משחקים/מידע/הורוסקופ וכו' - ו/או חיבור ציוד אל מסך הטלוויזיה, כגון: DVD, משחקים (פלייסטיישן וכו').

Redefinition - "הגדרה מחדש": שינוי בסביבה הפעילה יוצר מצב שבו מדידות מסורתיות מתחלפות, והעולם כבר אינו מבוסס עוד רק על רייטינג, אלא על נגישות של הצופים והאינטראקציה עם התוכן. לצורך זה פותחו אמצעי מדידה המאפשרים מדידת צפייה מחוץ לבית, כגון Personal People Meter ואיסוף ועיבוד נתונים ישירות מתוך הממיר הדיגיטלי. כל המידע הזה מסייע להבין את ההתנהגות האינטראקטיבית ואת השימוש בערוצי הנישה. *

הכותב הוא מנכ"ל TNS טלגל, השתתף בצוות החשיבה לוועידת תקשורת ונתח שוק 2008